شناسهٔ خبر: 35282161 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

قطعه سازان خواستار تغییر شیوه بازپرداخت تسهیلات ارزی شدند

صاحب‌خبر -
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: شیوه بازپرداخت تسهیلات ارزی باید مطابق درخواست قطعه سازان اجرایی شود.

آرش محبی نژاد ضمن یادآوری وعده ۸۴۴ میلیون یورویی دولت به قطعه سازان به ایرنا گفت:‌ شورای پول و اعتبار مهلت دریافت این تسهیلات ارزی را تمدید کرده و بانک مرکزی پرداخت آن را ابلاغ کرده است، اما بانک های عامل از ابلاغ آن اظهار بی اطلاعی می کنند یا تمایلی برای پرداخت آن ندارند.

وی تصریح کرد:‌ بازپرداخت این تسهیلات به شکل ارزی پیش‌بینی شده که قطعه سازان استقبال چندانی از آن نخواهند کرد، زیرا معلوم نیست در ۶ تا ۹ ماه پس از دریافت این تسهیلات، نرخ ارز برای بازپرداخت چه رقمی باشد و چنین ریسکی را قطعه سازان نمی پذیرند. البته تاکنون هیچ پرداختی از این محل به قطعه سازان انجام نشده است.

شایان ذکر است که چهاردهم بهمن پارسال فرشاد مقیمی معاون وقت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص ۴ هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و سایپا خبر داد. براین اساس مقرر شد برای تخصیص نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی ۱۱ هزار میلیارد تومان در ۲ بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو بود که تاکنون بخش عمده مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده، اما خبری از پرداخت‌های ارزی نیست.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان ضمن یادآوری دیدار قطعه سازان با مدیرعامل جدید ایران خودرو اظهار داشت: در این دیدار مهمترین مشکلات قطعه سازان که در صدر آنها موضوع نقدینگی قرار دارد، مطرح شد؛ علاوه براین اصلاح قیمت گذاری ها برپایه نرخ واقعی ارز و نرخ نهاده های تولید و به روز شدن خودکار قیمت‌ها در بازه مثبت تا منفی ۱۰ درصد قیمت‌های تولید و نرخ ارز از جمله مباحث مطرح شده بود.

به گفته وی، اقدام نکردن خودروساز به تعریف منابع تامین جدید و اصلاح قراردادهای موجود بین خودروسازان و قطعه سازان با رعایت انصاف و عدالت به عنوان دیگر درخواست های قطعه سازان در این دیدار ارایه شد.

محبی نژاد اظهار داشت: خودروسازان به دلیل نداشتن نقدینگی، اقدام به تعریف منابع تامین جدید می‌کنند، اما این اقدام می تواند به صورت مقطعی مشکلات خودروسازان را حل کند، ولی برآورد می شود که به زیان خودروساز و قطعه ساز است و منابع جدید تامین مالی، آنها را در باتلاق نقدینگی گرفتار می کند.

وی اضافه کرد:‌ مدیرعامل جدید ایران خودرو بر شفاف سازی پرداخت ها و عملکرد خودروسازان تاکید دارد و از عبارت «اتاق شیشه‌ای» برای کاهش تبعیض و بی عدالتی در پرداختی ها در این دیدار استفاده کرد و در این دیدار راهکارهای پیشنهادی قطعه سازان برای کاهش مشکلات هم بیان شد که مهمترین آنها بسته چند بخشی رفع کسری نقدینگی بود.

نظر شما