شناسهٔ خبر: 35282131 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

امکان ترخیص بخشی از کالاهای گروه ۴ فراهم شد

صاحب‌خبر -
معاون فنی گمرک ایران گفت: بعد از ممنوعیت واردات کالاهای گروه چهار، قسمتی از کالاها تامین ارز شده یا منشا ارزشان مشخص شده بود که با بخشنامه جدید اجازه ترخیص این کالاها صادر شد.

به گزارش مهر، گمرک ایران از امکان ترخیص قسمتی از کالاهای مشمول گروه چهار براساس تصمیمات اتخاذ شده در هفتمین جلسه شورای بازرگانی و ابلاغیه وزیر صنعت،معدن و تجارت خبر داد که متعاقب آن شائبه هایی در رابطه با گشایش درهای گمرک به روی تمامی کالاهای مشمول گروه چهار ایجاد شد.

در این باره مهرداد جمال ارونقی در پاسخ به اینکه آیا با این مصوبه جدید، درهای گمرک به روی تمامی کالاهای مشمول گروه چهار کالایی باز خواهد شد، گفت: زمانی که ممنوعیت واردات کالاهای مشمول گروه چهار را اعلام کردند بعضی از این کالاها تامین ارز شده بودند یا منشا ارزشان توسط بانک مشخص شده بود.

وی افزود: مشخص شدن منشا ارز یا تامین ارز شدن بعد از ممنوعیت، حق مکتسبه ای را برای صاحبان کالا ایجاد کرده بود که در نهایت چندی پیش این موضوع در جلسه شورای بازرگانی مطرح و مقرر شد کالاهای مذکور تعیین تکلیف شوند.

معاون فنی گمرک ایران ادامه داد: در همین رابطه وزارت صنعت، معدن و تجارت صرفا با ترخیص کالاهای گروه چهارمی که تامین ارزشان بعد از ممنوعیت توسط بانک‌های عامل یا بانک مرکزی صورت گرفته یا منشا ارزشان مشخص شده بود، موافقت کرد و گمرک و سایر سازمان ها هم این موضوع را پذیرفتند.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه قبلی امکان ترخیص کالاهای مذکور وجود نداشت، اظهار داشت: با مصوبه جدید شورای بازرگانی، صاحبان کالا می توانند با مراجعه به سازمان های مربوطه نسبت به ویرایش، اصلاح، تمدید یا صدور ثبت سفارش اقدام کنند و پس از اظهار به گمرک، تشریفات مربوط به ترخیص را طی کنند. ارونقی تصریح کرد: این موضوع به منزله باز شدن درهای گمرک به روی کالاهای مشمول گروه چهار نیست بلکه صرفا قسمت کوچکی از این کالاها که شرایط ذکر شده را داشته باشند، ترخیص خواهند شد.

برچسب‌ها:

نظر شما