شناسهٔ خبر: 35273963 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

دانا گزارش می‌دهد؛

ذوق‌زدگی چند ساعته روزنامه‌های زنجیره‌ای از برکناری "جان بولتون"/ اخراج مهره جنگ‌طلب کاخ سفید ارتباطی به ایران دارد؟

روزنامه اصلاح طلب آرمان تیتر یک خود را به برکناری بولتون اختصاص داد و جالب اینجاست که آنرا ناگهانی توصیف کرد. این روزنامه اصلاح طلب نیز هماهنگ با دیگر روزنامه های زنجیره ای اصلاحات سعی کرد اخراج بولتون را به موضوع ارتباط با ایران ارتباط دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دوباره یک اتفاق دیگر در ساختار دولت آمریکا رخ داد و یکی از تندروترین مهره‌های کلیدی کاخ سفید مجبور به ترک مقر دولت ترامپ شد. از شواهد و قرائن و توئیتی که ترامپ منتشر کرد بر می آید که خود رئیس جمهور آمریکا به سبب تندروی‌های بیش از اندازه بولتون که فردی جنگ طلب بود عذر وی را خواسته است. بسیاری این موضوع را به انتخابات آمریکا و مسائل داخلی این کشور مرتبط دانسته اند.

وی سومین مشاور امنیت ملی ترامپ بود که برکنار شد. بولتون که از حلقه نئوکان‌ها بود به دلیل اختلاف نظرهای زیاد با رئیس جمهور، از مسوولیت خود کنار رفت. 
 
ترامپ در توییتر خود درباره برکناری مشاور امنیت ملی سابق خود نوشت: «دیشب به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر به حضور او در کاخ سفید نیازی نیست. من و دیگر اعضای دولت با بسیاری از پیشنهادات او شدیدا مخالف بودیم، به همین دلیل از او خواستم استعفایش را تقدیم کند، او هم صبح این کار را کرد. از خدمات او بسیار ممنونم. هفته آینده یک مشاور امنیت ملی تازه معرفی می‌کنم.»
 
ترامپ به دنبال تحقق شعار آمریکا برای آمریکا بوده است؛ در حالی‌که بولتون به دنبال شعار جهان برای آمریکا تلاش می‌کرد.
 
چرا بولتون اخراج شد؟
 
اختلافات ترامپ و بولتون به شرایط بی بازگشت و غیرقابل مصالحه رسیده بود. توکر کارلسون مجری معروف فاکس نیوز مدتها بود لابی می کرد که بولتون برکنار شود.
 
بولتون نه تنها با شعارهای اولیه ترامپ برای کاهش حضور نظامی همخوانی نداشت بلکه بعنوان یک لو دهنده اسرار کاخ سفید هم متهم بود.
 
کاخ سفید مدعی شد: «مهمترین دلیل برکناری جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی دولت ترامپ، مخالفت با توافقنامه صلح با طالبان بوده است.»
 
در حالیکه ترامپ در توییت برکناری جان بولتون گفته بود هفته آینده جانشین او را معرفی می‌کند، کاخ سفید در همان شب چارلز کوپرمن را به عنوان مشاور امنیت ملی معرفی کرد! کوپرمن در زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان معاون وزیر دفاع بوده است. او در طی سی سال گذشته مدیر عامل اجرایی لاکهید مارتین بزرگترین پیمانکار صنایع هوایی ارتش آمریکا و مدیر عامل اجرایی بویینگ بوده است. او از جمهوری‌خواهان کهنه‌کار محسوب می‌شود و پایان نامه دکترایش در مورد پیمان موشکی سالت2 بوده است.
 
با این اوصاف به نظر می رسد که برکناری بولتون یک کار حساب شده و از پیش تعیین شده بود و نه یک موضوع آنی و تصمیم لحظه ای. اینکه آمریکایی ها با شتاب برای وی یک جایگزین انتخاب کردند به خوبی نشان از عمق اختلافات ترامپ و بولتون دارد که به موضوعی خاص نیز منحصر نمی شود. 
 
برکناری جان بولتون به طور قطع بدلیل شرایط بسیار بدی است که شکست های پی درپی آمریکا در حوزه سیاست خارجی برای ترامپ ایجاد کرده و وضعیت رای آوریش در انتخابات ۲۰۲۰ را متزلزل نموده است.
نظرسنجی های متعدد داخل آمریکا بویژه نظرسنجی های فاکس نیوز نیز تأیید کننده شرایط نامناسب ترامپ است.
 
به طور قطع ترامپ با قربانی کردن بولتون و احتمالا در آینده پمپئو به دنبال تبدیل کردن تهدیدات ناشی از شکست های پی درپی در سیاست خارجی به فرصت است. 
 
تیترهای ساده لوحانه روزنامه های اصلاح طلب
 
 روزنامه های اصلاح طلب به طور کاملا ساده لوحانه‌ ای برکناری ترامپ را به موضوع مذاکره مستقیم ایران و آمریکا ارتباط داده اند و قصد دارند اینطور القا کنند که این ماجرا چراغ سبز کاخ سفید به ایران بوده است. 
 
روزنامه اصلاح طلب شرق با ذوق ذگی تمام تیتر یک امروز خود را به همین موضوع اختصاص داد و از مخاطبان خود پرسید که آیا « بولتون قربانی ایران» شده است؟ از سوی دیگر اصلاح طلبان در تلاش هستند که به نوعی نشان دهند ترامپ با این تغییر مهره سعی دارد سیاست خود را تعدیل کند و از همین رو فرصتی مجدد برای ارتباط با آمریکا بوجود آمده است.
 
 
روزنامه اصلاح طلب آرمان نیز تیتر یک خود را به برکناری بولتون اختصاص داد و جالب اینجاست که آنرا ناگهانی توصیف کرد. این روزنامه اصلاح طلب نیز هماهنگ با دیگر روزنامه های زنجیره ای اصلاحات سعی کرد برکناری بولتون را به موضوع ارتباط با ایران ارتباط دهد. 
 
این روزنامه با طرح این موضوع که تصمیم ترامپ به برکناری بولتون قبل از نشست مجمع عمومی سازمان ملل رخ داده و حاوی پیامی برای کشورمان است، سعی کرد پروژه القاسازی و ارتباط دوباره با آمریکا را کلید بزند.
 
 
هر چند به نظر می رسد که همه این موارد خواب و خیالی اصلاح طلبانه ای بیش نیست؛ چراکه ترامپ اگر هم چراغ سبز به ایران نشان داده که همواره رئیس جمهور آمریکا علاقه مندی خود برای مذاکره مستقیم با ایران را نشان داده است اما مذاکره با آمریکا در زمانی که ایالات متحده ایران را به شدت تحریم کرده و از برجام خارج شده است نمی تواند نتیجه ای در بر داشته باشد. هر چند که مذاکرات آمریکا و کره شمالی به خوبی نشان داده که این روند اگر اتفاق بیفتد حاصلی برای ایران نخواهد داشت؛ اگرچه ترامپ بیشترین سود را در آستانه انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا خواهد برد و در تبلیغات انتخاباتی خود از سیاست خارخی خود به عنوان یک سیاست موفق یاد خواهد کرد که هم توانسته ایران را تحریم و هم آنرا به پای میز مذاکره بکشاند.
 
مشاور امنیت ملی جدید آمریکا کیست؟
 
کوپرمن که یکی از گزینه های مطرح جانشینی بولتون است، سابقه همکاری طولانی با مشاور سابق امنیت ملی آمریکا دارد و در ژانویه ۲۰۱۹ به عنوان معاون وی منصوب شده است. بولتون به همراه متیو فریدمن و کوپرمن در مارس ۲۰۱۸ «موسسه امن‌سازی آمریکا» را به عنوان نهادی غیرانتفاعی به ثبت رساندند و این اتفاق درست در روزی به وقوع پیوست که ترامپ، بولتون را به عنوان مشاور امنیت ملی معرفی کرد. فریدمن که سابقه همکاری با پل مانافورت، مدیر سابق کمپین انتخاباتی ترامپ را دارد، از جمله دوستان قدیمی بولتون است که هر دو مواضعی علیه ایران داشته‌اند.
 
کوپرمن در تیم کمپین ریگان-بوش فعالیت داشت و عضوی از «گروه سورپرایز اکتبر» بود که هدف آن، آماده‌سازی برای برخورد با «رویداد‌های دفاعی و سیاست خارجی دقیقه ۹۰» بود و در جریان ماجرای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا نیز در فضای داخلی این کشور فعالیت داشت. این گروه نقشی کلیدی در اثرگذاری این ماجرا در انتخابات آمریکا و آسیب زدن به کمپین انتخاباتی کارتر ایفا کرد.
 
این دو به همراه کوپرمن در سال ۲۰۱۵ «بنیاد آزادی و امنیت آمریکا» را به راه انداختند که هدف آن کمپین علیه توافق هسته‌ای ایران بود. در این سال‌ها کوپرمن که سابقه همکاری با دولت ریگان را دارد، در کنار بولتون در راستای پیشبرد رویکردی تندرو در قبال ایران اقدام کرده است.

کوپرمن در سپتامبر ۲۰۱۵ نامه‌ای را که از سوی مرکز سیاست امنیتی تهیه شده بود، امضا کرد که در آن با توافق هسته‌ای ایران مخالفت و از اوباما خواسته شده بود که این توافق را لغو کند. در بخشی از این نامه آمده است: «چطور می‌توان برجام را چیزی غیر از یک توافق بد تلقی کرد؟ این نامه علاوه بر کوپرمن توسط افراد دیگری نظیر جان بولتون، داگلاس ویث، جان کیل، پال ولفوویتز و جیمز وولسی و سایرینی به امضا رسید که اغلب روحیاتی تندرو و جنگ‌طلب دارند.»
 
بیزنس اینسایدر درباره تفکرات رادیکالی کوپرمن می نویسد: «چارلی کوپرمن مشاور گروهی است که توطئه علیه دنیای اسلام طراحی می‌کنند. سازمان امنیت ملی آمریکا توسط یک تندروی ضد اسلامی به نام فرانک گفنی جی آر تاسیس شده است که تئوری توطئه از سوی جهان اسلام را داده است.»
 
همین صفت اسلام ستیزی کوپر سبب شد تا شورای روابط اسلامی آمریکا خواستار عزل کوپرمن شود. مدیر ارتباطات روابط اسلامی آمریکا تصریح کرد که "بار دیگر ترامپ مصداق فرستادن روباه به آشیانه پرندگان شد، به طوریکه اسلام‌هراسان درست در جایگاهی قرار می‌گیرند که رهبری امنیت ملی کشورمان را مستقیما در دست می‌گیرند."
 
انتهای پیام/
 
 
 

نظر شما