شناسهٔ خبر: 35280301 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

معاون وزیر نیرو ابلاغ کرد؛

انتقال آب دریای عمان به شرق کشور

معاون آب و آبفای وزارت نیرو تخصیص آب از دریای عمان را به شرکت‌های آب منطقه‌ای این سه استان ابلاغ کرد.

صاحب‌خبر -
صراط:

براساس مصوبه کمیته تخصیص وزارت نیرو ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب برای نمک‌زدایی و شیرین‌کردن در اختیار سه استان شرقی کشور قرار گرفت تا با همکاری بخش خصوصی به این مناطق منتقل گردد.

به گزارش وزارت نیرو قاسم تقی‌زاده خامسی در نشست بررسی طرح انتقال آب از سواحل چابهار که با حضور استانداران خراسان‌رضوی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از صنعتگران برگزار شد،  با اشاره به اینکه سالیانه ۵.۵ میلیارد متر مکعب از مخازن آب زیرزمینی کشور کسر می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر کسری تجمعی سفره‌های زیرزمینی به ۱۳۴ میلیارد مترمکعب رسیده است؛ این در حالی است که هر سال کمتر از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر داریم.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: ۱۰ هزار روستای کشور هنوز آب پایدار ندارند، شرایط آبی کشور مناسب نیست و باید راه‌حلی در این زمینه بیابیم؛ در ابتدا باید مصرف را کنترل کنیم و اولویت مدیریت مصرف در بخش کشاورزی است که حدود ۹۰ درصد آب را در اختیار دارد.

وی خاطرنشان کرد: براساس مصوبه دولت کشت برنج به جز استان‌های گیلان و مازندران باید کاهش پیدا کند؛ سوال اینجاست که چرا با وجود چنین مصوبه‌ای باید کشت برنج در ۱۷ استان کشور دو برابر شود.

معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ادامه این روند کسری مخزن سفره‌های زیرزمینی را افزایش خواهد داد، خاطرنشان کرد: نتیجه این وضعیت تخلیه بیشتر روستاها و شهرهای کوچک است.

وی با اشاره به اینکه تأمین آب شرق کشور مستلزم مدیریت مصرف، استفاده از پساب، بازچرخانی آب و نظایر این اقدامات است، تصریح کرد: انتقال آب آخرین راه است و اولویت با مدیریت مصرف خصوصا در بخش کشاورزی است.

تقی‌زاده خامسی عنوان کرد:  توصیه میکنیم صنایع در نزدیکی دریا مستقر شوند تا به آسانی اب برای آنها تامین شود. از استانداران هم درخواست در نظر گرفتن ابعاد و شرایط کنونی را داریم.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو تاکید کرد: برای تامین آب شرب مشکل نداریم و مصرف هفت درصدی این بخش را به هر طریق تامین میکنیم، ولی با این وجود تلاش ها باید به سمت مدیریت پر مصرف ها سوق پیدا کند.

نظر شما