شناسهٔ خبر: 35290563 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

نمایش یکی از کهن ترن نقاشی های دیواری صدر اسلام در موزه ملی ایران

نقاشی دیواری مشهور تپه تاکستان نیشابور در سالن اصلی موزۀ باستان شناسی و هنر دوران اسلامی در معرض دید عموم قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایران آنلاین، طبق گفته جبرییل نوکنده رییس موزه ملی ایران این اثر نفیس و منحصر به فرد پس از طی مراحل آسیب شناسی، حفاظت، مرمت و استحکام بخشی در تالار صدر اسلام موزۀ باستان شناسی و هنر دوران اسلامی ایران قرار گرفت. وی افزود مضمون این نقاشی رنگی روی گچ  مرد سوار بر اسب با شاهینی بر دست و خرگوشی آویزان به زین است.

 طبق گفته کرم میرزایی، مسئول موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی ایران، نقاشی مرد قوشچی در واقع جزء کهن‌ترن نقاشی های دیواری پس از اسلام در ایران بوده که در هنگام کاوش های موزۀ متروپولیتن نیویورک در نیشابور کشف شد. این اثر نمایشگر یک صحنۀ شکار مربوط به سدۀ سوم هجری قمری است و در محدودۀ تپۀ تاکستان نیشابور به دست آمده است. وی افزود: این نقاشی در کادر مربع مستطیلی با  بلندی 140 سانتی متر  و  پهنا 120سانتی متر  جای گرفته  است. وی در ادامه گفت : ساختار نقاشی سوار کار نیشابور صرف نظر از صورت مرد، با خطوط محیطی ضخیم و نازک رنگ و قلمی محکم و استوار  بر روی گچ نقش اندازی شده و با هنرمندی فاخر بودن لباس را به بیننده الهام می کند و در عین حال یادآور نقش برجسته های دوره ساسانی است. بررسی های انجام گرفته بر روی این نقاشی نشان می دهد که سوارکار، افسار  اسب را  با یک دست گرفته و  با مهارت مرکب خود را هدایت می کند . بر روی دست دیگر وی یک شاهین نشسته است. طبق گفته میرزایی نقاش، اسب را  که در حال تاختن است، واقعگرایانه تر از سوار کار ترسیم کرده  و سوار را  با کلاهی قبه مانند بر سر، جبه ای ابریشمین بر تن، با اجزای لباس و تجهیزات و همچنین ساز و برگ بسیار غنی نشان داده است. مسئول موزه همچنین افزود: این مرد که چهرۀ اش تخریب شده دارای  دو شمشیر و سه تسمۀ چرمی مرصع است که از کمربند وی آویخته است. روی زین اسب پوششی از پوست پلنگ با حاشیۀ گوهر نشان و جزئیات کاملی از نقش های آذینی بر روی جبه با گل های چهار برگ محاط شده در دوایر و نقش شبیه خط کوفی روی بازوبند دیده می شود. میرزایی در خاتمه گفت به اعتقاد پژوهشگران، این نقاشی، احتمالاً یکی از  امرای سامانی را به تصویر کشیده یا صرفاً یک نگارۀ نمادین با مضمون  سنت شکار در این دوره را یاداوری می کند.
 این اثر هنری نشانی از استمرار  هنر نقاشی ایرانی و شیوه هایش از دوران پیش از اسلام و تحولات پس از آن است .
لازم به ذکر است که این اثر مربوط به دورۀ سامانیان است و به شمارۀ موزه 3281 در تالار صدر اسلام موزۀ باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزۀ ملّی ایران در 
نمایش یکی از کهن ترن نقاشی های دیواری صدر اسلام در موزه ملی ایران
بنا به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران نقاشی دیواری مشهور تپه تاکستان نیشابور در سالن اصلی موزۀ باستان شناسی و هنر دوران اسلامی در معرض دید عموم قرار گرفت.
طبق گفته جبرییل نوکنده رییس موزه ملی ایران این اثر نفیس و منحصر به فرد پس از طی مراحل آسیب شناسی، حفاظت، مرمت و استحکام بخشی در تالار صدر اسلام موزۀ باستان شناسی و هنر دوران اسلامی ایران قرار گرفت. وی افزود مضمون این نقاشی رنگی روی گچ  مرد سوار بر اسب با شاهینی بر دست و خرگوشی آویزان به زین است.
 طبق گفته کرم میرزایی، مسئول موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی ایران، نقاشی مرد قوشچی در واقع جزء کهن‌ترن نقاشی های دیواری پس از اسلام در ایران بوده که در هنگام کاوش های موزۀ متروپولیتن نیویورک در نیشابور کشف شد. این اثر نمایشگر یک صحنۀ شکار مربوط به سدۀ سوم هجری قمری است و در محدودۀ تپۀ تاکستان نیشابور به دست آمده است. وی افزود: این نقاشی در کادر مربع مستطیلی با  بلندی 140 سانتی متر  و  پهنا 120سانتی متر  جای گرفته  است. وی در ادامه گفت : ساختار نقاشی سوار کار نیشابور صرف نظر از صورت مرد، با خطوط محیطی ضخیم و نازک رنگ و قلمی محکم و استوار  بر روی گچ نقش اندازی شده و با هنرمندی فاخر بودن لباس را به بیننده الهام می کند و در عین حال یادآور نقش برجسته های دوره ساسانی است. بررسی های انجام گرفته بر روی این نقاشی نشان می دهد که سوارکار، افسار  اسب را  با یک دست گرفته و  با مهارت مرکب خود را هدایت می کند . بر روی دست دیگر وی یک شاهین نشسته است. طبق گفته میرزایی نقاش، اسب را  که در حال تاختن است، واقعگرایانه تر از سوار کار ترسیم کرده  و سوار را  با کلاهی قبه مانند بر سر، جبه ای ابریشمین بر تن، با اجزای لباس و تجهیزات و همچنین ساز و برگ بسیار غنی نشان داده است. مسئول موزه همچنین افزود: این مرد که چهرۀ اش تخریب شده دارای  دو شمشیر و سه تسمۀ چرمی مرصع است که از کمربند وی آویخته است. روی زین اسب پوششی از پوست پلنگ با حاشیۀ گوهر نشان و جزئیات کاملی از نقش های آذینی بر روی جبه با گل های چهار برگ محاط شده در دوایر و نقش شبیه خط کوفی روی بازوبند دیده می شود. میرزایی در خاتمه گفت به اعتقاد پژوهشگران، این نقاشی، احتمالاً یکی از  امرای سامانی را به تصویر کشیده یا صرفاً یک نگارۀ نمادین با مضمون  سنت شکار در این دوره را یاداوری می کند.
 این اثر هنری نشانی از استمرار  هنر نقاشی ایرانی و شیوه هایش از دوران پیش از اسلام و تحولات پس از آن است .
لازم به ذکر است که این اثر مربوط به دورۀ سامانیان است و به شمارۀ موزه 3281 در تالار صدر اسلام موزۀ باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزۀ ملّی ایران در 

نظر شما