شناسهٔ خبر: 35273081 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چرایی و اهداف اخراج بولتون از کاخ سفید

تهران- ایرنا- اخراج «جان بولتون» مشاور تندروی امنیت ملی کاخ سفید از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بیش از هر موضوعی از اختلافات آن دو بر سر مسائل سیاست خارجی ناشی می شود؛ حجم گسترده اختلافاتی که از مواجهه آمریکا با ونزوئلا، ایران، کره شمالی گرفته تا مذاکره با طالبان و خروج از سوریه را در بر می گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، اختلاف نظرهای ترامپ و بولتون که هر دو نفر در یکسال و نیم گذشته بر آن سرپوش گذاشته بودند، سرانجام دیروز سه شنبه نوزدهم شهریورماه به دنبال توئیت ترامپ مبنی بر برکناری بولتون آشکار شد.

خبر برکناری مشاور امنیت ملی کاخ سفید را ترامپ با ابزار رسانه ای همیشگی خود یعنی توئیتر اعلام کرد و نوشت «شب گذشته به بولتون اطلاع داده‌ام که دیگر کاخ سفید به خدمات او نیازی ندارد. من مانند خیلی‌ها در دولت، به شدت با بسیاری از پیشنهادهای ایشان مخالف هستم.»

واکنش بولتون به توئیت ترامپ قابل توجه بود و تلاش کرد تا اخراج خود را به استعفا تغییر دهد تا شاید فرجام حضور او در کاخ سفید با رسوایی و آبروریزی کمتری همراه باشد. بنابراین با انتشار توئیتی خود را پیشقدم جلوه داد و نوشت که استعفا از جانب وی صورت گرفته اما رئیس جمهوری تاکید کرده که فردا راجع به این موضوع صحبت خواهد کرد.

اولین باری که پرده از اختلافات بولتون و ترامپ برداشته شد، خردادماه امسال بود. در آن زمان وقتی برای نخستین بار روزنامه های «واشنگتن پست» و «نیویورک تایمز» از شکاف و دعوای پشت پرده این دو نوشتند، ترامپ در صدد کتمان آن برآمد و در توئیت خود این دو روزنامه را «جعلی» خواند.

ترامپ در آن توئیت مدعی شد که «رسانه جعلی واشنگتن‌ پست و حتی رسانه جعلی ‌تر نیویورک‌ تایمز اخباری می ‌نویسند مبنی بر اینکه در خصوص سیاست قوی من در خاورمیانه، یک دعوای داخلی وجود دارد. هیچ دعوای داخلی وجود ندارد. دیدگاه‌ های متفاوتی بیان می ‌شود و من تصمیم نهایی و قاطع را می ‌گیرم. این یک فرآیند بسیار ساده است.»

ترامپ چند روز بعد در کنفرانس خبری کاخ سفید برای توصیف ویژگی های بولتون از واژه «خوی جنگ طلبانه» بهره گرفت و تاکید کرد که «بولتون عقاید محکمی دارد اما من غیر از بولتون (افراد و مشاوران دیگری) هم دارم و در حقیقت من سعی می کنم خوی جنگ طلبانه اش را متعادل کنم». همچنین یکی از مقامات ارشد کاخ سفید نیز به نقل از ترامپ گفته که «اگر به جان بود ما اکنون در چهار جنگ بودیم».

«نیویورک تایمز» همان زمان به لایه های بیشتری از این دعوای پنهانی را نمایش داد و به انتقاد جدی ترامپ از بولتون در باشگاه گلف خود در فلوریدا اشاره کرد؛ جایی که ترامپ در نقد دیدگاه مشاور امنیت ملی تصریح داشته که بولتون در راهی قدم نهاده که وی حاضر به گام نهادن در آن مسیر نیست.

تندروی بولتون بر جهان و جهانیان آشکار است و نسخه هایی که وی به عنوان سومین مشاور امنیت ملی برای سیاست خارجی ترامپ می پیچید، همه بوی جنگ می داد، در حالی که رئیس جمهوری آمریکا همواره در صدد است تا رویارویی نظامی و تحمیل هزینه های بیشتر بر کشورش امتناع ورزد. بنابراین سیاست های کاخ سفید مبنی بر مذاکره با طالبان و کره شمالی، خارج ساختن نیروهای آمریکایی از خاک سوریه، نوع مواجهه با ونزوئلا موضوعاتی نبود که به مذاق بولتون ستیزه جو خوش آید.

اما موضوع مهم و قابل توجه تر، روابط ایران و آمریکایی است که از زمان ورود بولتون ایران ستیز هر روز تیره تر شد و در روزهای نخست ورود وی به کاخ سفید، آمریکا رسما برجام را ترک کرد؛ فردی که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان نام او را به عنوان عضو برجسته «تیم بی» و در کنار «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، «محمد بن زائد» ولیعهد امارات و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل می آورد.

حتی در هفته های اخیر که بازار بحث مذاکرات روسای جمهوری ایران و آمریکا داغ بوده و ایران هر گونه گفت وگویی را منوط به برداشتن تحریم ها کرده است، شدیدترین واکنش ها را از سوی بولتون شاهد بودیم. بولتون به عنوان سومین مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ترامپ را شخصیتی معامله گر توصیف و تاکید کرده که پیشنهاد ترامپ برای دیدار با مقامات ایران به منزله چرخش در سیاست آمریکا علیه تهران نیست؛ صحبت هایی که گویا بیشتر با هدف خودداری مقامات ایران از هر گونه بحث و گفت وگویی با مقامات آمریکایی بیان شده بود.

برخی کارشناسان  امور بین الملل معتقدند که  اخراج این عضو ایران ستیز و جنگ افروز کاخ سفید در آستانه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل سیگنال مثبتی به ایران است .

نظر شما