شناسهٔ خبر: 35274734 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نادیده های آیین محرم در مستند «کیست مرا یاری کند»

مستند «کیست مرا یاری کند» به نقش جامعه کارگری و آذری زبانان در برپایی آیین های محرم می پردازد.

صاحب‌خبر -

«کیوان سلیمانی»، تهیه کننده و کارگردان مستند کیست مرا یاری کند، در گفت وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس در معرفی خود بیان کرد: در سال ۹۷ مستند کوتاه کیست مرا یاری کند را کار کردم؛ که برنده بهترین کارگردانی و تدوین از جشنواره استانی سکانس حماسه مازندران شد و همچنین در جشنواره فیلم امید امسال نیز جزء منتخبین بود. 

سلیمانی درباره ایده و روند ساخت فیلم افزود: با توجه به اینکه در زمینه پروژه های عمرانی مسکونی فعالیت داشتم، زمینه ساز فیلمی  شد برای معرفی جامعه کارگری که باتوجه به مشکلات فراوان اقتصادی و فرهنگی در جامعه نقش پر رنگی در نکوداشت آیین های سنتی و مذهبی داشته اند. فردی به نام حسن سلامی نیز نمونه بارز این قشر از جامعه است و قومیت آذری زبان آذربایجان که در مازندران سکونت دارند پیوند عمیقی با فرهنگ عاشورایی دارند. آنها آیین دیرینه تعزیه را همچنان سینه به سینه و نسل به نسل منتقل و حفظ کرده اند. 

وی تاکید کرد: زمان ساخت فیلم محرم ۹۷ میباشد و تصویر برداری آن ۱۰ روز به طول انجامید و در ۳ ماه تدوین آن تکمیل شد. عوامل فیلم هم عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان و طراح کیوان سلیمانی؛ پژوهشگر سولماز اَرَن (همسر بنده )؛ مدیرتصویر برداری نیما صمدی؛ صدابردار غلامرضا رمضانپور؛ تدوین محمد حیدری خلیلی با همکاری سوگل مرادی؛ مدیر تولید محمد حسین زارعی؛ سرمایه گذار کیوان سلیمانی. 

سازنده کیست مرا یاری کند درباره جشنواره مستند سیما اذعان کرد: جشنواره فیلم مستند سیما فرصتی است برای معرفی فیلمسازانی که نیاز به حمایت معنوی و همچنین معرفی آثارشان دارند. برای من هم اتفاق بسیار خوشایندی بود که این فیلم در این جشنواره در شبکه خوب و حرفه ای مستند سیما پخش بشود. ان شاءلله در سال های آینده تداوم خواهد داشت. ساعت پخش هم مناسب بوده با توجه به تکرار در زمان مناسب شب است. 

سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما، از ۱۵ تیر ماه با پخش آثار راه یافته به مرحله مسابقه، کار خود را آغاز کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما