شناسهٔ خبر: 35281011 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

آغاز مسابقات واليبال آسيا

ايران به دنبال هت تريک قهرماني

صاحب‌خبر -

هشت تيم برتر بيستمين دوره رقابت‌هاي واليبال قهرماني آسيا بايد در دي ماه شانس خود را براي حضور در المپيک 2020 توکيو امتحان کنند. تيم ايران پيش از اين و در مرحله اول مسابقات انتخابي المپيک به ميزباني روسيه نتوانست مجوز حضور در توکيو را کسب کند و به همين دليل حالا به گونه‌اي برنامه‌ريزي‌ خواهد کرد تا با استفاده از شرايط ميزباني به عنوان قهرماني آسيا راهي پيکارهاي انتخابي در چين شود.

گروه‌بندي مسابقات به شرح زير است:

گروه A: ايران، استراليا، قطر و سريلانکا

گروه B: ژاپن، چين‌تايپه، تايلند و هنگ‌کنگ

گروه C: قزاقستان، چين، عمان و هند

گروه D: کره‌جنوبي، اندونزي، کويت و پاکستان

طبق خبرهايي که در رسانه‌ها منتشر شده تيم‌هاي همگروه ايران يعني استراليا و قطر تدارکات خوبي براي اين دوره از مسابقات ديده‌اند؛ آنها اردوها و مسابقات تدارکاتي خوبي را پشت سر گذاشته‌اند تا با آمادگي کامل در تهران حاضر باشند. حضور تيم‌هاي قطر و استراليا در گروه ايران موجب شد تا فدراسيون‌نشين‌ها ريسک نکنند و با همان ترکيب اصلي وارد اين دوره از مسابقات شوند. شايد اگر تيم‌هاي سطح پايين‌تر در مرحله اول با ايران همگروه مي‌شدند شاهد حضور يک ترکيب جوان از تيم ايران بوديم.

براساس فرمول برگزاري مسابقات از هر گروه دو تيم به مرحله بعدي يعني حضور در جمع 8 تيم برتر راه پيدا مي‌کند. مرحله دوم مسابقات هم به صورت گروهي برگزار خواهد شد و به اين ترتيب تيم‌هاي اول و دوم گروه A با تيم‌هاي اول و دوم گروه C و تيم‌هاي اول و دوم گروه B با تيم‌هاي اول و دوم گروه D به ترتيب گروه‌هاي E و F را تشکيل خواهند داد. همين شرايط براي تيم‌هاي سوم و چهارم گروه‌ها هم وجود دارد.

شاگردان ايگور کولاکوويچ پس از کسب نتايج موفق در مرحله مقدماتي ليگ ملت‌هاي 2019 و همچنين نمايش قابل قبول در پيکارهاي انتخابي المپيک حالا به دنبال کسب قهرماني در خانه هستند تا شاهد هت‌تريک ايران در کسب عنوان قهرماني مسابقات قهرماني آسيا باشيم. پيش از اين ايران در سال‌هاي 2011 و 2013 توانست مدال طلا را به خود اختصاص دهد و حالا يک بار ديگر اين شانس را دارد تا روي سکوي قهرماني بايستد.تيم‌هاي ژاپن، چين، استراليا، قطر و... از جمله تيم‌هاي آسيايي هستند که هيچگاه نبايد آنها را دست کم گرفت. اين تيم‌ها هميشه با وجود اختلافي که با واليبال ايران دارند تلاش مي‌کنند تا مقابل سروقامتان ايران بهترين عملکرد را داشته باشند و گاهي هم تلاش‌شان به نتيجه مي‌ر‌سد و با پيروزي زمين مسابقه را ترک مي‌کنند.

ژاپني‌ها که 9 دوره قهرمان آسيا شده‌اند، تصميم دارند تعداد قهرماني‌هاي خود را دو رقمي کنند. کره‌جنوبي 4 بار قهرمان آسيا شده و چين هم با کسب 3 عنوان قهرماني ايران را نزديک خود ديده و احساس خطر مي‌کند.

از سوي ديگر استراليا هم بعد از اين و با يک عنوان قهرماني در تلاش است تا خود را بالا بکشد. اين تيم‌ها در مسابقات انتخابي المپيک عملکرد خوبي مقابل حريفان خود داشتند و نشان دادند که هرچه به پيکارهاي انتخابي المپيک نزديک‌تر مي‌شويم ميزان آمادگي آنها هم افزايش پيدا مي‌کند.در مورد ميزباني ايران هم بايد گفت که اين چهارمين ميزباني ايران است و پيش از اين در سال‌هاي 1999، 2011 و 2015 ايران ميزبان شده بود که تنها در سال 2011 توانست ميزبان بوده و قهرمان شود.

امير خوش‌خبر، سرپرست تيم ملي واليبال ايران در مورد شرايط ملي‌پوشان پيش از شروع رقابت‌هاي قهرماني آسيا به ميزباني تهران گفت: خوشبختانه شرايط خوب است و مصدومي در ترکيب تيم نداريم. بعد از مسابقات انتخابي المپيک ملي‌پوشان مدتي استراحت کردند و پس از آن تمرينات با نظم بالا ادامه پيدا کرد. هدف ما کسب بهترين نتايج در مسابقات پيش‌رو يعني قهرماني آسيا، جام‌جهاني، انتخابي المپيک و انشالله المپيک است.

وي ادامه داد: در اين دوره از مسابقات ميزبان هستيم و مي‌توانيم با آمادگي بالاي ملي‌پوشان و حمايت همه جانبه هواداران نتايج درخشاني کسب کنيم. اين مسابقات از اين جهت که مي‌توانيم جواز حضور در مسابقات انتخابي المپيک را کسب کنيم حائز اهميت است و اميدوارم بتوانيم به اهداف خود برسيم.

سعيد معروف، سيدمحمد موسوي، امير غفور، ميلاد عبادي‌پور، پوريا فياضي، فرهاد قائمي، علي شفيعي، علي‌اصغر مجرد، مسعود غلامي، محمدجواد معنوي‌نژاد، جواد کريمي، اميرحسين اسفنديار، پوريا يلي، محمدرضا حضرت‌پور و محمدرضا مؤذن نفراتي هستند که در ترکيب تيم ايران قرار خواهند گرفت؛ البته از بين اين نفرات يک نفر حذف خواهد شد که گفته مي‌شود يا محمدجواد معنوي‌نژاد خواهد بود و يا مسعود غلامي؛ به اين ترتيب تيم ايران با 14 بازيکن وارد رقابت‌ها مي‌شود.

پيمان اکبري، مربي تيم ملي واليبال ايران در خصوص گروه ايران در رقابت‌هاي قهرماني آسيا، عنوان کرد: گروه سختي داريم. شايد اگر از بين قطر يا استراليا تنها يک تيم در گروه ما بود با تيم اصلي به اين پيکارها نمي‌رفتيم، اما حالا چون نياز داريم تا براي رسيدن به مسابقات انتخابي المپيک حداقل به جمع 8 تيم برتر برسيم با ترکيب اصلي وارد اين بازي‌ها خواهيم شد. به هر حال قطر و استراليا تدارک خيلي خوبي داشته‌اند و نبايد تيمي را دست‌کم بگيريم.

مربي تيم ملي واليبال در مورد اينکه چقدر احتمال دارد تيم ايران با ترکيب دوم خود به مصاف حريفان برود، تصريح کرد: ما چيزي به نام ترکيب دوم نداريم. 14 بازيکن در تيم ملي هستند که ما بايد از تمام آنها استفاده کنيم.اميدوارم با حمايت مردم بتوانيم جام قهرماني را در ايران نگه داريم و يک بار ديگر دل مردم را شاد کنيم.

برنامه بازي‌هاي ايران در رقابت‌هاي قهرماني آسيا به شرح زير است:

ايران - سريلانکا، جمعه 22 شهريور، ساعت 18:30

ايران - قطر، شنبه 23 شهريور، ساعت 18:30

ايران - استراليا، يکشنبه 24 شهريور، ساعت 18:30

نظر شما