شناسهٔ خبر: 35286938 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اهتزاز بیرق‌ عزا در روز سوم شهادت اباعبدالله(ع) در همدان

مردم همدان در روز سوم شهادت امام حسین(ع) با راه‌اندازی هیأت‎های عزاداری در خیابان‌های شهر به سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌پردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سومین روز شهادت امام حسین (ع) در همدان همواره با شور و حال وصف‌ناپذیری برگزار می‌شود.

در همدان علاوه بر دهه اول محرم تا سه شب پس از عاشورا به عنوان ختم امام مراسم عزاداری ادامه می‌یابد و در روز سوم با عزاداری و تعزیه خوانی گسترده‌ای همراه است.

مردم همدان صبح روز سوم عاشورا با راه‌اندازی هیأت‎های عزاداری در خیابان‌های سطح شهر همدان به سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌پردازند.

سوگواران با برافراشتن بیرق‌های سیاه و برپایی خیمه‌های نمادین صحنه‌های غم‌بار و حزن‌انگیز روز سوم عاشورا را به تصویر کشیده و با شتر و اسب که بر کجاوه آنها یزد نشسته و اسرای کربلا پیاده راه می‌روند به شکل نمادین در خیابان‌ها حرکت کرده و یاد اسرای کربلا را زنده می‌کنند.

هیأت‌های عزادار در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در خیابان‌ها حرکت می‌کنند که این هیات به رسم گذشته از امامزاده یحیی واقع در بلوار شهید مدنی همدان آغاز می‌شود.

ثبت ملی روز سوم شهادت امام حسین (ع) در همدان

کارشناس مردم‌شناسی میراث فرهنگی همدان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: مراسم سومین روز شهادت امام حسین(ع) که به «روز سوم» معروف است در ظهر این روز هیات بزرگ عزاداری را راه‌اندازی می‌کند.

فریبا نعمتی بیان کرد: هیات روز سوم شهادت امام حسین(ع) از امامزاده یحیی به راه می‌افتد به طوری که در این روز همه هیات‌های حسینیه‌ها در امامزاده یحیی(ع) ادغام می‌شوند و هیات بزرگی را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حادثه کربلا تمام شده این هیات در روز سوم شهادت امام حسین(ع) سعی در معرفی واقعه بعد از عاشورا و اسرای کربلا دارد.

کارشناس مردم‌شناسی میراث فرهنگی همدان اضافه کرد: در این روز از نمادهای روز بعد از واقعه عاشورا شامل تخت و جایگاه یزید، گهواره علی اصغر(ع) و اسب و شترهایی که اسرای در بند زنجیر را حمل می‌کنند، استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه مراسم روز سوم شهادت امام حسین(ع) در همدان ثبت ملی شده است افزود: امروز علاوه بر نذری‌هایی که توزیع می‌شود، خرما و گلاب نیز در بین عزاداران پخش می‌شود.

انتهای پیام/89003/

نظر شما