شناسهٔ خبر: 35274180 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

واکنش ایرانیان به اخراج جان بولتون از کاخ سفید

واکنش توئیتری محسن رضایی: با قربانی کردن بولتون فریب نمی‌خوریم/ کدخدایی : سیاست های خصمانه و استکباری آمریکا با رفتن یک نفر تغییر نمی کند

صاحب‌خبر -

توئیت سخنگوی وزارت امور خارجه: " دکتر ظریف در پاسخ به درخواست یک خبرنگار آمریکایی که خواستار اظهار نظر درباره اخراج جان بولتون شده بود گفت: "ما درباره امور داخلی ایالات متحده اظهار نظری نمی کنیم."

---

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و سخنگوی شورای نگهبان در توئیتر خود به اخراج مشاور امنیت ملی و سیاست خارجی کاخ سفید واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرآنلاین، محسن رضایی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «وزیر امور بین‌الملل حزب حاکم چین گفت؛ آمریکا در تاکتیک ببر واقعی ولی در راهبرد ببر کاغذی است. به او گفتم: این ببر را درقفس می‌کنیم و درش را محکم می‌بندیم. با قربانی کردن بولتون فریب نمی‌خوریم.»

---

ربیعی: او رفت و ما هنوز ایستاده ایم

علی ربیعی، سخنگوی دولت در توییتر نوشت: جان بولتون⁩ ماه‌ها پیش وعده داده بود که ⁧ایران⁩ تا سه ماه دیگر نخواهد بود؛ ما هنوز ایستاده‌ایم و او رفته است؛ همانگونه که همه ایران‌ستیزان، یکایک صحنه را ترک کردند.

سخنگوی دولت ادامه داد: با اخراج بزرگ‌ترین حامی جنگ و تروریسم اقتصادی، کاخ سفید با مانع کمتری برای درک واقعیت‌های ایران مواجه خواهد بود.

کدخدایی: سیاست های خصمانه آمریکا با رفتن یک نفر تغییر نمی کند

همچنین عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز به اخراج مشاور امنیت ملی و سیاست خارجی کاخ سفید واکنش نشان داد.

او در پیامی توییتری نوشت: اگرچه سیاست های خصمانه و استکباری آمریکا با رفتن یک نفر تغییر نمی کند، لیکن اخراج جان بولتون نشان از عدم موفقیت های سیاست فشار ترامپ دارد و اعتراف به اینکه بولتون جنگ طلب چشم بر واقعیت ها بسته بود.

---

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور با انتشار پستی در اینستاگرام اخراج جان بولتون از کاخ سفید را نشانه‌ای از شکست سیاست های یکجانبه گرا، جنگ طلبانه، مداخله جویانه و رادیکال دانست و نوشت: دست کم در همین دوران جهان به واشنگتن نشان داد که پذیرای اینگونه سیاست ها نیست.

محمود واعظی در این پست اینستاگرامی نوشته است:

سیاست های یک جانبه گرایانه، جنگ طلبانه، مداخله جویانه و بی ثبات کننده جان بولتون در دوران کوتاه حضورش در سمت مشاور امنیت ملی آمریکا سرانجام بدون هیچ نتیجه ای و روبرو شدن با شکست کامل، منجر به اخراج او از کاخ سفید شد. او دشمن دیپلماسی و طرفدار جنگ و یکجانبه گرایی بود، حال آنکه جامعه جهانی دست کم در همین دوره به واشنگتن نشان داد که از جنگ بیزار و با دیپلماسی همراه است.

حالا مردی که تهدید به جنگ می کرد و وعده می داد که ایران تا چند ماه دیگر فرو خواهد ریخت، در گوشه انزوا ناظر سیاست های ورشکسته خویش است.

بولتون در دولت ترامپ، همسو با رژیم صهیونیستی یکی از سرسخت ترین دشمنان ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران بود و تلاش زیادی برای سرنگونی نظام ایران کرد، اما همانند اسلاف خود رفت و حکومت ایران با مقاومت مردم بزرگش همچنان ایستاده و ان‌شاءالله به اهداف بزرگش تمام و کمال نایل خواهد آمد. علاوه بر داخل آمریکا، در سایر کشورهای دنیا هم از اخراج بولتون استقبال شد، حتی  بازار نفت نیز به دلیل رفع خطر جنگ با کنار رفتن این فرد، شاهد کاهش قیمت بود.

اخراج بولتون از دولت ترامپ نشان می دهد که دوره سیاست های جنگ طلبانه، رادیکال، فشار حداکثری و مداخله جویانه سرآمده و این راه جز شکست و ناکامی چیزی برای دولت و ملت آمریکا به همراه نداشته است.

وزیر ارشاد: روزهای سخت تری پیش روی ایران ستیزان خواهد بود

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشد اسلامی سه‌شنبه شب در پیامی توئیتری نوشت: امروز روز خوبی برای تیم «بی» نبود. بولتون با خفت از کاخ سفید اخراج شد و بنیامین نتانیاهو در وسط سخنرانی با ترس و تحقیر به پناهگاه رفت. روزهای تلخ‌تری در فراروی ایران ستیزان است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته در اقدامی ناگهانی در توئیتر خود اعلام کرد که جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید به دلیل اختلاف‌نظرهای شدید با وی و اعضای دولتش، از کار برکنار شده است.

همچنین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که در حال سخنرانی در یک گردهمایی انتخاباتی بود، ناگهان به دلیل پرتاب موشک توسط نیروهای مقاومت از غزه به شهرک اشدود، جایی که نتانیاهو آنجا بود، مجبور به فرار از محل سخنرانی خود شد.

بولتون و نتانیاهو دو ضلع تیمی بودند که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران آن را تحت عنوان «تیم ب» به عنوان گروه جنگ‌طلبی که جهان را ناامن کرده، معرفی کرده بود.
ظریف بارها در پیام‌های توئیتری و در مصاحبه‌های خود با رسانه‌های مختلف به تشریح ماهیت این گروه و چگونگی به سایه رفتن صلح با حضور این افراد در صحنه سیاسی جهان پرداخته بود.
وزیر خارجه ایران ماه گذشته در یکی از پیام‌های خود در توئیتری به ترامپ هشدار داد که بولتون به همراه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی (دیگر عنصر گروه ب) ترامپ را برای از بین بردن برجام فریب داده‌اند.
وی در این توییت افزود: «بولتون و نتانیاهو در سال ۲۰۰۵ با اصرار بر غنی‌سازی صفر، توافق پاریس میان ایران و سه کشور اروپایی را از بین بردند. نتیجه؟ ایران غنی‌سازی خود را تا سال ۲۰۱۲، صد برابر کرد.»
‌ظریف افزود: «اکنون آنها با همین توهم، دونالد ترامپ را برای از بین بردن برجام فریب داده‌اند. تیم "بی" درس نگرفته است. ولی دنیا باید درس بگیرد.»

 

نظر شما