شناسهٔ خبر: 35285123 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کارشناس مسائل آمریکا:

بولتون یک زائده برای دولت امریکا محسوب می‌شود/ ترامپ دوست دارد با سپاه تعامل داشته باشد

متقی با بیان اینکه بولتون یک زائده برای دولت امریکا محسوب می‌شود، گفت: افرادی همچون بولتون، تیپ‌های بحران ساز برای ساختار سیاسی امریکا محسوب می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، «ابراهیم متقی» شب گذشته (چهارشنبه 20 شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره اخراج جان بولتون از کاخ سفید با اشاره به اینکه جان بولتون یک محافظه کار بسیار جدی در ساختار داخلی امریکاست، گفت: پیوند‌های بولتون ماهیت ساختاری ندارد برای مثال در یک دوره تاریخی بولتون در ازاء ۵۰ هزار دلار در تجمع منافقین سخنرانی می‌کند و به آن‌ها قول می‌دهد سال ۲۰۱۷ پایان حکومت جمهوری اسلامی فرا برسد.

 

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه این تفکری است که در ساختار داخلی امریکا وجود دارد، گفت: اما همه افراد مانند بولتون چیپ نیستند که در سخنرانی‌های منافقین در پاریس حضور داشته باشند. همه ایرانی‌های مخالف نظام در خارج کشور مانند منافقین فکر می‌کردند بولتون می‌تواند فشار‌های بیشتری بر ایران وارد کند اما واقعیت این است که در داخل کابینه، سیاست رسمی امریکا مقابله پرشدت با ایران نیست بلکه محدودسازی ایران از طریق تحریم‌های اقتصادی و توجه قرار دادن ایران به عنوان تروریست است.

 

متقی با بیان اینکه ترامپ دوست دارد با سپاه پاسداران اسلامی تعامل داشته باشد درباره دلیل این امر اینگونه توضیح داد: ضرورت‌های امنیتی در مناطق بحرانی ایجاب می‌کند که مرجع قدرت را شناسایی کند. امروز سپاه پاسداران فقط مرجع قدرت در ساختار داخلی ایران نیست بلکه مرجع قدرت در امنیت منطقه محسوب می‌شود.

 

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه تغییر و جابجایی بولتون منطقی بود، زیرا رویکرد وی با پمپئو وزیر خارجه هماهنگ نبود، گفت: بولتون می‌خواست امریکا را در فضای جنگ با ایران قرار دهد هرچند این برکناری به معنای مصالحه با ایران محسوب نمی‌شود.

 

متقی با اشاره به اینکه باید انتظار داشت امریکایی‌ها جنگ‌های نیابتی سطح ۱ و ۲ خود را انجام دهند، گفت: بازیگران این جنگ ممکن است اسرائیل، عربستان یا گروه‌های فراملی باشند بنابراین برکناری بولتون سیاست امریکا در قبال ایران را هوشمندانه‌تر می‌کند.

 

وی با بیان اینکه بولتون یک زائده برای دولت امریکا محسوب می‌شود، زیرا هیچ راهبرد و راهکار مناسبی در قبال مسائل منطقه، ایران، کره شمالی و حتی روسیه ایجاد نکرد، افزود: افرادی همچون بولتون، تیپ‌های بحران ساز برای ساختار سیاسی امریکا محسوب می‌شوند، اما فردی مانند پمپئو برای امریکا یک تیپ ساختاری و باهوش به حساب می‌آید.

 

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه گرچه به نظر می‌رسد ملاقات ترامپ و رئیس جمهور ایران برای امریکایی‌ها یک اتفاق سمبولیک محسوب شود، اما انتظار می‌رود پمپئو در مجمع سازمان ملل در شکل گیری این رویداد اقداماتی انجام دهد، گفت: مهمترین هدف دیپلماسی ایران، نجات حوزه اقتصاد است، زیرا مهمترین چالش در فضای فعلی کشور، تامین نیاز‌های عمومی جامعه است و وضع عمومی جامعه با احساس تردید نسبت به فضای آینده همراه است.

 

وی خاطرنشان کرد: دولت به خوبی می‌داند که باید مشکلات اقتصادی را برای آینده حل کند از این رو ما نیازمند نقش یابی اقتصادی و بین المللی هستیم./

نظر شما