شناسهٔ خبر: 35283229 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

کوتاه از منطقه

عبدالله گل، احمد داوود‌اوغلو و علی باباجان سیاستمداران و مقام‌های ارشد پیشین ترکیه،

صاحب‌خبر -

عمیق‌تر شدن شکاف در عدالت و توسعه

عبدالله گل، احمد داوود‌اوغلو و علی باباجان سیاستمداران و مقام‌های ارشد پیشین ترکیه، قرار است حزب جدیدی تاسیس کنند. حریت نوشته، این در حالی است که حزب حاکم عدالت‌وتوسعه اخیرا به ریاست رجب طیب اردوغان تصمیم گرفته تا داووداوغلو نخست‌وزیر سابق، را از حزب اخراج کند. داوود‌‌اوغلو گفته حزب از اصول و اهداف اصلی خود دور شده است. بسیاری از مقامات ارشد حزب حاکم از جمله عبدالله گل رییس‌جمهور پیشین ترکیه، و علی باباجان معاون نخست‌وزیر سابق، که هر دو از بنیان‌گذاران عدالت و توسعه بوده‌اند نیز این حزب را ترک کرده‌اند. باباجان که در گذشته وزیر اقتصاد ترکیه هم بوده یکی از منتقدان برنامه‌های اقتصادی اردوغان است.

نخستین قطار تجاری افغانستان به چین رفت

نخستین قطار حامل اجناس کالاهای صادراتی افغانستان بندر حیرتان در شمال افغانستان را به مقصد چین ترک کرد. به‌گزارش ایبِنا، این قطار با حضور مقام‌هایی از کشورهای چین، ازبکستان، قزاقستان و افغانستان در یک مراسم رسمی عازم شهر ایوو استان چجیانگ چین شد. به‌گفته وزیر حمل و نقل افغانستان، این قطار شامل ۴۱ واگن است و هزار و ۱۰۰ تن بار دارد. بیشتر بار این قطار سنگ تالک است، علاوه بر آن سنگ مرمر و رُخام نیز از اقلام دیگر بار قطار است.

ترکیه: درباره «اف35 » عقب‌نشینی نکرده‌ایم

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه گفته آنکارا در برنامه جنگنده‌های اف۳۵ امریکا از موضع خود کوتاه نیامده است و حذف ترکیه از برنامه تولید جنگنده‌های مذکور، به این سهولت نمی‌تواند انجام گیرد. به‌گزارش آناتولی، ابراهیم کالین گفته: «معتقدیم این بحران دیر یا زود حل خواهد شد.» امریکا جولای ترکیه را از برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ خارج کرد و مدعی شد سامانه روسی اس۴۰۰ که ترکیه خریداری کرده، آن جنگنده‌ها را با خطر مواجه می‌کند. ترکیه همواره این ادعا را رد کرده است.

بن‌سلمان زندان مخفی می‌سازد

حساب توییتری العهد الجدید اطلاعاتی از یک زندان مخفی در داخل یکی از کاخ‌های ولیعهد عربستان را افشا کرد. به‌گزارش سایت عربی۲۱، محمد بن‌سلمان قصد دارد زندانی مخفی را در یکی از کاخ‌های خود راه‌اندازی کند. زندان یاد شده ۱۰ طبقه خواهد داشت. گفته شده، زندان جدید شاهد اتفاقاتی مشابه ماجراهای هتل ریتز کارلتون خواهد بود و بن‌سلمان قصد دارد خودش شخصا بر تحقیقات و شکنجه‌ها در این زندان نظارت داشته باشد.

 

نظر شما