شناسهٔ خبر: 35282566 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تعزیه و شبیه‌خوانی قدمتی فراتر از تاریخ اسلام در پیشینه ایران دارد

پژوهشگر هنر اسلامی در مراسم رونمایی از مجموعه اسناد تعزیه خوانی مرکز اسناد آستان قدس رضوی، تاریخ تعزیه و شبیه خوانی در ایران را تبیین کرد و گفت: تعزیه و شبیه‌خوانی قدمتی فراتر از تاریخ اسلام در پیشینه ایران دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از آستان نیوز، مجتبی قیطاقی در برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی و رونمایی از مجموعه اسناد تعزیه خوانی مرکز اسناد آستان قدس رضوی که در کتابخانه آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: این برنامه را فرصتی برای آشنایی محققان و پژوهشگران با نسخ و اسناد معتبر در موضوعات مختلف دینی اجتماعی اقتصادی و سیاسی عنوان کرد.

این پژوهشگر هنر اسلامی ضمن بیان اشارات تاریخی به هنر تعزیه و شبیه‌خوانی در ایران عنوان کرد: این هنر یکی از علت‌های ماندگاری واقعه عاشورا در میان ایرانیان است و قدمتی فراتر از تاریخ اسلام در پیشینه ایران دارد.

وی تعزیه را تلفیقی از هنرهای اصیل ایرانی عنوان کرد و افزود: در تعزیه مجموعه‌ای از هنرهای اصیل ایرانی از قبیل طرح و نقش رنگ تا ابیات محکم و قوی، داستان‌پردازی، نقش‌خوانی، صدا و آواز سنتی را شاهد هستیم.

قیطاقی با اشاره به سنت چاوش‌خوانی برای جمع کردن مردم برای شروع عزاداری، اظهار کرد: ایرانی‌ها از هرچه داشتند بهره می‌گرفتند تا آنچه نزد آن‌ها دارای اهمیت است، جاودان باقی بماند.

این پژوهشگر هنر اسلامی به ثبت مراسم تعزیه و شبیه‌خوانی در سازمان جهانی یونسکو اشاره و بیان کرد: باور عمیق ایرانی‌ها به این هنر موجب شد تا تعزیه و شبیه‌خوانی به یک باور جهانی تبدیل شد و در سال 2010 به ثبت جهانی رسید و در فهرست نمونه آثار معنوی ناملموس و ملموس بشری وارد شد.  

وی این هنر را برای ارتقای دینی، شور قدیسانه، تأثیرگذاری در زاویه وهم و خیال برای مخاطب، وحدت اقوام و تقویت روحیه شهادت‌طلبی تأثیرگذار دانست.

قیطاقی با اشاره به وضعیت فعلی و جایگاه این هنر در جامعه، آن را رو به افول ارزیابی کرد و گفت: در تاریخ ایران دوره قاجار اوج تعزیه و شبیه‌خوانی در ایران است که به‌دستور ناصرالدین شاه تکیه دولت زده شد و اکنون بخشی از این تکیه به بانک تبدیل شده است.

گفتنی است؛ این برنامه با چاوش‌خوانی و مداحی استاد علی‌اکبر رحیمی نوحه‌خوان قدیمی همراه بود که در دستگاه چهارگاه و شور ابیاتی را در شرح واقعه کربلا مداحی کرد.

در ادامه جلسه نیز استاد علی‌اکبر قاسم‌خوانی از دیگر تعزیه خوان‌های قدیمی در مدح و منقبت رسول گرامی اسلامی اشعاری را مداحی کرد.

انتهای پیام/ 70051

نظر شما