شناسهٔ خبر: 35275861 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

واکنش‌های مردمی به خودکشی "دختر آبی"

یک کاربر در توئیتر نوشته "چرا دختری 9 ساله می‌تواند ازدواج کند اما یک دختر در 20 سالگی نمی‌تواند به ورزشگاه برود؟"

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس ورزشی- شبکه خبری "الجزیره" با انتشار گزارشی درباره خودکشی "سحر خدایاری" دختر طرفدار تیم استقلال، می‌نویسد: "او به "دختر آبی" معروف شده است. اتهامش پوشیدن لباس پسرانه و تلاش برای ورود به استادیوم فوتبال برای تماشای بازی تیم محبوب‌اش بود. با این وجود، او بازداشت شد. سحر در اعتراض دست به خودسوزی زد و یک هفته پس از سوختگی شدید درگذشت. سوختگی بالای 90 درصد به ریه‌های او آسیب جدی رسانده بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ الجزیره افزوده است: این دختر جوان در تلاش برای ورود به استادیوم آزادی برای تماشای بازی تیم محبوب‌اش استقلال در برابر العین امارات در جریان بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا بازداشت شد. بازداشت او در حالی صورت گرفت که هیچ قانون مکتوبی در ایران وجود ندارد که زنان را از ورود به استادیوم‌ها منع کند. او به دلیل عدم رعایت کامل قوانین حجاب مجرم شناخته شد. علیرغم واریز مبلغ وثیقه از سوی خانواده او، به دلیل آنکه این روند در آخر هفته انجام شد "سحر" مجبور شد سه روز را در زندان بماند. خانواده سحر می‌گویند او که به اختلال دو قطبی دچار بود با ماندن در زندان حال‌اش بدتر شد. او پیشتر نیز اقدام به خودکشی کرده بود".

واکنش‌های مردمی به خودکشی

این شبکه خبری در ادامه با اشاره به اینکه واکنش ایرانیان در رسانه‌های اجتماعی نسبت به مرگ "دختر آبی" همراه با خشم بوده می‌نویسد: "به دنبال این حادثه، هزاران نفر به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها اعتراض کردند. روزنامه‌نگاری در توئیتر نوشت: "روزی نوه‌های ما متوجه خواهند شد که ما چه مسیر دشواری را طی کردیم تا از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی که از آن محروم شده بودیم برخوردار شویم". یک هوادار زن فوتبال 32 ساله نیز می‌گوید غم‌انگیز است که در کشوری زنان نتوانند آزادانه به استادیوم بروند. فیفا نیز اقدام مقام‌های ایرانی را مورد انتقاد قرار داده و با ابراز تاسف درباره مرگ دختر آبی خواستار لغو آنچه از آن تحت عنوان "تبعیض جنسیتی" در ایران یاد کرده، شده است. یک کاربر در توئیتر نوشته چرا دختری 9 ساله می‌تواند ازدواج کند اما یک دختر در 20 سالگی نمی‌تواند به ورزشگاه برود؟ اشاره او به موضوع اخیر جنجال‌برانگیز عقد دختری خردسال با یک پسر جوان بود.

چندین باشگاه فوتبال از جمله استقلال نیز درگذشت دختر آبی را تسلیت گفتند. "علی کریمی" اسطوره فوتبال ایران گفت که تا اطلاع ثانوی به استادیوم نمی‌رود؛ تا زمانی که تکلیف ورود زنان به ورزشگاه‌ها مشخص شود. باشگاه ایتالیایی آ اس رم نیز رنگ لوگوی تیم خود را به احترام سحر به رنگ آبی تغییر داد. "فرهاد مجیدی" نیز با انتشار تصویری از استادیوم آزادی خالی از جمعیت نوشت: "سحر عزیز، سکوهای آزادی برای همیشه آرزو می‌کنند تو را ببینند".

"الجزیره" در ادامه می‌نویسد: "علیرغم سال‌ها تلاش از جمله اولتیماتوم فدراسیون جهانی فوتبال که در ماه ژوئیه منقضی شد، فیفا هنوز نتوانسته مقام‌های ایرانی را متقاعد به صدور محوز برای ورود زنان به استادیوم‌ها کند. در حال حاضر، ایران تنها برای بازی‌های ملی اجازه ورود زنان به استادیوم را می‌دهد؛ این در حالی است که سال گذشته رییس‌جمهوری ایران در جریان سفر ریاست فیفا به تهران وعده داد که به زودی زمینه ورود زنان به ورزشگاه‌ها در تمام بازی‌ها فراهم خواهد شد. بسیاری از کاربران ایرانی در رسانه‌های اجتماعی از فیفا انتقاد می‌کنند که چرا صرفا اظهار تاسف می‌کند.

"معصومه ابتکار" معاون رییس جمهوری ایران گفته است که موضوع اجازه ورود زنان به ورزشگاه توسط دولت و قوه قضاییه در دست بررسی است. با این وجود، بسیاری از ایرانیان تصور نمی‌کنند حتی مرگ دردناک یک دختر نیز تغییری در نظر تصمیم‌گیرندگان ایجاد کند. یک هوادار 30 ساله فوتبال به "الجزیره" می‌گوید: "برخی از مقام‌های کشور حرف‌های خوبی می‌زنند اما در عمل هیچ‌گاه تغییر مثبتی روی نداده است".

نظر شما