شناسهٔ خبر: 35267744 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

«مخالفت قاطع» عربستان با نتانیاهو درباره‌ی کرانه باختری [+واکنش‌ها]

صاحب‌خبر -

عربستان ضمن اعلام «مخالفت قاطع» خود با اظهارات نتانیاهو درباره قصدش برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری اشغال شده در سال ۱۹۶۷ و محکومیت آن، این اقدام را کاملا باطل دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، عربستان امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای خارجه را جهت بررسی بیانیه اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را خواستار شد.

نتانیاهو روز سه‌شنبه اعلام کرد، در صورت پیروزی در انتخابات پارلمانی آتی قصد دارد بخش‌هایی از کرانه باختری را به اراضی اشغالی ملحق کند.

عربستان در این بیانیه تعیین طرح فوری برای اقدام و بازنگری در موضعگیری‌ها نسبت به اسرائیل را با هدف مقابله با این بیانیه و اتخاذ اقدامات لازم در برابر آن خواستار شد.

ریاض ضمن اعلام مخالفت قاطع خود با اظهارات نتانیاهو درباره قصدش برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری اشغال شده در سال ۱۹۶۷ و محکومیت آن، این اقدام را کاملا باطل دانست.

عربستان در ادامه تاکید کرد: این بیانیه به منزله تنشی بسیار خطرناک در حق فلسطینی‌ها و نقض آشکار منشور سازمان ملل و اصول قوانین بین‌المللی و عرف جهانی است، این بیانیه بر خلاف هرگونه اقدام در راستای برقراری صلحی پایدار و عادلانه بوده و موجب تضعیف آن است.

در ادامه این بیانیه آمده است، هیچ گونه صلحی بدون بازگشت اراضی اشغالی به فلسطینی‌ها و بهره‌مندی آنها از حقوق کاملشان وجود ندارد و تلاش‌های اسرائیل برای تحمیل سیاست کار انجام شده هرگز حقوق تثبیت شده و حفاظت شده فلسطینی‌ها را از بین نخواهد برد.

عربستان از تمامی کشورها، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی خواست این بیانیه را محکوم کرده و مخالفت خود را با آن اعلام کنند و هرگونه اقدامی که به ناحقی منتهی شده و هیچ‌گونه پیامد حقوقی نداشته باشد را آسیب زننده به حقوق تاریخی و ثابت فلسطینی‌ها بدانند.

ریاض تاکید کرد، بیانیه نتانیاهو در سایه وجود بحران‌های داخلی و منطقه‌ای متعدد در جهان اسلام و جهان عرب هرگز تاثیری بر جایگاه مساله فلسطین در میان دولت‌ها و ملت‌های کشورهای عربی و اسلامی نخواهد داشت و به هیچ شکلی جهان عرب را از مقابله با اقدامات یک‌جانبه اسرائیل و تلاش‌های مستمر آن برای تغییر واقعیات تاریخی و جغرافیایی و نقض حقوق مشروع فلسطینی‌ها باز نخواهد داشت.

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی در مقر این سازمان در نیویورک به بیان موضعگیری گوترش نسبت به اظهارات اخیر نتانیاهو پرداخت.

دوجاریک به نقل از گوترش نسبت به پیامد الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی هشدار داد و تاکید کرد، این اقدام می‌تواند روند صلح را از بین ببرد.

سخنگوی گوترش در ادامه گفت: ما از بیانیه نخست وزیر اسرائیل مطلع شدیم، موضعگیری دبیرکل روشن و مستمر بوده و حاکی از آن است که اقدامات یک‌جانبه هرگز برای روند صلح مفید نخواهند بود، موضعگیری دبیرکل در این خصوص تغییر نکرده و در بسیاری از قطعنامه‌های سازمان ملل در این رابطه منعکس شده است.

وی افزود: فکر می‌کنم این احتمال (آنچه نتانیاهو گفته) فرصت احیای مذاکرات، صلح منطقه‌ای و اصل راه‌حل تشکیل دو کشور را از بین خواهد برد.

دوجاریک در ادامه گفت: هر گونه تصمیم اسرائیل با هدف تحمیل قوانین، حاکمیت و مدیریت خود به کرانه باختری اشغالی هیچ‌گونه اثر قانونی بین‌المللی نخواهد داشت.

به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، شامگاه سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی با تکرار وعده انتخاباتی خود اعلام کرد که پس از انتخابات کنست (پارلمان اسرائیل) کرانه باختری، منطقه غور اردن و شمال دریای بحر المیت را به اراضی اشغالی الحاق خواهد کرد.

وی افزود: الحاق تمامی شهرک‌ها و مناطق استراتژیک با موافقت آمریکا صورت خواهد گرفت.

نتانیاهو گفت، ارتش اسرائیل در غور اردن حضور دارد و دولت بعدی طرحی برای تقویت شهرک‌های صهیونیست‌نشین خواهد داشت.

وی همچنین تأکید کرد که به کنست طرحی را مبنی بر گسترش شهرک‌های صهیونیست نشین در منطقه غور اردن ارائه می‌کند، چراکه این منطقه به همراه شمال بحر المیت و بلندی‌های اشغالی جولان کمربند امنیتی مهم برای اسرائیل در خاورمیانه محسوب می‌شوند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات الحاق منطقه غور اردن نخستین اقدام وی خواهد بود.

نتانیاهو در ادامه تصریح کرد که رژیم صهیونیستی باید به مرزهای ثابتی دست یابد تا تضمین شود که کرانه باختری به منطقه‌ای مانند نوار غزه تبدیل نشود.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، برنی سندرز، سناتور دموکرات آمریکایی در توییتر اعلام کرد: پیشنهاد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره الحاق اراضی کرانه باختری نقض قوانین بین‌المللی است و باعث می‌شود اجرای راهکار تشکیل دو کشور محال باشد. تمامی کسانی که از روند صلح اسرائیل و فلسطین حمایت می‌کنند باید با آن مخالفت کنند.

نتانیاهو سه شنبه تأکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ۱۷ سپتامبر غور اردن و شمال بحرالمیت را به اراضی اشغالی الحاق خواهد کرد.

در این راستا یکی از مسؤولان کاخ سفید در جواب سؤالی در خصوص امکان حمایت آمریکا از طرح نتانیاهو گفت: هیچ تغییری در سیاست ما ایجاد نشده است. ما دیدگاهمان برای صلح را بعد از انتخابات اسرائیل اعلام خواهیم کرد و برای مشخص کردن روندی بهتر جهت تحقق امنیت و ثبات در منطقه تلاش خواهیم کرد.

همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: در صورتی که نتانیاهو تهدیداتش را عملی کند توافق‌های امضا شده با اسرائیل را لغو خواهیم کرد. ما حق داریم از حقوق خود با تمامی ابزارهای ممکن دفاع کنیم. تصمیمات نتانیاهو نقض قطعنامه‌های بین‌المللی است.

وزرای خارجه عرب نیز در نشست خود اعلام کردند که اظهارات نتانیاهو تحول خطرناک و تجاوز جدید اسرائیل است و هرگونه فرصت پیشرفتی در روند صلح را از بین می‌برد.

این وزرا متعهد شدند که تمامی اقدامات حقوقی و سیاسی را برای مقابله با این سیاست‌های یکجانبه اتخاذ کنند.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین نیز گفت: نتانیاهو عامل اصلی از بین بردن روند صلح است و هرگونه حماقتی که مرتکب می‌شود تأثیر منفی بر خودش خواهد داشت.

وی از اسپانیا و بقیه کشورهای اتحادیه اروپا خواست کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

وزارت خارجه فلسطین نیز خواهان مواضع فوری و رسمی از سوی تمامی کشورها در محکومیت اظهارات نتانیاهو شد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: ما با هماهنگی دوستان و برادران از بهترین راه‌های قانونی برای شکایت علیه این اقدام استفاده خواهیم کرد.

فوزی برهوم، سخنگوی جنبش حماس گفت: دولت آمریکا که شریک تجاوز به مردم ما و هیاهوی منطقه‌ای برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل است نتانیاهو را تشویق به چنین کارهایی می‌کند.

برهوم خواهان اتخاذ اقدامات عملی از سوی تمامی گروه‌های فلسطینی و تسریع در ایجاد استراتژی ملی متحد شد.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که اظهارات نتانیاهو تحول خطرناکی است که تمامی اصول روند صلح را از بین می‌برد و منطقه را به سمت خشونت و نزاع می‌کشاند.

وی از جامعه جهانی خواست با اظهارات نتانیاهو مخالفت کنند و به قوانین بین المللی پایبند باشند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز تصریح کرد: وعده انتخاباتی نتانیاهو که به ارسال پیام‌های غیرقانونی و غیرمشروع و خصمانه قبل از انتخابات ادامه می‌دهد، تنها در سبک و سیاق دولت نژادپرست آپارتاید است.

چاووش‌اوغلو تصریح کرد: ترکیه به دفاع از حقوق کامل برادران فلسطینی خود ادامه می‌دهد.

قطر با شدیدترین عبارات تعهد نتانیاهو درباره الحاق غور اردن به اسرائیل را به بعد از انتخاب مجددش در ۱۷ سپتامبر محکوم کرد و نسبت به قدم گذاشتن در این مسیر هشدار داد و گفت، این سیاست تمام فرصت‌های صلح را از بین می‌برد.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای این اعلام نتانیاهو را امتداد سیاست اشغالگری مبتنی بر نقض قوانین بین‌المللی و انجام سیاست‌های رذیلانه طرد ملت فلسطین و سلب حقوق‌شان دانست.

انتهای پیام

نظر شما