شناسهٔ خبر: 35287836 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گرانی‌ها تا چه اندازه بر هیأت‌های عزاداری اثر گذاشته است؟

غذای نذری محرم بخش جدانشدنی سنت‌های شیعیان در عزاداری سالار شهیدان است و مردم فقیر باشند یا غنی برای گرفتن یک پرس نذری در صف غذای هیأت اباعبدالله می‌ایستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،  با آغاز محرم ۱۴۴۱ هجری قمری این سؤال برای بسیاری از مردم مطرح شد که با توجه به گرانی‌های یک سال گذشته آیا هنوز هم دیگ‌های غذای نذری برای اطعام عزاداران امام حسین (ع) بار گذاشته خواهند شد؟

مصطفی بحق، رئیس اتحادیه صنف خواروبار فروشان اصفهان اظهار کرد: با وجود افزایش قیمت عدس، لپه و برنج که بیشترین مصرف را در ماه محرم دارند تا امروز حجم خرید هیأت‎های عزاداری نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

  با اسماعیل خدادادی، مدیر اجرایی هیأت عشاق الحسین چمگردان، به گفتگو نشستیم تا برای ما از شرایط امسال هیأت بگوید.گرانی‌ها تا چه اندازه بر هیأت‌های عزاداری اثر گذاشته است؟

خدادادی اظهار کرد: از سال ۱۳۴۸ هر ساله روز عاشورا در مسجد موسی‌بن‌جعفر از محل نذورات مردم چلو خورشت قیمه نذری پخت می‌شود.

مدیر اجرایی هیأت عشاق الحسین چمگردان ادامه داد: مردم محله از یک روز قبل در منزل خادم مسجد حاضر می‌شوند و پس از قرائت زیارت عاشورا و شرکت در مجلس روضه اباعبدالله نذورات نقدی و غیرنقدی مانند گوشت و برنج را به مسؤولان هیأت تحویل می‌دهند، تعدادی از افراد محل که تجربه قصابی دارند نیز از ظهر همان روز شروع به خرد کردن گوشت‌ها می‌کنند.

او با اشاره به این که بیشتر مردم منطقه برنج‌کار هستند و برنج مورد نیاز هیأت نیز از سوی کشاورزان تأمین می‌شود، عنوان کرد: پخت غذا از شب عاشورا در آشپزخانه مسجد آغاز می‌شود، نکته اینجاست که غذای این هیأت برای پخت برون‌سپاری نمی‌شود بلکه در محله آشپزی داریم که با کمک تعدادی از جوانان اقدام به پخت می‌کنند.

خدادادی عنوان کرد: برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از مصرف بی‌دلیل ظروف پلاستیکی یک بار مصرف از ظروف ملامین مسجد استفاده می‌کنیم که پس از پایان مراسم نیز از سوی اهالی مسجد شسته می‌شود.

بیشتر بخوانید:توزیع غذای نذری در انجمن بیماران کلیوی + تصاویر

مدیر اجرایی هیأت عشاق الحسین چمگردان اضافه کرد: توزیع غذا در مسجد و ظروف مردم به صورت همزمان پس از نماز عصر آغاز می‌شود، نذر‌های مردم منحصر به پرداخت کمک نقدی یا غیرنقدی نیست بلکه تعدادی از زنان و دختران محله نذر پاک کردن سبزی هیأت، جارو زدن مسجد و شستن ظروف را دارند و از این طریق به هیأت کمک می‌کنند.گرانی‌ها تا چه اندازه بر هیأت‌های عزاداری اثر گذاشته است؟

او در مقایسه میزان پخت غذای سال قبل و امسال هیأت تصریح کرد: سال گذشته پخت نذری ۴۵ من (معادل ۲۷۰ کیلوگرم) برنج و ۶۰ کیلوگرم گوشت انجام شد، اما امسال با توجه با بارندگی‌های خوبی که داشتیم برنج اهدایی از سوی مردم ۵۰ من (۳۰۰) و میزان گوشت نیز ۵۰ کیلوگرم بود که اگر قیمت‌ها را مقایسه کنیم تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است.

سعید پرورش مسؤول هیأت مجموعه فرهنگی باران در گفت‌وگویی با همین موضوع بیان کرد: این هیأت به مدت ۱۱ شب و هرشب به طور میانگین ۶ هزار پرس غذا توزیع می‌کند که آمار آن نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

مسؤول هیأت مجموعه فرهنگی باران تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت گوشت در این رابطه با مشکل مواجه شدیم، میزان کمکی که هر فرد امسال انجام می‌داد نسبت به سال قبل کمتر شده بود، اما تعداد افراد مشارکت‌کننده افزایش یافته که در نتیجه آن تغییر محسوسی در میزان غذای توزیع شده نداشتیم.

به نظر می‌رسد اگر چه فشار اقتصادی بر مردم قابل ملاحظه است، اما محبان امام حسین (ع) اگر هم از لحاظ مالی در مضیقه باشند سعی می‌کنند سهمی در سفره اطعام عزاداران داشته باشند و حتی شده با اهدای بخشی از دست‌رنج کشت برنج خودشان ارادشان را به اباعبدالله نشان بدهند.

منبع: فارس

انتهای پیام/س

تاثیر گرانی ها بر غذای نذری

برچسب‌ها:

نظر شما