شناسهٔ خبر: 35275086 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر از عزاداری زینبیه اعظم گزارش می‌دهد

فریاد یا زینب زنجانی‌ها در پاسداشت پیام‌رسان کربلا

زنجان- بعداز ظهر امروز فریاد «یا زینب» زنجانی ها طنین انداز می شود تا ارادت خود را به پیام رسان کربلا، به جهانیان اعلام کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر ـ گروه استان‌ها: فلسفه قیام اباعبدالله‌الحسین (ع) دارای ابعاد مختلفی است که هر یک به نوبه خود نقش تاثیرگذاری در بیداری و ظلم‌ستیزی ملت‌ها در طول تاریخ داشته‌اند، اگر بخواهیم به تاثیرگذارترین عامل در بروز و ظهور و نیز تداوم انقلاب‌ها در طول تاریخ نیم‌نگاهی بیاندازیم، بی‌تردید انتقال جامع و هدفمند پیام قیام عاشورا نمونه بارز این تاثیرگذاری در انقلاب اسلامی ایران بوده است.

بدون حضور حضرت زینب (س) در دشت کربلا، واقعیت‌های قیام عاشورایی و فلسفه این قیام منتقل نمی شد و در طول تاریخ این واقعه تحریف شده و به مرور زمان گرد فراموشی بر روی آن می‌نشست.

آنچه مسلم است، این است که بقای کربلا مرهون پیام‌رسانی عاشورایی حضرت زینب (س) است، به همین خاطر از آن حضرت باید به عنوان بانویی که پیام‌آور عاشورا و مایه همه ثمرات و برکات قیام حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) در جهان بشریت بود، یاد کنیم؛ چرا که این پیام‌رسانی را باید رمز جاودانگی اسلام و عاشورا دانست که تا به امروز نیز تداوم دارد.

لقب پایتخت شور و شعور حسینی به‌حق زیبنده زنجانی‌ها است

مسئولیت‌های حضرت زینب (س) از زمان حرکت کاروان امام حسین (ع) از مدینه به سوی مکه آغاز شد و اوج این مسئولیت زمانی بود که برادر بزرگوار ایشان امام حسین (ع) در حماسه خونین کربلا به شهادت رسیدند. به عبارت دیگر، سرنوشت یک نهضت که عمری جاودانه دارد، به‌ یک زن سپرده شده بود و او باید فارغ از همه مصیبت‌هایش، بزرگ‌ترین رسالت را در قالب یک اسیر به انجام برساند.

زینب امروز در سوگ عزای یگانه سید و سالار شهیدان و برادر زانوی غم در بغل نمی‌گیرد، بلکه شجاعانه سلاح تبلیغ و افشاگری در دست گرفته و پیام‌رسان واقعه بزرگ عاشورا می‌شود و در ادامه راه برادر پرچم‌دار است تا به مردم مسلمان عالم بگوید تا دنیا دنیا است، امر به معروف و نهی از منکر پا برجا است و هر کس در هر کسوت که باشد، باید در این راه قدم بردارد.

وقتی نگاهی به آنچه که پیرامون واقعه کربلا رخ داده می‌اندازیم، اکثر کارشناسان تاریخی و مذهبی بر این عقیده‌اند که این واقعه را باید یک جریان دانست، جریانی که بعد از به شهادت رسیدن سالار شهیدان و به واسطه پیام‌رسان عاشورا یعنی حضرت زینب (س) به آینده متصل شد که نمونه عینی این امر نیز سر باز کردن زخم‌های کهنه تاریخ بعد از گذشت چهارده قرن از این واقعه است، زخم‌هایی که بر فرزند فرق‌شکافته عدالت‌خواهی روا شد.

حال امروز یازدهم محرم است، روزی که همانند سال‌های گذشته، اجتماع عظیم زینبیه زنجان در همدردی با کاروان اسیران صحرای کربلا، به عزاداری خواهند پرداخت تا به همگان ثابت کنند که وفادار به راه سرخ شهادت هستند

حال امروز یازدهم محرم است، روزی که همانند سال‌های گذشته، اجتماع عظیم زینبیه زنجان در همدردی با کاروان اسیران صحرای کربلا، به عزاداری خواهند پرداخت تا به همگان ثابت کنند که وفادار به راه سرخ شهادت هستند و لقب پایتخت شور و شعور حسینی به‌حق زیبنده زنجانی‌ها است.

به راستی که باید زینبیه اعظم زنجان را میعادگاه عاشقان خط سرخ شهادت و صبر و استقامت دانست، خط سرخی که زینب (س) ادامه‌دهنده آن بود و اگر نبود زینب، امروز عاشورایی نبود و چه بسا این واقعه تاریخی، وارونه جلوه داده می‌شد.

اجتماع حماسی ۱۱ محرم مردم زنجان با یادآوری صبوری و از خودگذشتگی زینب کبری (س)

اجتماع حماسی ۱۱ محرم مردم زنجان با یادآوری صبوری و از خودگذشتگی زینب کبری (س) و حضور عزاداران و سوگواران حسینی برگزار می‌شود و خیل عظیم عزاداران که خود را از جای‌جای ایران برای حضور در دسته عظیم زینبیه به شهر زنجان رساندند نیز در این مراسم شرکت می‌کنند.

شهر زنجان به خاطر برگزاری دو اجتماع بزرگ معنوی در راستای عزاداری ماه محرم به پایتخت شور و شعور حسینی شهره یافته و همه ساله صدها هزار نفر در اجتماع باشکوه حسینی در هشتم محرم و زینبیه در ۱۱ محرم اجتماع بزرگ عاشقان اباعبدالله را به نمایش می‌گذارند.

حرکت دسته عزاداری مسجد زینبیه اعظم زنجان امروز رأس ساعت۱۵:۳۰ در محل مسجد آغاز و در صحن امام‌زاده سیدابراهیم (ع) به پایان می‌رسد. در این دسته عزاداری که ۱۲۰۰ خادم برای ساماندهی آن حضور خواهند داشت، عزادارانی از استان‌های مختلف کشور و برخی کشورهای جهان نیز خود را به زنجان رسانده‌ و یا از طریق واریز وجوه نذورات خود در عزاداری شرکت می‌کنند.

گفتنی است، شاه‌بیت امسال این مراسم «کرب و بلا دن گدرم یا حسین، بیرگونی فاتح گلرم یا حسین؛ کرب و بلا ده بو سوز اوسته جنگ اولوب دی، ظلمه باش ایماخ شیعیانه ننگ اولوب دی» است.

نظر شما