شناسهٔ خبر: 35267409 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

همراه با آیت‌الله علوی بروجردی در مجلس لرستانی‌ها

توفیق یار شد که در معیًت حضرت آیة الله حاج سید جواد علوی بروجردی ، نواده مرجع فقید جهان تشیع مرحوم آیة الله العظمی بروجردی ، به مجلس کهن عزاداری لرستانیهای مقیم تهران مشرف شویم.

صاحب‌خبر -

لرستانی‌های ساکن تهران شامل جمعی از مقامات و مسوولان لشگری و کشوری، مقامات نظامی و انتظامی، نمایندگان ادوار گذشته و فعلی لرستان در مجلس و شوراها، هنرمندان، ورزشکاران ملی کشور و جمع کثیری از محبان امام حسین (ع)، در قالب هیات عشاق‌العباس‌ نشان دادند که همواره در عرصه‌های مختلف فرهنگی و دینی، آداب و رسوم والایی داشته و در تعالی فرهنگ ایران اسلامی، سهم به‌سزایی داشته‌اند و ارادت مردم این دیار به امام حسین (ع)، انکارناپذیر است.

آیین گل‌مالی از سنت‌هایی است که مردم استان لرستان برای نشان دادن غم و اندوه ناشی از شهادت امام حسین (ع) و اهل بیت‌ ایشان، در روز عاشورا برگزار می‌کنند.

آیین گل‌مالی که نمادی از گستره غم و اندوه در استان است، با آماده‌سازی خاک عزاداری، در روز تاسوعای حسینی توسط جوانان متدیّن و دوستدار اهل‌بیت آغاز می‌شود. نوع ساخت گل عزاداری هم به این شکل است که عزاداران در روز تاسوعا ، خاک‌های اَلَک شده تازه را که بافت یکسانی دارند را در حوضچه‌هایی بزرگ و کوچک که معمولاً به دو شکل مربع و دایره در مقابل خیمه‌ها و تکیه‌ها ساخته شده، می‌ریزند و روی آن بطری‌های گلابی را که مردم نذر کرده‌اند را می‌چینند تا در صبح عاشورای حسینی خاک را با آب و گلاب‌ها مخلوط کنند.

امسال در شب تاسوعای حسینی با حضورمان در این مراسم و تقدیم تربت ناب حسینی که از نزدیکترین محل به قبر مطهر ، برداشته شده بود ، وآمیخته شدن گل ها با این تربت ، شور وهیجان خاصًی را به این مراسم داد.

عزاداران حسینی از ساعت چهار تا پنج صبح، وارد حوضچه‌های گل شده و تمام سر و صورت و حتی چشمان خود را آغشته به گل می‌کنند و به‌ اصطلاحی به گِل‌ می‌افتند.

عزاداران بعد از مالیدن گل‌هایی که با گلاب مخلوط شده بر تن، به مکانی مختص به افروختن آتش می‌روند و در مقابل آتش می‌ایستند تا گل‌های مالیده شده هرچه زودتر خشک شود و بعد با زمزمه این شعر که این بدن از کیست که سر ندارد ـ عزیز زهرا است کفن ندارد، زاده زهراست، عزیز زینب بی‌کس و یاور صحت ندارد، سینه‌زنی را آغاز می‌کنند.

بوی گلابی که با خاک در هم آمیخته، به ویژه که امسال ، مراسم گِل مالی با تربت ناب حسینی صورت پذیرفت ، حال و هوای معنوی مراسم را دو چندان نمود.

آقای سلوک ، خادم العباس وپرچمدار این هیأت ، ضمن خیر مقدم ، ومعرفی حضرت آیة الله علوی بروجردی ، چنان حرکتی وشوری را در حاضران لرستانی بوجود آورد که توگویی مرحوم آیة الله العظمی بروجردی در مجلس حاضر شده است!

حضور روحانیونی از دیار بروجرد ولرستان بزرگ ، بر زینت این مجلس حسینی افزوده بود. این مجلس،  که بیش از یک قرن سابقه دارد ،با آیین های ویژه محلًی خود در عزاداری ، همچون مراسم خاک مالی در روز عاشورا وگردش در خیابانهای پیرامون حسینیه خود ، از روحانیت وشور وهیجان خاصًی برخوردار است.

به پا خاستن چند هزار نفری عاشقان حسینی لرستانی در حسینیه عشًاق العباس ، با ورود حضرت آیة الله علوی بروجردی ، وندای لبیک یا حسین ولبیک یا عباس ، شور حسینی ویژه ای را در این مکان بوجود آورده بود.
پس از سخنرانی معظم له ، بیرق وعلم متبرک  آستان حسینی و عباسی علیهما السلام که از کربلا بدین جهت آورده شده بود ، با دستان آیة الله علوی گشوده شده وپس از تبرک جستن بدان ، وسخنانی کوتاه از سوی اینجانب ، در معرفی این بیرق متبرک ، آنگاه از فراز سرهای عاشقان حاضر از زن ومرد ، عبور داده شد که خود شور وهیجان واشک وآهی را در موکب بوجود آورده بود که قلم از نگاشتن این لحظات روحانی ، ناتوان است!

مناظر و رخدادهایی که تنها با حضور ونظاره آن ، می تواند در ذهن به ثبت آید! شعارهای حسینی وما ننسی حسیناً ، أبَد والله ، فضا را به لرزه در آورده بود ، بطوری که تو گویی روز عاشوراء است وصحنه حضور سالار شهیدان.

السلام علی الحسین وعلی علی بن الحسین وعلی أولاد الحسین وعلی أصحاب الحسین( ع).

نظر شما