شناسهٔ خبر: 35285363 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کارشناس مسال پولی و بانکی:

دولت و مجلس عامل اصلی کسری بودجه هستند

مستخدمین حسینی دولت و مجلس را عامل اصلی کسری بودجه دانست و گفت: افزایش ۴ برابری بودجه دولت در سال‌های اخیر و افزایش بدهی‌های و کسری بودجه به ناچار دست به سوی بانک مرکزی دراز کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «حیدر مستخدمین حسینی» شب گذشته (چهارشنبه 20 شهریور) د برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما دولت و مجلس را عامل اصلی کسری بودجه دانست و گفت: افزایش ۴ برابری بودجه دولت در سال‌های اخیر و افزایش بدهی‌های و کسری بودجه به ناچار دست به سوی بانک مرکزی دراز کرده است. برداشت ۳ درصدی از خزانه کشوریا همان تنخواه دولت، انتشار اوراق قرضه از دیگر راه‌های جبران کسری بودجه است که دولت راه برون رفت از کسری بودجه را در آن می بیند.

 

کارشناس مسائل پولی و بانکی با بیان اینکه در کشوری که ۸۰ درصد مناسبات اقتصادی اش به دولت ختم می‌شود بانک مرکزی را در اختیار دارد در حالیکه در کشور‌های غربی استقلال بانک مرکزی حفظ می‌شود و در مقابل درخواسته های دولت مقاومت می‌کند، گفت: بودجه کشور بسیار سنتی تنظیم می‌شود و کارایی خاصی ندارد.

 

حیدر مستخدمین حسینی با بیان اینکه بودجه ریزی عملیاتی در جهان از سال ۱۹۵۶ شکل گرفته است گفت: در بودجه ریزی‌ها باید عملکرد سال گذشته بودجه و بازخورد‌های آن بررسی شود.

 

وی در ادامه به صحبت های رییس سازمان برنامه و بودجه که قول داده است در سال ۹۹ بودجه کشور عملیاتی تنظیم شود، اشاره کرد و از تنظیم معکوس بودجه بندی در کشور گفت و توضیح داد: در بودجه بندی کشور ابتدا هزینه‌ها چیده می‌شود و سپس بر اساس اقتصاد نفتی درآمد نفتی تقسیم می‌شود.

 

کارشناس مسائل پولی و بانکی با بیان اینکه اقتصاد خصوصی کشور زیر سوال است از طرفی بدهی بانک‌ها هر ساله افزایش می‌یابد، گفت: درآمد حاصل از نفت باید به بخش زیربنایی کشور مصرف شود و مردم را به عنوان بخش خصوصی باید وارد عرصه و بازی کرد.

نظر شما