شناسهٔ خبر: 35279195 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

۸ نکته درباره سحر، دختر آبی و واکنش‌ها به ماجرای تلخ او

خودسوزی سحر خدایاری ملقب به دختر آبی طی ۲۴ ساعت اخیر یکی از داغ‌ترین خبرها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های کشور است. در این گزارش ۱۰ نکته درباره او را بخوانید.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

۱.سحر خدایاری که در شبکه‌ اجتماعی و رسانه‌ها با لقب دختر آبی شناخته می‌شود،] از هواداران تیم استقلال تهران بود که گفته می‌شود در اعتراض به دستگیری و محکومیت به زندان برای تلاش برای ورود به ورزشگاه و تماشای فوتبال، اقدام به خودسوزی کرد و در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ درگذشت.

۲. در رابطه با علت خودسوزی سحر، چند روایت وجود دارد. یکی از روایت‌ها این است که در اسفند ۱۳۹۷ دختر آبی ۲۹ ساله هنگام ورود به ورزشگاه آزادی، برای تماشای بازی فوتبال بین تیمهای استقلال و العین توسط مأموران بازرسی کننده بازداشت شد. او پس از آزادی برای گرفتن تلفن همراهش که توسط دادگاه ضبط شده بود به دادگاه انقلاب مراجعه کرد. اما قاضی پرونده حضور نداشته و جلسه دادگاه تشکیل نشد. او در دادگستری می‌شنود که درصورت محکومیت ممکن است به شش ماه تا دوسال حبس برای ورود غیرقانونی به استادیوم محکوم شود. بر اساس این شنیده وی در مقابل دادگاه انقلاب تهران دست به خودسوزی کرده است.

۸ نکته درباره سحر، دختر آبی و واکنش‌ها به ماجرای تلخ او

۳. در این زمینه اما مسئولان قضایی کشور می‌گویند: هفته گذشته، یک مقام آگاه در دادگستری تهران با اشاره به خودسوزی یک خانم مراجعه کننده مقابل یکی از واحدهای قضائی تهران در مورد سابقه پرونده فرد مذکور گفت: این فرد در اسفندماه سال ۹۷ و در حالیکه پوشش نامناسب داشته است، با مامورین نیروی انتظامی درگیر می‌شود و به آن‌ها توهین می‌کند که مستندات لازم در همین رابطه از ناحیه مامورین تهیه و به دادسرای تهران تحویل می‌شود. بر همین اساس برای متهم مورد اشاره با عنوان جریحه دار کردن عفت عمومی و توهین به مامورین پرونده قضائی تشکیل شده است که نامبرده از همان زمان تاکنون با صدور قرار تامین آزاد بوده و به دادگاه مراجعه می‌نماید.

۴. این مقام قضایی در ادامه می‌گوید: در هنگام مراجعه فرد مورد اشاره، رئیس دادگاه به واسطه فوت یکی از بستگانش در مرخصی به سر می‌برده و برای این فرد هیچ اقدام قضائی به عمل نیامده است و مقرر می‌شود در وقت دیگری به مرجع قضائی مراجعه نماید که نامبرده پس از خروج از واحد قضائی با بنزینی که از قبل تهیه نموده است، مبادرت به خودسوزی می‌نماید.

۵. ظاهرا خانواده او نیز مخالف حضور او در استادیوم‌های ورزشی بودند. تا جایی که پدر او در گفت و گو با روزنامه شهروند می‌گوید: اصلا درست نیست که دختر به استادیوم برود و من حتما با دلیل منطقی جلوی او را می‌گرفتم. نه عقاید من قبول می‌کند، نه عرف جامعه که یک دختر بین آن همه مرد در استادیوم برود، ولی متاسفانه سارا بدون اطلاع ما به آن‌جا رفته بود.

۶. این رویداد واکنش بسیاری را بین عموم مردم و چهره‌های سرشناس ورزشی و غیر ورزشی در ایران و خارج از کشور برانگیخت. وریا غفوری، احمدرضا عابدزاده، محمود فکری،علی دایی، جواد نکونام، علی پروین، مهرداد میناوند، امیر قلعه‌نویی، سیدجلال حسینی، سید مهدی رحمتی،علی کریمی،آندرانیک تیموریان،فرهاد مجیدی، مسعود شجاعی، گری لینکر،و پول پوگبا از جمله چهره‌های فوتبالی بودند که نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند.

 

۷. در میان نمایندگان مجلس نیز علی مطهری و پروانه سلحشوری واکنش‌هایی را به حادثه داشتند. تاجایی که خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه ایران در واکنش به اظهارات علی مطهری نوشت: علی مطهری با تکرار دروغی که ضد انقلاب به دنبال پررنگ کردن ان بود در همان سناریو قرار گرفت و یکی از بازیگران آن شد. این درحالی است که کاربران در پاسخ به توییت مطهری به گوشزد کردند که مطلبی که منتشر کرده ناصحیح و دروغ است و خواستار حذف توییت وی شدند، اما این نماینده مجلس اعتنایی به این موضوع نکرده و تاکنون اقدامی در اصلاح یا حذف پست خود نکرده است.

۸. این حادثه از سوی دولت نیز واکنش‌هایی را به همراه داشت. تا جایی که علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد: بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها و موضوع (سحر. خ) در جلسه یکشنبه گذشته دولت نیز مطرح شد و نظر دولت به طور کلی موافق حضور زنان در ورزشگاه‌ها است. زیرساخت‌های لازم برای ورود زنان به استادیوم‌ها شامل، ورود و معبر و مکان جداگانه، سرویس و خدمات جداگانه در تمامی ورزشگاه ها که بازی‌های ملی و لیگ برگزار می‌شود فراهم شده است. بنا بر گزارشی که آقای سلطانی فر به دولت داده است، هیچ ورزشگاهی نیست که این زیرساخت‌ها را در آن وجود نداشته باشد. فعلا برای همه دیدارهای ملی برنامه‌ریزی صورت گرفته و خانم‌ها می‌توانند در این دیدارها حضور داشته باشند و هماهنگی‌های لازم با سایر دستگاه هایی که مسئولیت انتظامی و امنیتی نیز در حال برقراری است.

نظر شما