شناسهٔ خبر: 35290641 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حجت‌الاسلام خاتمی:

همه ما درباره کربلا امتحان می‌شویم/ دلبستگان به دنیا می‌بازند

امام جمعه موقت تهران گفت: دلبستگان به دنیا در امتحانات الهی می‌بازند، درس عاشورا این است که دین خود را در مسلخ دنیا فدا نکنیم، مردم کوفه دلبستگان به دنیا بودند که به عهد خود وفا نکردند. ما بر سر عهد با شهیدان می‌مانیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «سیداحمد خاتمی» در مراسم سوگواری ایام محرم که با حضور رهبر معظم انقلاب و شخصیت‌های لشکری و کشوری در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت:‌ پیامبر(ص) فرمودند: هر کس امام حسین(ع) را دوست داشته باشد خداوند او را دوست خواهد داشت.

 

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه از عاشورا ۱۳۸۰ سال می‌گذرد اما هر ساله شور عزاداری برای امام حسین(ع) بیشتر می‌شود، تصریح کرد:‌ از منظرهای مختلف می‌توان واقعه کربلا را ارزیابی کرد.

 

حجت الاسلام خاتمی با اشاره به آیه ۱۷۹ سوره مبارکه آل عمران، اظهار کرد: بر اساس این آیه قرآن کریم ایمان تنها به شعار نیست همه امتحان می شوند؛ نگاه حضرت امام حسین(ع) به واقعه عاشورا بر مبنای امتحان بود. بسیاری بنده دنیا هستند تا زمانی که با دین نان بخورند طرفدار آن هستند اما همین که از قبل دین ضرری به آنها برسد رهایش می‌کنند.

 

امام جمعه موقت تهران با استناد به آیات قرآن کریم، بیان کرد: از سنت‌های قطعی خداوند امتحان است که با واژگانی همچون بلا و فتنه از آن یاد کرده است، در حادثه کربلا سه دسته افراد مردودی، تجدیدی و قبول‌شدگان وجود داشتند.

 

وی با اشاره به عبارت «کل یوم عاشورا کل ارض کربلا» ابراز کرد: این جمله بیانگر آن است که همه درباره کربلا امتحان می‌شویم؛ یزید، عمرسعد، شمر، خولی از سران مردودی هستند، بر اساس روایت امام صادق(ع) لشکر دشمن بین ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر بودند آنها همه مردودی‌های کربلا بودند.

 

حجت الاسلام خاتمی افزود: توابین از جمله سلیمان بن‌صرد و مصیب‌بن نجبه رهبران قیام توابین برای انتقام خون امام حسین(ع) جزو تجدیدی‌های امتحان کربلا بودند، ابن زیاد طی ۱۰ روز منتظر واکنش مردم کوفه بود اگر از لشکر عمر سعد یا مردم کوفه ۴۰۰ یا ۵۰۰ نفر بر علیه ابن زیاد عمل می کردند چه بسا واقعه کربلا تغییر پیدا می‌کرد.

 

امام جمعه موقت تهران درباره قبولی های کربلا، تاکید کرد: چند گروه در زمره قبولی‌های کربلا قرار دارند که شامل ۷۲ شهید کربلا و آزادگان و جانبازان و اسرا بودند.

 

وی درباره راز مردودی‌ها و تجدیدی و قبولی‌های کربلا گفت: راز رمز مردوی و تجدیدی در امتحانات الهی همچون کربلا دلبستگی به دنیا و راز قبولی‌ها وارستگی و اسیر دنیا نبودن است.

 

حجت‌الاسلام خاتمی افرود: این علاقه‌های در انسان‌های مختلف تفاوت دارد ثروت، قدرت و شهوت جنسی از جمله این علایق است؛ امروز داستان حضرت یوسف(ع) عبرت است برای جوانان که در دوراهی پاکی و هوای نفس برای نجات پاکی را انتخاب کنند.

 

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه هر کس به جنگ با حضرت سیدالشهداء(ع) آمد دلبسته دنیا بود، اظهار کرد: دلبستگی به بیگانگان از جلوه‌های دلبستگی‌ به دنیا است یزید با دلبستگی به بیگانگان ابن زیاد را حاکم کوفه کرد که امام حسین(ع) را به شهادت برساند.

 

وی ادامه داد: امروز هیچ کس مخالف صحبت با اروپایی‌ها نیست اما آنها نشان دادند که در عمل از آمریکا جداشدنی نیستند، به تعبیر قرآن آنها مشکل گشا نیستند مشکل آفرین هستند اگر به شما مشکلات برسد خوشحال و اگر گشایش برسد ناراحت می‌شوند، دلبستگی به بیگانه خیری برای این کشور نداشته و نخواهد داشت، دلبستگی به خدا و آن کسانی که در کنار حضرت سیدالشهدا(ع) حماسه بزرگ عاشورا را آفریندند ما را نجات خواهد داد.

 

حجت الاسلام خاتمی با بیان اینکه دلبستگی به دنیا یعنی فدا کردن دین و ارزش‌ها در مسلخ هواهای نفسانی است، ابراز کرد: عمرسعد می‌خواست حادثه کربلا بدون جنگ تمام شود اما ریاست ملک ری او را به این جنایت کشاند.

 

امام جمعه موقت تهران گفت: کربلایی‌ها جبهه وارستگان از دنیا بودند که دین خود را فدای دنیا نکردند، راز و رمز محبوبیت نزد خدا این است که انسان دین خود را فدای دنیا نکند.

 

وی تاکید کرد: امروز آنچه در انتخابات مهم است حضور پرشور مردم، انتخاب افراد انقلابی و دین خود را فدای دنیا نکردن است؛ غیبت، تهمت، افتراء در انتخابات و غیرانتخابات همیشه حرام است.

 

حجت الاسلام خاتمی ادامه داد: دلبستگان به دنیا در امتحانات الهی می‌بازند، درس عاشورا است که دین خود را در مسلخ دنیا فدا نکنیم، مردم کوفه دلبستگان به دنیا بودند که به عهد خود وفا نکردند. ما این عهد را با شهیدان داریم که مقابل دشمن عقب‌نشینی نکنیم به یاری خدا ملت عاشورایی ما خسته‌شدنی نیستند.

 

امام جمعه موقت تهران در پایان خاطرنشان کرد: برخی می‌خواهند القاء کنند ملت خسته شدند اما این ملت عاشورایی دشمن را خسته کرده و خود خسته نمی‌شوند.

نظر شما