شناسهٔ خبر: 35283355 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ارزیابی ناظم دباغ از سفر رهبر جریان صدر به ایران

اشتراکات مذهبی مقتدی صدر را به تهران گره زده

گروه سیاسی / انتشار تصویری از حضور مقتدی صدر در مراسم عزاداری شام غریبان سرور و سالار شهیدان در دفتر مقام معظم رهبری و نشستن او در کنار سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران یک بار دیگر توجه‌ها را به روند تقویت نفوذ ایران در میان جریان‌های سیاسی منطقه جلب کرد. حضور رهبر جریان صدر عراق در ایران روز شنبه با انتشار عکس های او در مراسم عزاداری محرم در شهر مقدس قم مشخص شد.

صاحب‌خبر -

این حضور از آن جهت قابل توجه بود که رابطه مقتدی صدر به عنوان روحانی شیعه تأثیرگذار در عرصه سیاسی عراق با جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر فراز و فرودهای متعددی را به خود دیده بود. تا آنجا که سفر مقتدی صدر به امارات و عربستان در تابستان 1396 نهایت فاصله گرفتن او از تهران تعبیر شد و بسیاری معتقد بودند که نوع دیدگاه‌های این روحانی شیعه سبب شده است ایران در مقاطع مختلف ترجیح بدهد از رقبای او همچون نوری مالکی و حیدرالعبادی حمایت کند. روز گذشته اما «عمر ناظم دباغ»، نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران در گفت و گو با «انتخاب» با تأکید بر این نکته که «اختلافات میان صدر با ایران را هیچ گاه نمی‌توان در مقام دشمنی و ستیز مورد خوانش قرار داد بلکه بیشتر در قالب اختلاف ‌نظر قابل تحلیل است»، گفت: «نمی‌توان حضور صدر در کنار مقام معظم رهبری را امری ساده و ظاهری ارزیابی کرد. یک شخص نمی‌تواند در چنین مراسمی حضور پیدا کند و بعد از بازگشت به کشور خود سخنانی در مسیر خلاف کنش خود بر زبان براند.» ناظم دباغ در عین حال سفر صدر به ایران و حضور او در کنار رهبر معظم انقلاب  را مسأله‌ای غریب و عجیب ندانست و با ارزیابی آن در متن مناسبات گسترده مراجع مذهبی شیعه عراق و ایران در سال‌های پس از انقلاب، گفت: «در عرصه سیاست هیچ‌گاه نمی‌توان به شکل مطلق بر تنش یا دوستی انگشت گذاشت. همان‌گونه که در برخی شرایط مقتدی صدر سطحی از اختلاف‌نظر را با ایران داشته، در موقعیت جدید سطحی از منافع مشترک، او را راهی تهران کرده است. مطمئناً می‌توان سفر مقتدی صدر به ایران را گامی مهم در راستای نزدیکی بیشتر میان ایران با ائتلاف سائرون در پارلمان عراق ارزیابی کرد.» ناظم دباغ افرود: «سفر مقتدی صدر به تهران و حضور او در مراسمی با حضور رهبر ایران، تأثیری ایجابی و مثبت بر مناسبات میان تهران با بغداد خواهد گذاشت. ائتلاف سائرون در مقام بزرگ‌ترین جریان حاضر در پارلمان، نمایندگانی در حکومت و دستگاه‌های مختلف دارد. حضور رهبر این جریان در تهران، به طور حتم تأثیری مثبت بر مناسبات آنها با تهران خواهد گذاشت و می‌تواند در نزدیک شدن دو کشور تأثیر داشته باشد.» حضور مقتدی صدر در ایران روز گذشته از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز مورد تحلیل قرار گرفت.
به گزارش خانه ملت، ابوالفضل ابوترابی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس  ماجرا را از زاویه ارتباط اش با حملات اخیر رژیم اسرائیل به پایگاه‌های «حشد الشعبی» تحلیل کرد و تصریح کرد: «حضور مقتدی صدر در شام غریبان حسینیه امام خمینی ( ره) و نشستن آن درمیان رهبری انقلاب و فرمانده سپاه قدس، بیانگر این مسئله مهم است که همسویی کامل در رابطه با محور مقاومت بوجود آمده است.» احمد سالک هم در پاسخ  به سوالی مبنی بر اینکه رسانه‌های بیگانه مقتدی صدر را  رهبری، ضد ایرانی مطرح می‌کردند اما حضورش در ایران چیز دیگری را بیان می‌کند، اظهار کرد: «قطعاً تبلیغات رسانه‌های بیگانه نسبت به ایران به جایی نخواهد رسید و اگر شبانه روز هم تحلیل‌ها و تبلیغات غیر کارشناسانه‌ای انجام دهند؛ در حقیقت، نمی‌توانند افرادی همچون مقتدی صدر را از انقلاب اسلامی ایران جدا کنند.»

نظر شما