شناسهٔ خبر: 35280246 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

موافقت شورای حل اختلاف با زیست شبانه

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: شورای حل اختلاف هفته گذشته موافقت خود را با زیست شبانه اعلام کرد و تقاضای ما از شهردار تهران این است که طی برنامه‌ای اولویت‌ها را ارائه کند.

صاحب‌خبر -

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران  در گفتگو با مهر در خصوص مقاومت ها در برابر زیست شبانه گفت: زیست شبانه یک واقعیت انکارناپذیر در جهان شهری شده امروز است. در سرتاسر جهان، از شرق تا غرب، از کشورهای توسعه یافته تا کشورهای در حال توسعه، کشورهای مسلمان یا مسیحی، هرجا زندگی شهری به خصوص در ابعاد کلان آن وجود دارد زیست شبانه شهری هم وجود دارد. ظهور این پدیده در دنیای معاصر به علت تغییرات بنیادینی است که در مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع رخ داده و گسترش آن را ناگزیر ساخته است. مانند بسیاری دیگر از پدیده‌های جامعه معاصر از جمله اینترنت، اتوماسیون، شبکه‌های اجتماعی و غیره که همه کشورهای جهان را در نوردیده‌اند.  

سالاری ادامه داد: بخشی از مخالفت هایی که صورت می گیرد مبتنی بر عدم آگاهی از رویکرد و برنامه هایی است که قرار است در فرایند تحقق زیست شبانه عملیاتی شود و برخی فکر می کنند زیست شبانه بعضا بی بند و باری است که در  برخی شهرهای دنیا وجود دارد. این برداشت ها، نگاه محدود برخی مخالفان را  نشان می دهد، چرا که این طرح مزایا و اتفاقات خوبی را به همراه دارد که به ایجاد نشاط و سر زندگی و کارآفرینی منجر خواهد شد و سبب استفاده از فرصت و زمان در اختیار جامعه شهری می شود. زیست شبانه اقتصاد شهر را رونق می‌دهد، موجب بالارفتن بهره‌وری زیرساخت‌های شهری می‌شود، کالبد و منظر شهر را زنده، شاداب و امن می‌کند، با گسترده کردن ساعات انواع خدمات رضایت شهروندان را افزایش می‌دهد، موجب جذب گردشگر می‌شود، فعالیت‌های فرهنگی و هنری را رونق می‌بخشد، آرامش و نشاط جامعه را زیاد می‌کند و ... در عین حال قرار هم نیست آرامش سکونتگاه‌ها و مناطق مسکونی را برهم زند.

وی با اشاره به طرح زیست شبانه تاکید کرد: آن چه در تهران قرار است اتفاق بیفتد مبتنی بر قوانین جاری، قانون اساسی و باورها و اعتقادات جامعه ایرانی و اسلامی است. ضمن اینکه، این طرح تحت مدیریت دولت و مدیریت شهری خواهد بود. تجربیات تاریخی جهانی نشان می‌دهد تا زمانی که زیست شبانه به صورت خودرو و برنامه‌ریزی نشده گسترش می‌یافت تهدیدهایی را به وجود می‌آورد اما وقتی مدیران شهری تصمیم‌ گرفتند زیست شبانه را به رسمیت بشناسند و برای ساماندهی و بهبود آن برنامه‌ریزی کنند تهدیدات رو به کاهش نهاد و فرصت‌ها فرصت شکوفایی بیشتر پیدا کردند.

سالاری با بیان اینکه اکنون نیز در شهر تهران و شهرهای دیگر شاهد زیست شبانه مخفی و زیرزمینی هستیم اظهار داشت: طرح زیست شبانه قرار است در فضا و منظر عمومی و تحت نظارت همگانی محقق شود نه در  سکونت‌گاه‌ها و مناطق مسکونی که موجب سلب آرامش شهر شود.  

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: بدین ترتیب شهروندانی که  بر اساس اقتضائات کاری خود و محدودیت هایی که دارند و در ایام روز امکان استفاده از فضاهای شهری و حضور در فضاهای شهری چه برای پذیرایی و تفرجگاهی و چه برای گردشگری و حتی خرید و... را ندارند، می توانند در شب از این فرصت استفاده کنند. امروزه رونق زیست شبانه که بر اثر برنامه‌ریزی و نظارت هوشمندانه به وجود آمده باشد، از مؤلفه‌های زیست‌پذیری شهرها و از عوامل برندینگ شهری محسوب می‌شود.  

سالاری افزود: متاسفانه عموما بخشی از جامعه نگاه های محدود به این موضوع دارند، آنان همان افرادی هستند که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی با تلویزیون و سینما مخالفت می‌کردند، ‌لذا آن‌ها با همین نگاه سلبی پیش می‌روند این در حالی است که امروز بزرگترین منکر در جامعه ما ناامیدی، افسردگی، بی‌نشاطی، دور شدن مردم از هم و غرق شدن مردم در روزمرگی  است. این چیزی است که شایسته و زیبنده جامعه اسلامی ما نیست.  

وی ادامه داد: زیست شبانه از دو جهت با این منکر مقابله می‌کند: اول اینکه با رونق‌بخشی به اقتصاد شهر و ایجاد فرصت‌های شغلی  بخشی از علت این افسردگی، خستگی و اضطراب اجتماعی را از بین می‌برد. دوم اینکه با فراهم کردن فرصت تفریحات و سرگرمی‌های حلال موجب نشاط جامعه می‌شود. اما برخی مخالفت‌ها، مخالفت با ایده‌هایی است که جریان مدیریت جدید ارائه می کند لذا متاسفانه مخالفت با زیست شبانه با رویکرد سیاسی است.  عده‌ای بنا دارند با هر اقدامی که مدیریت فعلی  انجام می‌دهند مخالفت بورزند. مثلا اگر همین موضع حیات شبانه در دوره قبلی مدیریت شهری مطرح میشد با آن مخالفتی صورت نمی‌گرفت. به هر حال حیات شبانه و ایجاد زیست شبانه رویکردی است که مبانی گفتمان اصلاح‌طلبی به آن اعتقاد دارد و از آنجا که مطالبه اکثریت جامعه است ما آن را دنبال می‌کنیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان این که طرح زیست شبانه می‌تواند در افزایش امنیت، نشاط و سرزندگی و کاهش جرایم و خلاف ها موثر باشد، گفت: طی جلسه ای که با کمیسیون شهرسازی و معماری داشتیم مسئولین تراز اول امنیتی و نیروی انتظامی رسما  با این طرح موافقت کردند. در آن جلسه مقامات انتظامی به شدت اعتقاد داشتند حیات شبانه موجب افزایش امنیت و اشتغال می شود.

وی اضافه کرد: با رویکرد تبیین مبانی نظری زیست شبانه و برنامه‌های آن، بالاخره شورای حل اختلاف با وجود حضور نماینده قوه قضائیه به این طرح، رای داد و قبول کردند که زیست شبانه عملیاتی شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در پایان تصریح کرد: شورای حل اختلاف هفته گذشته موافقت خود را با زیست شبانه اعلام کرد و تقاضای ما از شهردار تهران این است که طی برنامه ای اولویت ها را ارائه کند تا نسبت به عملیاتی کردن سریع آن به صورت پایلوت در مناطقی که ضرورت و اولویت دارد، کار را شروع کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما