شناسهٔ خبر: 35285219 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کارشناس مسائل اقتصادی:

تاکنون هیچ دولت و مجلسی نتوانسته است نفت را کنار بگذارد

شقاقی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ دولت و مجلسی نتوانسته است نفت را کنار بگذارد، گفت: بودجه تاکنون بدون احتساب نفت بسته نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «وحید شقاقی» شب گذشته (چهارشنبه 20 شهریور) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما به ترسیم چارچوبی از مبادلات اقتصادی مبتنی بر درآمدهای نفتی پرداخت و با اشاره به اینکه تاکنون دولت به وعده‌های شعار محور و با تکیه بر اقتصاد نفتی مطالبه ایجاد کرده است، گفت: اقتصاد در دست دولت است و تنها ۳۰ درصد از درآمد خود را از مالیات تامین کرده است.

 

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد ما عملا بخش خصوصی ندارد، از طرفی یک دولت بزرگ با نوسانات نفتی کسری بودجه ایجاد کرده است چون بر پایه نفت است، افزود: سه محور مالیات، اتکا به اقتصاد نفتی و ایجاد بدهی با دست درازی دولت به منابع بانکی باعث شده همیشه دولت ها با کسر بودجه و با یک بی انضباطی مالی مواجه بوده اند.

 

شقاقی با اشاره به اینکه نظام پولی و بانک مرکزی در سیاست های اقتصادی استقلال ندارد، گفت: از طرفی وعده‌ها فقط به دولت منتهی نمی‌شود و برخی مواقع سه قوه نیز شعارگونه رفتار کرده اند. استقراض از بانک مرکزی یا بانک ها باعث شده ۱۰ درصد از منابع بانک از طرف بدهی های دولت بلوکه شده است.

 

شقاقی با بیان اینکه بانک‌ها بیش از ۴۰ درصد از منابع کشور را بلوکه و منجمد می‌کنند، گفت: این بازی ای است که باعث افزایش نرخ سود ایجاد کرده است. بی انضباطی مالیاتی دولت باعث افزایش بدهی‌های دولت می شود که در انتها دولت را به سمت بانک مرکزی دست نیاز دراز کرده اند.

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه افزایش بازی نرخ سود به افزایش بدهی دولت کشیده می‌شود، گفت: دلیل اصلی اجرا نشدن بودجه ریزی عملیاتی پایبند نبودن دولتها به آن بوده است.

 

وی از ساختار معیوب اقتصادی و بودجه وابسته به نفت گفت و افزود: نرخ 25 درصدی رشد بدهی ها دولت  و بده بستان‌های معیوب در چرخه اقتصادی و نظام بانکی، اقتصاد کشور را به جنگ افزایش سود دهی بانکها پیش می‌برد.

 

کارشناس مسائل اقتصادی در بخش دیگری از ناترازی بانک‌ها و جنگ نرخ سود بین بانک‌ها گفت: همیشه در کشور طرف بدهی واقعی است اما ۴۰ درصد منابع مالی بلوکه و منجمد است. بانک‌ها وارد بازی خطرناکی شده اند، وقتی نقدینگی مسدودی یا بلوکه می‌شود نشان از دست درازی دولت به منابع مالی است بانک در یک پروسه اقتصادی سودحاصل را پس از برداشت کارمزد خود تقسیم می‌کند در حالی که کل منابع اولیه به چرخه تولید وارد نکرده است.

 

شقاقی با بیان اینکه دولت پس از ۵ تا ۶ ماه از آذر هر سال روی بودجه کار می‌کند و در آخر بانک را به عنوان صندوق خود در نظر می‌گیرد، گفت: حل انجماد سیستم بانکی تنها راه برون رفت از ناترازی سیستم بانکی است و دولت باید در برابر سیستم بانکی متعهد و خوش حساب باشد. تاکنون هیچ دولت و مجلسی نتوانسته است نفت را کنار بگذارد، بودجه تاکنون بدون احتساب نفت بسته نشده است.

 

وی در پایان خطاب به صدا و سیما گفت: صدا و سیما مانند پیگیری بازسازی مناطق پس از سیل اخیر، مطالبه کنار گذاشتن نفت از محاسبات بودجه کشور را راه اندازی کند./

نظر شما