شناسهٔ خبر: 35271486 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنگوی دولت:

ربیعی: دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌هاست

تهران- ایرنا- سخنگوی دولت با تاکید بر موافقت دولت با حضور زنان در ورزشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: بنا بر گزارشی که وزیر ورزش به دولت داده است، ورزشگاه های ما برای ورود زنان در بازی های ملی و لیگ داخلی از زیرساخت لازم برخوردارند.

صاحب‌خبر -

«علی ربیعی» با اشاره به مصوبه امروز هیات دولت از تعیین تکلیف ۶۰ هزار نفری کارکنان دهیاری‌ها و دهیاران خبر داد و گفت: نحوه استخدام این کارکنان تعیین تکلیف شده و  اقدامات مناسب برای امنیت شغلی آنان صورت خواهد گرفت.
وی افزود: در جلسه امروز آیین نامه استخدامی دهیاری‌های کشور  و همچنین امور مالی شوراهای اسلامی تصویب شد؛ این مصوبه دولت نزدیک به ۶۰ هزار نفر را شامل میشود؛ نحوه به کارگیری کارکنان دهیاری‌ها و دهیاران و نحوه استخدامی آنها تعیین تکلیف شد و بر این مبنا نسبت به امنیت شغلی آنها اقدامات مناسب صورت خواهد گرفت و جزئیات آن در سایت دولت منتشر می‌شود.

موضوع خودسوزی هوادار زن فوتبال بررسی می‌شود

سخنگوی دولت در خصوص مرگ یکی از هواداران زن فوتبال گفت: در این باره گزارش های تهیه و ابعاد موضوع بررسی خواهد شد؛ منتظر هستیم که گزارشی آماده و ابعاد موضوع بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: هیچ نسلی بدون قهرمان ذهنی زندگی نکرده و خوشبختانه «امام حسین» الگوی ذهنی و عملی تمام تاریخ ما در شرف، انسانیت، اخلاق عدم ذلت پذیری بوده است، امروز آموزه‌های امام حسین(ع) چه در سیاست خارجی و چه در رفتار با مردم عزیز، پیش روی دولت تدبیر و امید است؛ از همه مردم برای حضور در عزاداری‌ها تشکر می کنیم.

ربیعی با بیان اینکه عاشورا همیشه عامل وحدت ملی ما  و عامل وحدت مسلمانان بوده است، از همه سخنرانان، وعاظ، عالمان که مصایب  و مسائل عاشورا را تبیین کردند، تشکر کرد و گفت: از حادثه پیش آمده در شهر کربلا ابراز تاسف می‌کنیم و به خانواده‌هایی که عزیزان خود را در این حادثه از دست دادند، تسلیت می‌گوییم؛ هیچ ایرانی در این حادثه فوت نکرده و حال زخمی‌های ایرانی این حادثه خوب است.
مطالبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هیچ کدام به نفع دیگری حذف شدنی نیست
ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پاسخ دولت به کسانی که فقط مطالبات مردم را محدود به مسائل اقتصادی می‌کنند، چیست، گفت: معمولا جامعه هم بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی، اعم از مشارکت اجتماعی یا حضور در صحنه‌های مختلف اجتماعی را مطالبه‌ می‌کند و هیچ وقت هیچ کدام به نفع دیگری قابل حذف شدن نیست. حتی مطالبات سیاسی هم بخشی از مطالباتی است که رفتار مشارکت‌جویانه آن را دنبال می‌کند.

وی اظهار داشت: دولت قطعا تمهیداتی خواهد اندیشید که بیشترین مشارکت در آنهایی که قصد کاندیداتوری دارند، صورت بگیرد. وزارت کشور هم تلاش می‌کند که مردم گزینه‌های زیادی پیش رو داشته باشند و انتخابات پرشوری سامان بگیرد.

سخنگوی دولت افزود: معتقد هستیم که یکی از پاسخ‌های محکم ایران برای عقب راندن تحریم‌گران، انتخاباتی است که حضور مردم در آن کاملا پرمعنا باشد.

ربیعی ادامه داد: دولت همواره مسائل اجتماعی را نیز دنبال می‌کند، بخشی از مطالبات اقتصادی، هم مربوط به مطالبات اجتماعی می‌شود. در واقع مطالبات اجتماعی با مطالبات فرهنگی و اقتصادی همپوشانی دارد که در حال صورت گرفتن است.

دولت موافق حضور زنان در  ورزشگاه‌هاست

ربیعی با اشاره به مطالبات اجتماعی به‌خصوص در حوزه زنان تصریح کرد: باید با همه ملاحظاتی که حضور تضمین شده زن را در آینده به دنبال داشته باشد ما اعتقاد به یک گام به پیش، و ۱۰ گام به پس نداریم و معتقدیم که حضور زنان و خواست زنان برای حضور در جایگاه‌ها و پایگاه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی حرف درستی است.
وی با بیان این که سهم ۳۰ درصدی مسئولیت زنان در برخی  وزارتخانه ها محقق شده است، ‌گفت: در دو جلسه گذشته دولت، خانم ابتکار گزارشی درخصوص حضور زنان در مناصب مدیریتی ارائه کرد و رئیس جمهوری به دستگاه‌هایی که در این زمینه عقب ماندگی داشتند، تاکید کرد که باید این فاصله را در فرصت باقی مانده محقق کنند.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها و موضوع (سحر. خ) در جلسه یکشنبه گذشته دولت نیز مطرح شد و نظر دولت به طور کلی موافق حضور زنان در ورزشگاه‌ها است.

زیرساخت لازم برای حضور زنان در ورزشگاه فراهم است

ربیعی ادامه داد: زیرساخت‌های لازم برای ورود زنان به استادیوم‌ها شامل،  ورود و معبر و مکان جداگانه، سرویس و خدمات جداگانه در تمامی ورزشگاه ها که بازی‌های ملی و لیگ برگزار می‌شود فراهم شده است. بنا بر گزارشی که آقای سلطانی فر به دولت داده است، هیچ ورزشگاهی نیست که این زیرساخت‌ها را در آن وجود نداشته باشد.
وی یادآور شد: فعلا برای همه دیدارهای ملی برنامه‌ریزی صورت گرفته و خانم‌ها می‌توانند در این دیدارها حضور داشته باشند و هماهنگی‌های لازم با سایر دستگاه هایی که مسئولیت انتظامی و امنیتی نیز در حال برقراری است.
سخنگوی دولت گفت: با رعایت ملاحظات شرایط به سمتی می‌رود که برای حضور زنان در مسابقات لیگ هم آمادگی داشته باشیم در جلسه امروز هیات دولت نیز تاکید شد که سرعت تصمیم‌گیری در این زمینه افزایش پیدا کند.
ربیعی با ابراز امیدواری نسبت به مناسب شدن فضای استادیوم‌ها اضافه کرد: به تماشاگران مرد که به استادیوم‌ها می‌روند نیز توصیه‌ می‌کنم که ملاحظات اخلاقی برای حضور زنان صورت بگیرد و رفع نگرانی‌هایی که برخی‌ها دارند که البته ما به همه این نگرانی‌ها هم احترام قائل هستیم، این نگرانی‌ها باید رفع شود. و نوع حضور مردم به‌خصوص در مسابقات لیگ و چند مسابقه مخصوص لیگ، می‌تواند کمک کند که این حضور، حضور بااطمینان‌تری باشد.
وی در حال حاضر نیز در مسابقات سالنی همچون بسکتبال، والیبال و هندبال بانوان‌ حضور دارند و آنچه که اعلام کردم بنای دولت به تمهید برای حضور زنان در استادیوم‌ها است

قدردانی از دست اندرکاران حج

سخنگوی دولت همچنین از حجاج ایرانی که با صلابت و معنویت اعمال حج را به جا آوردند و همچنین دست اندرکاران حج تشکر کرد و گفت: شرکت هواپیمایی «ایران ایر» کار عظیمی را انجام داد و عملیات نقل و انتقال ۸۸  هزار زائر را به تنهایی و بدون کمک هیچ شرکت خارجی انجام دادند که جای تقدیر و تشکر از سوی دولت دارد؛ از همه مردم عربستان و کارگزاران حج این کشور تشکر می‌کنیم.

ربیعی به جلسه اخیر سران سه قوه به میزبانی رئیس قوه قضاییه اشاره کرد و  افزود: جلسه خوب و مفیدی برگزار و موضوعات مهم کشور در یک فضای صمیمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ در این جلسه  اوضاع اقتصادی کشور و برنامه های هماهنگی سه قوه برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور در جنگ اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ دولت هم بخشی از برنامه های خود و مواردی که نیاز به کمک داشت را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه در جلسه سران سه قوه همچنین شرایط منطقه و شرایط بین المللی، وضعیت برجام و گام سوم بررسی شد، اظهار داشت: تاکید روسای سه قوه بر مبارزه با فساد از موضوعاتی بود که بیشتر وقت جلسه را به خود اختصاص داد، مبارزه علنی با فساد و ابعاد مختلف مبارزه با فساد و شفافیت در این زمینه بررسی شد.
به گفته سخنگوی دولت، تاکید بر دقت‌ لازم در مبارزه با فساد از قبیل اینکه مدیران شجاعانه در این رابطه تصمیم بگیرند و همکاری بیشتر بین دستگاه‌های نظارتی با مدیران و همچنین بحث‌های پیشگیرانه از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه سران سه قوه بود.
ربیعی با اشاره به گزارش وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بنابر گزارش آقای حجتی، سال ۹۲، برداشت پنبه به عنوان یک محصول استراتژیک ۳۰ هزار تن بوده که در سال  ۹۶، برداشت این محصول به  ۹۵ هزار تن رسیده است و در سال ۹۸ هم این رقم بیشتر خواهد شد.
وی اضافه کرد: امروز همچنین گزارشی از کرم ابریشم و پیله تر ارائه شد که بر مبنای آن میزان تولید از ۳۰۰ تن به یک هزار و۴۰۰ تن رسیده است در حالی که قبلا این محصول را وارد می کردیم.
سخنگوی دولت اظهارداشت: در محصول پنبه ۲۷ درصد افزایش سطح و ۱۲ درصد افزایش در واحد سطح یعنی بهره وری داشتیم و این به این معناست که در تولیدات به سمت مقرون به صرف شدن تولیدات کشاورزی پیش می‌رویم.

ربیعی خاطرنشان کرد: با برنامه‌هایی که در بحث اشتغال روستایی مطرح است امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک مهاجرت معکوس را برای روستاها تجربه کنیم.

تاکید بر شناسایی گلوگاه‌ها و زمینه های فساد

وی همچنین درباره بازداشت فرزند یکی از وزیران سابق هم گفت: ارتباط ایشان با دارو در همین حوزه است که بدهکار حوزه است، بیشتر از این اطلاعاتی ندارم و امیدوارم مقامات قضایی توضیح بیشتری بدهند و اگر اطلاعات بیشتری به دست آوردند، ارائه می‌ کنند.
سخنگوی دولت با تاکید بر اهتمام ارکان نظام بر مبارزه با فساد اظهارداشت: همه بر مبارزه با فساد تاکید دارند؛ حرفی که رئیس جمهور محترم مدتی قبل درباره مبارزه با فساد گفتند بحث علمی بود.
ربیعی با بیان اینکه گام اول مبارزه با فساد از بین بردن زمینه های آن است، تفاوت قیمت‌ها، یارانه ها، وام های بانکی را زمینه‌هایی عنوان کرد که می‌توانند عامل فساد باشند.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری همچنین فروش زمین، مزایده، مناقصه، مجوزها و اختیارات را هم گلوگاه‌های فساد عنوان کرد و افزود: زمینه ها و گلوگاه ها دو موردی است که از زمان آقای دکتر طیب نیا در دولت یازدهم دولت بر آن تمرکز داشته است و امروز قوانین و قواعدی که در حقیقت زمینه‌های ساختاری فساد است که هر روز محدودتر می‌شود.
وی شفافیت را را یکی از عوامل مبارزه با فساد عنوان کرد و افزود:‌ همین آمار و ارقامی که در روی سایت ها قرار می گیرد،  نتیجه زیرساخت برنامه مبارزه با فساد بوده است، برای مثال امروز به راحتی می‌بینید چه کسی چند تن کاغذ گرفته است.
سخنگوی دولت گفت: معمولاً در کشور ما حتی ژورنالیسم علمی مبارزه با فساد هم ضعیف است و ما مبارزه با فساد را به مبارزه با فاسد یا کسی که تخلف صورت داده  محدود می کنیم که البته آن‌هم بخش لازم از مبارزه با فساد است.
ربیعی تصریح کرد: رفتار انضباطی با کسانی که فساد انجام می‌دهند لازم است، ولی آنجا هم با چالش مواجه می‌شویم؛ گاهی وقت‌ها برخی موارد اعلام می‌شود و برخی نیز اعلام نمی‌شود. یا هم قبل از صدور حکم، موضوع بیان می شود یا  اینکه موضوع کوچک در سطح ملی بیان می شود؛ اسامی افرادی قید می شود که مشخص نیست که آیا اتهامی متوجه آنها خواهد بود یا خیر؛ این موارد مربوط به آیین دادرسی است.
وی با بیان این که مسئله در تعریف فساد است، گفت: ما هم مبارزه با فساد را یک برنامه همه جانبه می‌دانیم؛ رئیس جمهور هم بعد از اجلاس سران سه قوه، دستورات لازم در خصوص مجموعه اقدامات و گلوگاه ها و جلوگیری از زمینه ها داده اند؛ ضمن اینکه درباره کار نظارت نیز با قوه قضاییه و همبستگی عملکردی داریم که این کار  به طور دقیق صورت گرفته و بیان شود.

 امیدواریم مدیر کل آژانس مشی بی‌طرفانه را ادامه دهد

سخنگوی دولت همچنین درباره سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران و این که آیا پیامی برای ایران داشته است گفت: البته ما امیدواریم که ایشان هم مشی قبلی را به خوبی ادامه دهد. ما مشی نسبتا بی‌طرفانه ای را از مدیر کل قبلی دیده ایم. گزارش های متعددی که نشان می‌داد ایران برجام را رعایت کرده است.
ربیعی افزود: آنچه که ما اعلام کردیم، ‌آشکار اعلام کردیم، کاری که می خواهیم انجام دهیم هیچ پنهانکاری در آن نیست بنابراین حضور پیدا کردند در ایران که همه اتفاقات در چارچوبی بوده است که صحبت کردیم و قابل نظارت هم هست.  
سخنگوی دولت ادامه داد: بنابراین حضور ایشان اتفاق جدیدی نیست در راستای کار قبلی آمانو بوده است. آنچه که ما اعلام کردیم آنقدر شفاف است که می‌توانند گزارش کنند و این گزارش می‌تواند زمینه سازی باشد که اگر اروپایی ها به تعهدات خود برگردند و عمل کنند ما هم تحت نظارت باز به تعهدات خود و کاهش اقدامات خودمان مقابل استراتژی تعهد در مقابل تعهد باز خواهیم گشت.
وی یادآور شد: برخی گزارش‌هایی هم نتانیاهو داده که این گزارشات که ما فکر می‌کنیم کاربرد انتخابات داخلی خود رژیم اسرائیل است. چون انتخابات در آنجا نزدیک است معمولا از این نوع تحرکات و بیانات کذب هم معمولا بیان می‌شود.  
ربیعی اضافه کرد: این که بی شرمانه هم ادعا می کنند که هر جای دنیا جاسوسی می کنند این ادعا در نوع خودش بی نظیر هست؛ حداقل مواردی که در مورد استان فارس ادعا کرده بودند و سایر موارد  صحت نداشته است.

ربیعی در پاسخ به سوال درباره برنامه دولت برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و حذف دلال ها و این که دارو بدون واسطه به دست مصرف کننده واقعی برسد، گفت: آن طوری که گفته می شود اساسا پدیده قاچاق نداریم. برای داروهایی که مابه تفاوت قیمت ارز دارد چمدانی رخ می دهد که این پدیده خیلی فراگیری نیست.  

وی افزود: یکی از مباحث، سو استفاده از دفترچه ها بود که الان در مراکز ملکی تامین اجتماعی مراعات می شود و در چند استان هم تامین اجتماعی و بیمه سلامت به سمت دفترچه الکترونیکی حرکت کرده است. دفترچه الکترونیکی امکان سواستفاده را می کاهد و بیمار را هم مشخص می کند.  

سخنگوی دولت ادامه داد: بخش دیگر مربوط به کمبود دارو است که تمرکز واردات را بر داروهایی که وارد می شود قرارداده ایم چرا که در این زمینه تاخیر صورت گرفته بود.  

وی اضافه کرد: ۶۰ درصد مابقی پولی که تکلیفش برای واردات دارو مشخص نشده بود با پیگیری نمکی وزیر بهداشت کاملا مشخص شد، فکر می کنیم این کمک می کند به واردات داروهای خارجی که کمبود داریم.  

ربیعی گفت: بخشی هم در نسخه نویسی است که پزشکان باید همکاری کنند. به هر حال تولیدات داخلی را نسخه نویسی داخلی کنند. بخشی هم تولیدات دارو در داخل بود که مدتی با مشکل روبرو شده بود و کارخانه های داروسازی با مشکل واردات مواد اولیه روبرو شده بودند و الان با تهمیداتی که صورت گرفت واردات مواد اولیه کارخانه ها تامین شد و سرعت گرفت و پیش بینی می کنیم مسایل دارو در آینده نزدیک مسئله ای ناچیز خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره توسعه شبکه ملی اطلاعات،  گفت: شبکه ملی اطلاعات به یک مفهوم حاکمیت نظام در فضای مجازی است. سه لایه برای آن تعریف شده یکی لایه زیرساخت، خدمات و محتوا است. لایه زیرساخت باید ابتدا به طور کامل آماده شود تا لایه های بعد بتوانند در درون آن فعالیت کنند عمدتا مسائل فنی است و چارچوبی است که شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است.

سخنگوی دولت افزود: بنابر گزارشی که چندی پیش در دولت ارائه شد، ۸۰ درصد این لایه پیاده سازی شده است امیدواریم در باقی مانده امسال و اوایل سال آینده ۲۰ درصد دیگر هم اضافه کنیم و صد در صد را پیاده سازی کنیم.  

وی یادآور شد: دو لایه دیگر هنوز دارای سند نیست. لایه اول دارای سند بوده و مطابق آن پیش رفتیم. دو لایه دیگر که سازمان صدا و سیما و سازمان تبلیغات نقش کلیدی دارند که باید شکل بگیرند تا بتوانیم به اهداف خود برسیم. آنچه که برای دولت مهم بوده و  برنامه آن است لایه زیرساختی بوده که ۸۰ درصد در این زمینه پیشرفت داشته ایم.

اف ای تی اف را ورای مسائل تحریم می دانیم

ربیعی درپاسخ به این سوال که دولت و مجلس با مجمع تشخیص تفاهمی کردند که سی اف تی و پالرمو فعلا بررسی نشود آیا این خبر را تایید می کنید و آیا رایزنی برای تعیین و تکلیف این لوایح گفت: ما اصلا اف ای تی اف را ورای مسائل تحریم می دانیم و دولت همچنان بر دیدگاه خود در مورد اف ای تی اف پافشاری می کند.  

سخنگوی دولت گفت: هر گونه مبادله بانکی با دنیا امروز بدون افی تی اف امروز با مشکل روبرو می شود. آنچه که امروز پیش از جلسه با معاونت حقوقی رییس جمهوری صحبت کردم دیدگاه دولت همچنان بر دیدگاه قبلی است. این که تحریم باشد یا نباشد برای کار با بانک های دنیا نیاز به افی تی اف داریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر اخراج بولتون برای روند تنش‌های ایران و ایالات متحده گفت: به اعتقاد من اخراج بولتون یک مساله داخلی آمریکاست و درباره مسائل داخلی ایالات متحده ما نظری نداریم.

بولتون یکی از نمادهای تندروی دیپلماسی آمریکا و دشمنی با ایران بود

ربیعی ادامه داد: اما با توجه به سیاست‌های بولتون در قبال ایران تاکنون داشته باید گفت که او سیاست‌مداری است که از سال‌های پیش هر کسی با فضای رسانه‌ای آمریکا آگاه است می‌داند که او یکی از نمادهای تندروی دیپلماسی آمریکا و دشمنی با ایران بوده است. متاسفانه از سال‌های قبل سازمان منافقین یکی از همراهان همیشگی و اصلی بولتون بوده  است و معمولا دیدگاه‌های خود را نسبت به ایران از تروریست‌ترین گروه مخالف با ایران دریافت می‌کرد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: این هم درست است که با این حذف یکی از اضلاع گروه «بی» تضعیف شده است. ما هیچ قضاوتی نمی‌کنیم و قضاوت خاصی هم نداریم که که این مساله چه میزان تاثیری در سیاست خارجی ایالات متحده دارد اما به طور طبیعی این امکان را برای تصمیم‌گیران آمریکا فراهم می‌کند که با سوءگیری کمتری مسائل ایران را ملاحظه کنند.

رای دادن حق‌الناس است

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه ۶ ماه فرصت باقی مانده به انتخابات مجلس، وزارت کشور معتقد است که می‌تواند انتخابات را الکترونیکی برگزار کند، اما بحثی مطرح است که گویا صندوق‌های الکترونیکی آماده شده ایراد فنی دارند، سیاست دولت در این باره چیست آیا می‌خواهد به سمت انتخابات الکترونیکی برود یا خیر، و اینکه چقدر در این زمینه حق‌الناس برای دولت مهم است، گفت: موضع دولت در زمینه حق‌الناس کاملا واضح و روشن است که دولت مدافع حق‌الناس بوده و معتقد است که نباید اجازه داد که حق‌الناس به طریق دیگری از بین برود. حق رای دادن، حق مردم و حق‌الناس است.

وی با اشاره به انتخابات الکترونیک اظهار داشت: وزارت کشور معتقد است که اشکالات مختصری که در این زمینه وجود داشته رفع شده و آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیکی را دارد. انتخابات شورای شهر تهران به این شکل حتی برخی مشکلات را نشان داد منتها تصمیم‌گیر نهایی در این زمینه شورای نگهبان است و قطعا فکر می‌کنیم انتخابات الکترونیک هم به شفافیت و هم به شمارش سریع و هم به هزینه‌های کمتر کمک می‌کند و سلامت انتخابات را نیز تضمین می‌کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شنیده می‌شود که کارت سوخت جایگاه‌ داران قرار است از مهرماه حذف شود، گفت:‌ امروز با آقای زنگنه (وزیر نفت) نیز در این زمینه صحبت کردیم که گام بعدی کاهش زدن بنزین و استفاده از بنزین بدون کار است.

سخنگوی دولت در توضیح اینکه چرا یکباره این کار انجام نگرفت، عنوان کرد: به دلیل اینکه بسیاری از کارت‌ها در پایگاه‌های پستی باقی مانده بود و ارسال نشده بود و اینکه یکباره کارتی کردن موجب هجوم به پمپ بنزین‌ها می‌شد و خدای ناکرده ممکن بود هر اتفاق رخ بدهد.  

ربیعی عنوان کرد: به اعتقاد من آقای زنگنه در این زمینه سیاست درستی اتخاذ کرده است که مرحله به مرحله این کار انجام شود. الان ۳۰ لیتر است که در مرحله بعدی به ۱۵ لیتر کاهش پیدا می ‌کند. به مرور کارت‌ها نیز داده می‌شود و خود به خود بعد از مدتی کارت‌ها عملیاتی می‌شود.

نظر شما