شناسهٔ خبر: 35286259 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یک‌هفته با کتاب؛

هفته پرخبر برای فرهاد حسن‌زاده و ادبیات فرانسه

صادق وفایی

هفته‌ای که گذشت از حیث تعدد خبرهای ادبی درباره آثار فرهاد حسن‌زاده و فصل ادبی فرانسه نسبتا پرخبر و مهم ارزیابی می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش «یک‌هفته با کتاب» سومین هفته شهریور، علی‌رغم توقعی که به‌خاطر تعطیلی ایام عاشورا و تاسوعا برای کم‌خبر بودنش می‌رفت، با افزایش ۳ خبر نسبت به گزارش هفته پیش، ۱۲ خبر مهم را در خود جا داده است. از این‌تعداد ۴ خبر گزارش مربوط به رویدادهای خارجی و بین‌المللی و ۸ خبر دیگر داخلی هستند.

یکی از رویدادهای مهم هفته پیش در حوزه کتاب، انتصاب اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب سال آینده بود و این‌هفته هم خبر انتصاب مهم، مربوط به دبیر و اعضای شورای سیاستگذاری هفته کتاب در آبان‌ماه پیش‌روست. گزارش این‌هفته با دو خبر از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد آغاز شده و با یک خبر از بنیاد سعدی و دو خبر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه پیدا می‌کند.

اما پیش از ورود به بخش خبرهای خارجی، نام فرهاد حسن‌زاده در ۳ خبر دیده می‌شود. نامزدی شورای کتاب کودک برای جایزه آستریدلیندگرن، فروش حق کپی‌رایت دو کتابش به یک ناشر چینی و همچنین فروش حق ۳ کتابش به یک ناشر ترکیه‌ای از جمله خبرهایی بودند که این‌هفته با محوریت وی منتشر شدند. در بخش بین‌المللی و خارجی گزارش هم ۳ خبر درباره فصل ادبی فرانسه مرور می‌کنیم و پایان‌بخش گزارش هم خبری درباره آخرین جلد از مجموعه کتاب‌های دختری با خالکوبی اژدهاست.

در ادامه گزارش مرور اخبار مهم حوزه کتاب و نشر را در هفته‌ای که گذشت، از نظر می‌گذرانیم؛

خرید ۸ میلیارد ریالی وزارت ارشاد از ناشران

طبق خبری که یکشنبه این‌هفته منتشر شد، در جلسه ۶۱۳ هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خرید ۲۸۰ عنوان کتاب در ۲۶ هزار و ۳۵۰ نسخه به مبلغ کل ۸ میلیارد و ۶۰۳ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال تصویب شد.

انتصاب دبیر و اعضای شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب

طبق یکی از خبرهای روز شنبه این‌هفته، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور احکام جداگانه دبیر و اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران را منصوب کرد.

جوادی در حکم دبیر، نیکنام حسین‌پور و در حکم اعضای شورای سیاست‌گذاری، غلامرضا غفاری، علیرضا مختارپور، اشرف بروجردی، راضیه تجار، محمدحسین رنجبران، علیرضا کاظمی، مهدی فیروزان، فریدون عموزاده خلیلی، هومان حسن‌پور، علی غیاثی ندوشن، محسن رضایی، عیسی علیزاده، محمد جوادیان‌زاده، محمدجواد مرادی‌نیا، حجت‌الاسلام ارزانی، ایوب دهقانکار، ابراهیم حیدری، مجتبی تبریزنیا، جواد محقق، ابراهیم زاهدی مطلق، عبدالعظیم فریدون و علی اکبر اشعری را منصوب کرد.

برگزاری مراسم تکریم و معارفه معاون جدید بنیاد سعدی

مراسم تکریم فرهاد پالیزدار به‌عنوان معاون پیشین و شهروز فلاحت‌پیشه به‌عنوان معاون جدید امور بین‌الملل بنیاد سعدی هم این‌هفته برگزار شد.

اعلام بودجه طرح‌های پژوهشی نهاد کتابخانه‌ها

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این‌هفته با ارائه گزارشی از روند انتخاب و معرفی طرح‌های پژوهشی خود در سال ۱۳۹۸، میزان مشارکت و سهم رشته‌ها و دانشگاه‌های کشور از بودجه پژوهشی خود در سال جاری و همچنین سهم دانشگاه‌ها از نظارت بر این طرح‌ها را منتشر کرد.

عرضه چهارمین جلد «هدهد سفید» در کتابخانه‌ها

خبر دیگری که این‌هفته از نهاد کتابخانه‌ها منتشر شد، درباره عرضه چهارمین جلد کتاب «هدهد سفید» بود. این‌کتابِ ویژه نوجوانان پس از رونمایی در اختتامیه نخستین جشنواره «نشان هدهد سفید» منتشر و در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور توزیع شد.

اعلام نامزدهای شورای کتاب کودک برای آستریدلیندگرن

این‌هفته نامزدهای شورای کتاب کودک برای جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) ۲۰۲۰ مشخص شدند. به‌این‌ترتیب شورای کتاب کودک «فرهاد حسن‌زاده» را دربخش نویسندگان، «فرشید شفیعی» را در بخش تصویرگران و طرح «بامن بخوان» موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان را  در بخش ترویج خواندن، برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن (آلما ۲۰۲۰) معرفی کرد. 

فروش حق نشر دو کتاب فرهاد حسن‌زاده به ناشر چینی

در خبر دیگری که فرهاد حسن‌زاده در آن حضور داشت، روز شنبه این‌هفته حق نشر (کپی‌رایت) دو رمان نوجوان «هستی» و «زیبا صدایم کن» نوشته‌ی فرهاد حسن‌زاده به ناشری چینی واگذار شد. انتخاب این دو کتاب در ادامه‌ی طرح چاپ پنج رمان ایرانی برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله چینی با موضوع «رشد و پرورش نوجوانان و مواجهه با زندگی و انتخاب سرنوشت» زیر نظر گروه واردات و صادرات نشر ملی چین انجام شد.

فروش حق نشر سه کتاب فرهاد حسن‌زاده به ناشر ترک

در خبر دیگری هم که روز چهارشنبه این‌هفته منتشر شد، حق انتشار (کپی‌رایت) کتاب‌های «شام سرد شد کوتی کوتی»، «سرما نخوری کوتی‌کوتی» و «دنیا را بلرزان کوتی‌کوتی» از فرهاد حسن‌زاده که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ شده‌اند، به انتشارات Mevsimler Kitab از کشور ترکیه واگذار شد.

آغاز فصل ادبی فرانسه

اولین‌روز این‌هفته خبری درباره شروع فصل ادبی فرانسه منتشر شد که مطابق با اطلاعات مندرج در آن، با پایان فصل تعطیلات در فرانسه و از سرگیری فعالیت‌های اجتماعی، فصل ادبی ماه پاییز نیز با انتشار کتاب‌های مختلف آغاز می‌شود. بر اساس آمار منتشر شده در این موضوع، امسال از ابتدای ماه سپتامبر ۵۲۴ رمان جدید برای علاقه‌مندان منتشر شده که در شرف توزیع در بازارند.

 این رقم در مقایسه با سال میلادی گذشته که ۵۶۷ عنوان رمان ارائه شد، اندکی کاهش داشته است. با این حال تعداد رمان‌های ترجمه‌ای فرانسه در این سال ۱۸۸ عنوان است که به نسبت سال گذشته دو عنوان بیشتر شده است. سال گذشته این تعداد ۱۸۶ عنوان بود.

ممنوعیت فروش و ترویج کتاب محمدبن‌عبدالوهاب در فرانسه

طبق خبر دیگری که شنبه ۱۶ شهریور منتشر شد، وزارت کشور فرانسه طی ابلاغی فروش کتاب «آموزش توحید برای کودکان» نوشته محمدبن‌عبدالوهاب پیشوای فرقه وهابیت را در این کشور ممنوع کرد. بر اساس این ابلاغیه که ۲۳ اوت در روزنامه رسمی منتشر شده با فروشندگان این کتاب برخورد خواهد شد. وزارت کشور فرانسه در ابلاغیه خود آورده است که این کتاب آموزشی دارای محتوایی است که می‌تواند کودکان را به ترویج نفرت یا تبعیض نسبت به آنهایی که به اسلام وهابی عمل نمی‌کنند، تشویق کند و به این ترتیب خطری برای کودکان یا افرادی که آن را مطالعه کنند، محسوب می‌شود.

انتشار فهرست اولیه نامزدهای جایزه مدیسی

این‌هفته همچنین خبر دیگری از فرانسه منتشر شد مبنی بر این‌که گروه داوران جایزه مدیسی فرانسه در رستوران مدیترانه در منطقه ۶ پاریس گرد آمدند و اسامی ۱۵ نامزد اولیه بهترین رمان فرانسوی و ۱۳ رمان خارجی زبان ترجمه شده سال ۲۰۱۹ را اعلام کردند. در این فهرست انتشارات گالیمار با داشتن ۵ نامزد در هر دو فهرست بالاترین شانس دریافت جایزه امسال را به خود اختصاص داده است.

عرضه جلد نهایی «دختری با خالکوبی اژدها» در ۳۰ کشور

طبق خبری که یکشنبه این‌هفته منتشر شد، آخرین جلد از مجموعه کتاب‌های «دختری با خالکوبی اژدها» که استیگ لارسن سوئدی خالقش بود، به قلم نویسنده‌ای دیگر به کتابفروشی‌ها رسید.

این کتاب با عنوان «دختری که دو بار زندگی کرد» در همین ماه هم‌زمان در ۳۰ کشور منتشر می‌شود. به این ترتیب لیزبت سالاندر قهرمانی که استیگ لارسن فقید او را خلق کرد، بار دیگر درگیر ماجرایی جدید می‌شود. جلد نخست این مجموعه با عنوان «دختری با خالکوبی اژدها» با محتوای رسوایی سیاسی، مرگ، بازی‌های قدرت و در قالب یک نوار اسکاندیناویایی، سال ۲۰۰۵ راهی کتابفروشی‌ها شد.

خالق این مجموعه استیگ لارسن روزنامه‌نگار تحقیقی سوئدی بود که اخباری از جناح راست افراطی را پوشش می‌داد. اما شهرت پس از درگذشت او به سراغش آمد و او سال ۲۰۰۴ در حالی که قرارداد انتشار اولین کتاب این مجموعه را امضا کرده بود، بر اثر حمله قلبی در ۵۰ سالگی جان باخت. پس از انتشار «دختری با خالکوبی اژدها» و استقبال از آن در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به ترتیب جلد دوم و سوم با عنوان «دختری که با آتش بازی کرد» و «دختری که لانه زنبور را لگد زد» به قلم لارسن منتشر شد.

نظر شما