شناسهٔ خبر: 35282954 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چند نوع سایت داریم؟! + اسامی

هر وب‌سایت اینترنتی بر روی یک وب سرور، راه اندازی می‌گردد و معمولا انواع مختلفی دارد که به‌طبع نحوه کار آن‌ها متفاوت است.

صاحب‌خبر -

چند نوع سایت داریم؟! + اسامی

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه وب‌سایت، از جمله مواردی محسوب می‌شود که نبود آن به‌شدت قابل احساس بوده و هر فردی یا مرکز و شرکتی سعی خود را می‌کند تا حداقل یک وب‌سایت برای معرفی خود داشته باشد که با یک تیر چند نشان که مهمترین آن تبلیغات است، را بزند. اما این وب‌سایت‌ها چند مدل و چند نوع دارند؟ یک وب‌سایت اینترنتی، محیطی آنلاین محسوب می‌شود که اطلاعات و محتوای خود را ذیل یک دامنه خاص سامان‌دهی کرده و یا تحت آن دامنه، خدمات و محصولاتی را ارائه می‌کند. یک سایت، به عنوان یک واحد اطلاعاتی مستقل شناخته می‌شود. محتوای یک وب‌سایت اینترنتی می‌تواند متن، عکس، صوت، تصویر، فایل و یا سایر انواع داده باشد.

معمولا وب‌سایت‌های اینترنتی در یک موضوع خاص یا زمینه محدود فعالیت می‌کنند و به همان زمینه نیز شناخته می‌شوند. امروزه وب‌سایت‌های اینترنتی، جایگزین سایر شیوه‌های اطلاع رسانی از قبیل کاتالوگ شده‌اند، از وب‌سایت‌های اینترنتی برای اهداف بسیار گسترده‌ای از قبیل اعتبارسازی، تبلیغات اینترنتی، درآمدزایی، اطلاع رسانی و غیره استفاده می‌گردد.

چند نوع سایت داریم؟! +اسامی

سایت‌ها به چند دسته تقسیم می شوند؟

سایت‌ها بر اساس کاربرد و نوع برنامه‌نویسی به چند دسته تقسیم می‌شوند که عبارت است از:

سایت‌های ثابت (Static Website)

این سایت‌ها یک‌بار طراحی می‌شوند و اطلاعات مورد نیاز در داخل آن‌ها قرار می‌گیرد و پس از آن برای تغییر در آن‌ها نیاز به یک طراح حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌ای سایت است. زبان برنامه‌نویسی این‌گونه از سایت‌ها غالباً HTML و Java Script هستند که در نوع توسعه یافته‌تر از CSS نیز بهره گرفته می‌شود. این نوع دسته از وب‌سایت‌ها به صورت HTML ساده طراحی می‌شوند. از آنجا که حجم کمتری از کد در طراحی سایت‌های ثابت استفاده می‌شود، سرعت بارگذاری (Loading) بالایی دارند. از یک سو این کاهش حجم کد‌ها که باعث خوانایی بیشتر سایت توسط ربات‌های جست‌و‌جوگر می‌شود و کاهش زمان بارگذاری از سوی دیگر سبب بهتر شدن وضعیت آن‌ها از لحاظ امتیاز دهی موتور‌های جست‌و‌جو یا همان «رنکینگ» می‌شود. سایت‌های ثابت قیمت طراحی پایین‌تری را نیز عمدتاً نسبت به سایر سایت‌ها دارند.

عدم امکان ایجاد تغییر در این نوع از سایت‌ها توسط افراد عادی علاوه بر افزایش امنیت سبب بهره مندی از گرافیک و ظاهری زیبا می‌شود چرا که همه چیز ثابت است از جمله متون و اندازه تصاویر و همچنین همه عناصر مکان مشخص و ثابتی را دارند در نتیجه می‌توان برای محل قرار گرفتن هر یک از اجزاء بهترین تصمیم را گرفت.

اما از طرفی نیز عدم امکان ایجاد تغییرات توسط افراد عادی سبب می‌شود تا امکان بروزرسانی سایت توسط صاحبان و مدیران سایت صلب شود. اما نکته ای که باید در این بین مورد توجه قرار گیرد این است که؛ سایت‌های ثابت (Static) برای افراد، شرکت‌ها و سازمان‌هایی مناسب است که حداکثر یک یا دو بار در سال نیازمند به تغییر در محتوای سایت هستند.

چند نوع سایت داریم؟! +اسامی

سایت‌های پویا (Dynamic Website)

محتوای سایت‌های داینامیک بعد از طراحی توسط افراد عادی که دسترسی به سیستم مدیریت محتوای سایت را داشته باشند قابل تغییر است. زبان برنامه‌نویسی وبسایت‌های پویا می‌تواند براساس نیاز متفاوت باشد، اما عمدتاً از زبان‌های ASP، ASP.Net و Php استفاده می‌شود و از زبان‌های کمکی CSS و Silver light یا Ajax برای ایجاد قابلیت‌های ویژه نیز بهره گرفته می‌شود.

در این‌گونه از سایت‌ها ابتدا اسکلت سایت توسط طراح ایجاد می‌شود و سپس محتوا توسط مدیران سایت‌ها تغییر می‌کند مانند فرم قراردادی که یک‌بار توسط فردی ایجاد می‌شود و توسط افراد دیگری بار‌ها تکمیل می‌شود، از این رو طراح نسبت به محل قرار گرفتن و اندازه دقیق متون و تصاویر و سایر عناصری که بعداً توسط مدیران سایت‌ها تغییر می‌کند اطلاع ندارد بنابراین چاره‌ای نخواهد داشت جز این که همه حالات را در نظر بگیرد و این کار سبب می‌شود تاحدودی از گرافیک و جلوه سایت کاسته شود.

یکی از مزیت‌های سایت‌های داینامیک این است که هیچ محدودیتی برای ایجاد، تغییر یا حذف مطالب، تصاویر و صفحات و غیره وجود ندارد. با توجه به اینکه در سایت‌های پویا از زبان‌های برنامه‌نویسی پیشرفته استفاده می‌شود امکانات زیادی در آن‌ها قابل ایجاد است مانند ایجاد صفحات هوشمند، فرم‌ها و جست‌و‌جو‌های پیچیده، استفاده زیاد از کد‌ها سبب کند شدن بارگذاری سایت و امتیاز آن در موتور‌های جست‌و‌جو می‌شود. اما نکته ای که باید در این بین مورد توجه قرار گیرد این است که؛ سایت‌های پویا برای افراد، شرکت‌ها و سازمان‌هایی مناسب است که بیش از دو بار در سال نیاز به تغییر درمحتوای سایت را دارند.

پرتال‌ها (Portal)

پرتال‌ها سایت‌های پویای جامعی هستند که چند هدف خاص را در یک سایت دنبال می‌کنند به عبارت دیگر مجموع چند سایت پویا که برای رسیدن به هدفی خاص در کنار هم قرار گرفته‌اند را می‌توان پرتال نامید. به عنوان مثال پرتال خبری می‌تواند از چند سایت داینامیک تشکیل شده باشد که هر یک امکانات خاصی، چون عضو گیری، انتشار اخبار، انتشار تصاویر، نظر سنجی و غیره را در اختیار مدیران آن قرار دهد. تمام ویژگی‌های یک سایت پویا می‌تواند در یک پرتال نیز صدق کند.

اما نکته ای که باید در این بین مورد توجه قرار گیرد این است که؛ معمولاً پرتال‌ها توسط سازمان‌ها، گروه‌ها و شرکت‌ها خریداری می‌شوند. به دلیل نیاز به بروزرسانی بخش‌های مختلف اداره آن‌ها توسط یک فرد بسیار مشکل است مگر آنکه به چشم یک کار حداقل پاره وقت به آن نگاه شود.

سایت‌های متحرک استاتیک و نیمه داینامیک (Static and Dynamic Flash Website)

سایت‌های فلش یا متحرک دو نوع استاتیک و نیمه داینامیک هستند و توسط نرم‌افزار‌های خاصی ایجاد می‌شوند در برخی موارد از XML یا Action Script برای ایجاد قابلیت‌های تغییر یا هوشمندی در این سایت‌ها بهره گرفته می‌شود. به‌طور کلی سایت‌های فلش ثابت (استاتیک) غیرقابل تغییر هستند و مانند سایت‌های ثابت یک بار توسط طراح ایجاد می‌شوند و برای تغییر آن نیاز است تا افراد به صورت حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌ای از دانش طراحی فلش برخوردار باشند.

اما سایت‌های فلش نیمه داینامیک یا نیمه پویا مانند سایت‌های پویا عمل می‌کند و قابل تغییر هستند، اما تغییر در آن‌ها به سادگی سایت‌های پویا نیست و وسعت ایجاد تغییرات نیز بسیار محدودتر است. از مزیت‌های وب‌سایت‌های فلش جذابیت آنها است. گرافیک زیبا و انیمیشن‌های جذاب، اما از معایب عمده آن‌ها می‌توان به عدم خوانده شدن اطلاعات موجود در آن‌ها توسط ربات‌های جست‌و‌جوگر و عمدتاً سرعت بسیار پایین بارگذاری اشاره کرد.

اما نکته ای که باید در این بین مورد توجه قرار گیرد این است که؛ سایت‌های فلش برای افراد و گروه‌ها یا شرکت‌ها و سازمان‌هایی مناسب است که نیاز به تبلیغات ندارند و عموم کاربران با آن‌ها آشنا هستند مانند خوانندگان، سیاست‌مداران، بازیگران و گروه‌های موسیقی، هتل‌های معروف، مکان‌های توریستی.

چند نوع سایت داریم؟! +اسامی

سایت‌های مجهز به سیستم مدیریت محتوا (Content Management Systems)

سایت‌های مجهز به سیستم مدیریت محتوا که در اصطلاح به CMS که مخفف Content Management System است مشهورند، وبسایت‌هایی از نوع پرتال‌ها یا سایت‌های پویا هستند که برای مصارف خاص توسط طراحان حرفه‌ای یا شرکت‌های طراحی حرفه‌ای ایجاد می‌شوند. تمام مزایا و معایب مربوط به سایت‌های پویا در مورد سایت‌های مجهز به سیستم مدیریت محتوا صدق می‌کند.

البته در نظر داشته باشید که سایت‌های پویا و پرتال‌ها نیز مجهز به سیستم مدیریت محتوا هستند، اما آنچه که در CMS‌ها متفاوت است طراحی آن‌ها و سیستم‌های مدیریت محتوای آن‌ها برای مصارف خاص است. از مزایای سیستم‌های مدیریت محتوا نسبت به سایر سایت‌های داینامیک می‌توان به آماده بودن و جامع بودن آن‌ها اشاره کرد. از این رو اغلب این‌گونه از سایت‌ها در کمتر از ۳ روز کاری قابل نصب و استفاده هستند. طراحی سایت‌های CMS مانند خط تولید یک محصول است و از آنجا که طراح باید نمونه‌های محدودی را به صورت انبوه تولید کند سعی در رعایت تمام اصول امنیتی، گرافیکی، موارد مربوط به رنکینگ و امتیاز موتور‌های جست‌و‌جو و سایر موارد مؤثر می‌کند.

با توجه به مزیت‌های آن‌ها به تمامی افراد، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که شرایط داشتن سایت‌های داینامیک را دارند توصیه می‌شود تا ابتدا به دنبال سیستم‌های مدیریت محتوای مخصوص به کار خود بگردند و در صورتی که پیدا نشد به طراحی سایت‌های پویا روی بیاورند.

 

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما