شناسهٔ خبر: 35291081 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۲۱ شهریور

افزایش ۶ دررصدی صادرات کالاهای غیرنفتی/ مالکان خودروها مراقب پیامک و سایت‌های جعلی باشند

دولت و مجلس عامل اصلی کسری بودجه هستند، سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۱۲۸ هزار تومان، صادرات کالاهای غیرنفتی ۶ درصد افزایش یافت، مالکان خودروها مراقب پیامک و سایت‌های جعلی باشند برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی بیست و یکم شهریورماه به شرح زیر است:

تاکنون هیچ دولت و مجلسی نتوانسته است نفت را کنار بگذارد

«وحید شقاقی» شب گذشته (چهارشنبه 20 شهریور) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما به ترسیم چارچوبی از مبادلات اقتصادی مبتنی بر درآمدهای نفتی پرداخت و با اشاره به اینکه تاکنون دولت به وعده‌های شعار محور و با تکیه بر اقتصاد نفتی مطالبه ایجاد کرده است، گفت: اقتصاد در دست دولت است و تنها ۳۰ درصد از درآمد خود را از مالیات تامین کرده است.

 

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد ما عملا بخش خصوصی ندارد، از طرفی یک دولت بزرگ با نوسانات نفتی کسری بودجه ایجاد کرده است چون بر پایه نفت است، افزود: سه محور مالیات، اتکا به اقتصاد نفتی و ایجاد بدهی با دست درازی دولت به منابع بانکی باعث شده همیشه دولت ها با کسر بودجه و با یک بی انضباطی مالی مواجه بوده اند.

 

شقاقی با اشاره به اینکه نظام پولی و بانک مرکزی در سیاست های اقتصادی استقلال ندارد، گفت: از طرفی وعده‌ها فقط به دولت منتهی نمی‌شود و برخی مواقع سه قوه نیز شعارگونه رفتار کرده اند. استقراض از بانک مرکزی یا بانک ها باعث شده ۱۰ درصد از منابع بانک از طرف بدهی های دولت بلوکه شده است.

 

شقاقی با بیان اینکه بانک‌ها بیش از ۴۰ درصد از منابع کشور را بلوکه و منجمد می‌کنند، گفت: این بازی ای است که باعث افزایش نرخ سود ایجاد کرده است. بی انضباطی مالیاتی دولت باعث افزایش بدهی‌های دولت می شود که در انتها دولت را به سمت بانک مرکزی دست نیاز دراز کرده اند.

 

دولت و مجلس عامل اصلی کسری بودجه هستند

«حیدر مستخدمین حسینی» شب گذشته (چهارشنبه 20 شهریور) د برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما دولت و مجلس را عامل اصلی کسری بودجه دانست و گفت: افزایش ۴ برابری بودجه دولت در سال‌های اخیر و افزایش بدهی‌های و کسری بودجه به ناچار دست به سوی بانک مرکزی دراز کرده است. برداشت ۳ درصدی از خزانه کشوریا همان تنخواه دولت، انتشار اوراق قرضه از دیگر راه‌های جبران کسری بودجه است که دولت راه برون رفت از کسری بودجه را در آن می بیند.

 

کارشناس مسائل پولی و بانکی با بیان اینکه در کشوری که ۸۰ درصد مناسبات اقتصادی اش به دولت ختم می‌شود بانک مرکزی را در اختیار دارد در حالیکه در کشور‌های غربی استقلال بانک مرکزی حفظ می‌شود و در مقابل درخواسته های دولت مقاومت می‌کند، گفت: بودجه کشور بسیار سنتی تنظیم می‌شود و کارایی خاصی ندارد.

 

حیدر مستخدمین حسینی با بیان اینکه بودجه ریزی عملیاتی در جهان از سال ۱۹۵۶ شکل گرفته است گفت: در بودجه ریزی‌ها باید عملکرد سال گذشته بودجه و بازخورد‌های آن بررسی شود.

 

سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۱۲۸ هزار تومان/دلار ۱۱ هزار و ۴۹۰ تومان

امروز (پنجشنبه 21 شهریور) هر گرم طلا در بازار 412 هزار و 700 تومان و هر انس طلا در بازارهای جهانی 1494 دلار ارزشگذاری شده است.

 

امروز (21 شهریور) سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 128 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 100 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 300 هزار تومان و سکه یک گرمی 920 هزار تومان به فروش می رسد.

 

همچنین امروز (21 شهریور) در بازار ازاد دلار 11 هزار و 490 تومان، یویور 12 هزار و 780 تومان، پوند 14 هزار و 330 تومان، درهم امارات 3170 تومان، لیر ترکیه 2020 تومان، یوان چین 1630 تومان، دلار کانادا 8830 تومان و دلار استرالیا 7970 تومان معامله می شود.

 

در حالی که روز گذشته (چهارشنبه 20 شهریور) هر گرم طلای 18 عیار 414 هزار و 600 تومان و هر انس طلا در بازارهای جهانی 1491 دلار ارزشگذاری شده بود. همچنین روز گذشته سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 126 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 94 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 98 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 310 هزار تومان و سکه گرمی 909 هزار تومان به فروش می رفت.

 

 همچنین روز گذشته (20 شهریور) در بازار آزاد دلار 11 هزار و 670 تومان، یورو  12 هزار و 839 تومان، پوند 14 هزار و 408 تومان، درهم امارات 3219 تومان، دلار استرالیا 8051 تومان، دلار کانادا 8908 تومان معامله می شد.

 

بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای امروز (21 شهریور) اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۱ ارز نسبت به روز چهارشنبه افزایش و قیمت ۱۲ واحد پولی کاهش یافت. نرخ دلار و ۱۳ ارز دیگر نیز ثابت ماند.

 

معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۲۰ شهریور ماه) به عدد ۲۹۹ هزار و ۹۳۱ واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته حدود سه درصد رشد داشت. در پنج روز معاملات هفته‌ای که گذشت شاخص بورس ۹ هزار و ۷۵۳ واحد رشد داشت،  شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (۱۳ شهریور ماه) با عدد ۲۹۰ هزار و ۱۷۸ واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (۲۰ شهریور ماه) به عدد ۲۹۹ هزار و ۹۳۱ واحد رسید.

 

شاخص آزاد شناور در آخرین روز معاملات هفته گذشته ۳۳۰ هزار و ۷۶ واحد بود که در روز چهارشنبه این هفته به رقم ۳۴۲ هزار و ۲۱۱ واحد رسید و افزایش ۱۲ هزار و ۱۳۵ واحدی را رقم زد. همچنین شاخص کل (هم وزن) در پایان هفته گذشته ۷۹ هزار و ۲۰۴ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۸۳ هزار و ۴۹۹ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) از ۵۳ هزار و ۱۹ واحد به عدد ۵۵ هزار و ۸۹۵ واحد رسید.

 

تعداد روزهای معاملاتی در هفته جاری سه روز بود، ارزش بورس تهران در مدت ذکر شده ۱۱ هزار و ۸۲ میلیارد ریال بود که در مقایسه با هفته گذشته ٢ درصد رشد را تجربه کرد، همچنین ارزش فرابورس در مدت ذکر شده سه هزار و ۱۳۱ میلیارد بود که نسبت به مدت مشابه هفته گذشته با رشد یک درصدی همراه شد.

 

تاکید مجدد معاون اول رئیس‌جمهوری بر نظرخواهی و مشورت با بخش خصوصی

معاون اول رئیس‌جمهور، با ارجاع نامه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در مورد «درخواست الزام دستگاه‌های اجرایی به اخذ نقطه‌نظرات اتاق و بخش خصوصی قبل از وضع مقررات و ابلاغ دستورالعمل‌ها» به اعضای دولت، از آنان خواست پیش از تدوین آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها از بخش خصوصی و تشکل‌های ذیربط نظرخواهی کنند.

 

برابر نامه‌ دفتر معاون اول رئیس‌جمهور که رونوشت آن به اتاق بازرگانی تهران نیز ارسال شده است، اسحاق جهانگیری در پی‌نوشت نامه مسعود خوانساری خطاب به اعضای دولت، نظرخواهی و مشورت با بخش خصوصی را یک «تکلیف قانونی و توصیه عقلانی» توصیف کرده و خواستار انجام اقدامات لازم در این مورد شده است.

 

ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور پس از آن صادر شد که رئیس اتاق بازرگانی تهران در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، این نقد را مطرح کرده بود که به‌رغم صراحت مفاد مواد ۲۲ و ۲۳ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون، به بهانه تشدید تحریم‌های ظالمانه، تصمیمات متعددی در قالب وضع مقررات و دستورالعمل‌ها بدون انجام کار متعارف کارشناسی و طی کردن فرآیندهای تصمیم‌سازی و کسب‌نظر از اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های تخصصی در دستگاه‌های دولتی اخذ، ابلاغ و اجرا شده است.

 

صادرات کالاهای غیرنفتی ۶ درصد افزایش یافت

گزارش خلاصه عملکرد دولت یازدهم و دوره دو ساله دولت دوازدهم که از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور منتشر شده، نشان می‌دهد که صادرات کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در سال ۱۳۹۷ به ۴۴ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار رسیده که نسبت به سال ۱۳۹۲ حدود ۵.۹ درصد افزایش داشته است.

 

طبق این گزارش صادرات کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در سال ۱۳۹۲ معادل ۴۱ میلیارد و ۸۴۷ میلیون دلار بوده است.

 

همچنین آمارها نشان می دهد که واردات کالا در این مدت کاهش داشته و از ۴۹ میلیارد و ۷۰۹ میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ به ۴۲ میلیارد و ۶۱۲ میلیون دلار در سال ۱۳۹۷ رسیده که حاکی از کاهش ۱۴.۳ درصدی در این بخش است.

 

تراز تجاری غیرنفتی نیز که در سال ۱۳۹۲ حدودا منفی هشت میلیارد دلار بوده، در سال ۱۳۹۷ مثبت شده و به حدود دو میلیارد دلار رسیده است.

 

مالکان خودروها مراقب پیامک و سایت‌های جعلی باشند

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به ارسال پیامک‌هایی به تلفن همراه برخی از هموطنان با موضوع سهمیه‌بندی بنزین و معرفی سایت‌های غیرقانونی و جعلی برای سوءاستفاده از اطلاعات شخصی و بانکی مردم، لازم است هموطنان در این باره هوشیاری کامل داشته باشند.

 

در این اطلاعیه تاکید شده هموطنان از هر گونه ثبت‌نام، ارائه اطلاعات شخصی و بانکی و نیز پرداخت وجه از طریق وب‌سایت‌های مذکور خودداری کنند.

 

هزینه مصوب برای صدور کارت هوشمند سوخت، مبلغ ۱۰ هزار تومان است که به صورت حضوری، در دفاتر پلیس +۱۰  یا هنگام تحویل کارت هوشمند سوخت توسط مأموران پست اخذ می‌شود./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما