شناسهٔ خبر: 35290155 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

سودجویان به اسم کارت سوخت کلاهبرداری می‌کنند

حسین مرادی / isna

صاحب‌خبر -

کارت سوخت با هدف نظم بخشیدن به وضعیت سوخت‌گیری در کشور اجرای شد، اما شواهد حاکی از آن است که بسیاری از افراد به روش‌های مختلف از آن کلاهبرداری می‌کنند.

اخیرا برخی از مردم پیامکی را از شماره 98500057054 دریافت کردند که این پیام با موضوع ثبت نام سهمیه بندی بنزین حاوی لینکی برای ثبت اطلاعات کارت بانکی مردم بود. در این پیام از خواسته شد تا برای ثبت نام در طرح سهمیه بندی بنزین مبلغی را پرداخت کنند، اما این پیام از سوی کلاهبرداران برای مردم فرستاده شده بود و سودجویان با دریافت اطلاعات کامل کارت بانکی، از آنها کلاهبرداری کرده‌اند.

هشدار پلیس فتا به کلاهبرداری از کارت سوخت

پلیس فتا نیز در این خصوص به مردم هشدار داد برای ثبت نام و انجام فرایندهای مربوط به دریافت کارت سوخت می‌بایست فقط به مراکز پلیس +10 مراجعه کنند. البته در این زمینه پلیس برای کنترل این روش‌های کلاهبرداری اقداماتی را انجام داده است، اما کلیه مردم باید از این موضوع با خبر بوده و مراقب فریب کلاهبرداران باشند.

سهمیه بندی بنزین منتفی است

بسیاری از مسئولان حوزه نفتی کشور اخیرا بارها عنوان کردند دولت برای سهمیه بندی بنزین هیچ برنامه‌ای ندارد. حتی بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد تصمیمی برای سهمیه بندی بنزین و دو نرخی شدن قیمت سوخت گرفته نشده است و به ما نیز تصمیمی ابلاغ نکرده‌اند، اما برای تمامی خودروهایی که در کشور شماره شده‌اند، کارت هوشمند سوخت صادر کرده‌ایم و مزایای کارت در زمان سهمیه بندی دیده می‌شود و غیر از آن زمان فایده آنچنانی ندارد. وزیر نفت با اشاره به اینکه برای سهمیه بندی بنزین بهتر است مردم از کارت استفاده کنند، گفت:

بالغ بر 2 میلیون کارت هوشمند سوخت جدید صادر شده است که 1 میلیون از این تعداد به باجه پست برگشت خورد. تا زمانی که سهمیه‌بندی انجام نشود، مردم استفاده از کارت را جدی نخواهند گرفت. با کارت هوشمند سوخت شخصی هر چند تعدادی قادرند در جایگاه‌ها سوخت‌گیری کنند، اما با کارت جایگاه فقط 30 لیتر ظرفیت سوخت‌گیری دارند.

وزیر نفت در ادامه افزود کارت سوخت زمانی فایده خواهد داشت که طرح سهمیه بندی بنزین اجرا شود. وی تاکید کرد برخی از افراد بر این باورند که کارت هوشمند سوخت برای دریافت اطلاعات مفید خواهد بود، اما با توجه به زحمتی که پشت این طرح است، فقط کسب اطلاعات ارزشمند نیست. به گفته وزیر نفت در حال حاضر 99.9 درصد کارت‌های هوشمند سوخت برای کلان‌شهرها صادر شده است، اما با توجه به اینکه همچنان می‌توان از کارت جایگاه‌داران استفاده کرد، این طرح مورد استقبال قرار نگرفته و حتی با ایجاد محدودیت در کارت جایگاه‌داران نیز نمی‌توان به جایی رسید. از این رو فقط با سهمیه‌بندی می‌شود مردم را به استفاده از کارت شخصی مجاب کرد.

برای استفاده از کارت سوخت جایگاه‌داران پول پرداخت نکنید

اخیرا برخی از مردم اعلام کردند متصدیان جایگاه‌های سوخت برای در اختیار قرار دادن کارت‌های خود به مشتریان از آنها پول دریافت می‌کنند. در همین رابطه فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرد:

این کار کاملا غیرقانونی بوده و هیچ جایگاهی حق دریافت هزینه جداگانه را از مشتریان ندارد. جایگاه‌ها نباید برای ارائه کارت، پول دریافت کنند. مشتریان در صورت برخورد با این موضوع می‌توانند برای گزارش تخلف با شماره 09627 تماس بگیرند.

نظر شما