شناسهٔ خبر: 35272368 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تحلیلگر معروف جهان عرب بررسی کرد؛

نتانیاهو و شیخ‌نشینان در سوگ بولتون/ رویای شومی که محقق نشد

تحلیلگر معروف جهان عرب با اشاره به اخراج مشاور امنیت ملی آمریکا از سوی ترامپ آنهم به شکل تحقیرآمیز، به بر باد رفتن رویای شومی که جان بولتون درباره ایران در سر داشت، پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف جهان عرب در رای الیوم با اشاره به برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا از سوی ترامپ آورده است: جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا بدون اینکه رویایش درباره تغییر نظام در ایران را با معارضان(منافقین) در تهران جشن بگیرد همانگونه به معارضان(منافقین) در نشست سالیانه آنها در پاریس حدود یکسال قبل وعده داده بود و نیز بدون اینکه خوان گوایدو سردسته شورشیان ونزوئلا را به جای نیکلاس مادورو بنشاند و پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی را هدف قرار دهد و نیز فهرستی از رویاهای عریض و طویل دیگری که در سر داشت را محقق کند، از سمتش برکنار شد.

وی می نویسد: افراد زیادی به محض باخبر شدن از خبر اخراج بولتون از سمتش سرخورده و ناامید شدند که از بارزترین آنها بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل و برخی سران کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات هستند که به بولتون برای حملات به ایران با توجه به منصبی که وی در اختیار داشت و براندازی نظام ایران و جایگزین کردن حکومت وابسته به آمریکا و طرحهایش در منطقه دلخوش کرده بودند.

عطوان افزود: بولتون به علت مواضع تندش در قبال اعراب و مسلمانان وارد کاخ سفید شد و با خروج نیروهای آمریکایی از عراق، افغانستان و سوریه مخالف بود و ترامپ را به نابودی سه کشور حتی اگر نیاز باشد با بمب های اتمی، تحریک می کرد. 

وی آورده است: آنچه قابل توجه است ادعای ترامپ درباره علل برکناری مشاورش است که آنرا به اختلافات درباره بسیاری از موضوعات مربوط کرده است که ادعای مسخره و مضحکی است زیرا ترامپ وی را به این خاطر در این پست گماشته بود که مواضع تندی در بسیاری از موضوعات داغ از جمله ایران، کره شمالی ونزوئلا داشت. هیچ تحلیلی در این تناقض غیر از اینکه گفته شود که ترامپ بولتون را به عنوان برگه فشار و ارعاب به کار گرفته است و هنگامی که این حقه کارایی نداشت یعنی ایران، ونزوئلا و کره شمالی به زانو در نیامدند، نقش بولتون به پایان رسید و وی را مانند دیگران به سبد زباله انداختند و آنهم به شکلی تحقیر آمیز، وجود ندارد.

این تحلیلگر جهان عرب می نویسد: ترامپ تهدید به جنگ می کند اما بزدل تر از آن است که وارد جنگ شود و گمان می کند که می تواند با مذاکرات هرآنچه که می خواهد از دشمنانش بگیرد زیرا وی میان موضوعات بین المللی و معاملات املاک تفاوتی قائل نیست و از این رو از درخواست دیدار با رهبر کره شمالی و مسئولان ایرانی دست برنداشت و درباره اولی یعنی کره شمالی دوبار شکست خورد و افتخار نشست با دومی هم تاکنون حداقل نیافته است. بعید نیست که بولتون قوچ قربانی برای نشست آمریکا و ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در دو هفته بعد در نیویورک باشد.

عطوان در ادامه بیان کرد: گروه طالبان با دولت ترامپ و نماینده آن زلمای خلیلزاد در قطر گفتگو کردند و بیشتر امتیازات مورد نظر خود را بدون اینکه امتیازی بدهند گرفتند؛ این درحالی بود که بولتون با این مذاکرات و خروج آمریکا از افغانستان مخالف بود.

وی در پایان نوشت: احتمالات جنگ با ایران با عزل بولتون از منصبش بسیار کم شده است و بعید نمی دانیم که برخی حامیان وی در منطقه خلیج فارس خیمه عزا برای تسلیت به مناسبت رفتنش برپا کنند.

نظر شما