شناسهٔ خبر: 35267193 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

خودداری آمریکا از درمان دانشمند ایرانی

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی طی بیانیه ای خواستار پیگیری بیشتر موضوع بازداشت دکتر سلیمانی دانشمند ایرانی توسط دستگاه های مسئول به ویژه وزارت امور خارجه شد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی طی بیانیه ای با تسلیت ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و محکومیت دولت آمریکا در بازداشت غیرقانونی دکتر سلیمانی دانشمند برجسته ایران و جهان که مصداق بارز نقض رویه های بین المللی از جمله منع بازداشت خودسرانه است خواستار پیگیری بیشتر موضوع توسط مجامع علمی و دانشگاهی کشور و دستگاه های مسئول به ویژه وزارت امور خارجه شد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بیش از ۱۱ ماه است که دکتر مسعود سلیمانی، استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس و محقق برجسته حوزه سلول‌های بنیادی که از دانشمندان برتر دنیا و عضو انجمن سلول‌های بنیادی اروپاست در بازداشت زندان دولت آمریکا به سر می برد.

وی یکی از صد دانشمند برتر جهان به لحاظ استنادهای علمی است که با دعوت رسمی موسسه مایوکلینیک (از موسسات مشهور علمی در آمریکا و جهان) در مهر ماه سال ۱۳۹۷ به صورت قانونی و با ویزای رسمی تحقیقاتی وارد کشور آمریکا شده است و در بدو ورود بدون انجام محاکمه و در شرایط غیر انسانی و سخت هم بند با مجرمان و قاچاقچیان مواد مخدر و اراذل و اوباش خیابانیبازداشت شده در حبس به سر می برد.

این در حالیست که دولت آمریکا با اتهام نقض تحریم به این دانشمند برجسته که اتهامی واهی است و با زیر پاگذاشتن پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی، مدام زمان برگزاری دادگاه دکتر مسعود سلیمانی را به تعویق می‌اندازد و تاکنون هیچ گزارش رسمی از دلیل بازداشت این دانشمند ایرانی ارائه نکرده است که این موضوع از مصادیق بارز بازداشت خوسرانه بوده که در تمام رویه های بین المللی محکوم و ممنوع است.

واهی بودن دلیل اعلام شده از جانب دولت آمریکا برای دستگیری دکتر سلیمانی؛ تحریم های اعمال شده علیه ایران با توجه به حوزه پژوهشی وی، هماتولوژی و سلول های بنیادی و همچنین سوابق علمی و دانشگاهی دکتر سلیمانی که کاملا با موضوعات تحریم غیر مرتبط هستند کاملا آشکار است و بار دیگر رفتار خصمانه و غیر حقوق بشری آمریکا را تایید می کند.

دولت آمریکا که با نگاه تنگ نظرانه به پیشرفت‌های علمی و دانشگاهی ایران، تاکنون نتوانسته است مانع این حرکت عظیم علمی شود، به رفتارهای غیرانسانی روی آورده و با دنباله­ دار کردن دستگیری دکتر مسعود سلیمانی که یک فرد علمی و کاملاً غیر سیاسی است باعث شده که وی برای همیشه از دیدار مادر خود محروم شوند.

مادر دکتر سلیمانی که پس از شنیدن خبر دستگیری فرزندش توسط نیروهای امنیتی آمریکا دچار عارضه مغزی شد و پس از گذراندن ۷ ماه بیماری که در کما فرو رفته بود، در ماه اخیر درگذشت و همچنین به گفته همسر دکتر سلیمانی؛ چشمان این دانشمند کشور به دلیل وضعیت نامساعد زندان، دیگر توان خواندن و مطالعه ندارند.

فشار سخت روحی که برای دکتر سلیمانی و خانواده ایشان رقم خورده است این دانشمند برجسته را که از بیماری IBS رنج می برد را در شرایط ناگواری قرار داده است و علاوه بر فشارهای روحی شرایط بد نگهداری دکتر سلیمانی موجب شده که ایشان با کاهش وزن شدید مواجه شود و اوضاع جسمی این استاد دانشگاه کشور با مخاطره روبرو شده است.

دولت آمریکا که مدعی حقوق بشر در جهان است از تحویل هرگونه دارو به این دانشمند برجسته خودداری کرده و علی رغم پرداخت تمامی هزینه‌های خوراک و پوشاک، گرفتن وکیل و... توسط خانواده دکتر سلیمانی از درمان مناسب وی خودداری کرده است.

تاکنون نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل متحد، سازمان صلیب سرخ، انجمن هماتولوژی اروپا و... علی رغم پیگیری های فراوان دانشجویان و خانواده دکتر سلیمانی همگی درخصوص این جنایت آشکار سکوت کرده اند و ضرورت دارد که تمامی طرفدران حقیقی حقوق بشر و عدالتخواهان جهان نسبت به این نقض آشکار حقوق انسانی اعتراض خود را اعلام کنند تا وظایف این نهادهای ایجاد شده در جهان، برای گسترش صلح و حقوق انسانی را به آنها یادآوری کرده و جنایت های دولت آمریکا را بار دیگر برای مردم جهان آشکار کنند.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) با تاکید بر پیروی از راه ایشان در مبارزه با ظلم و استبداد در جهان، این اقدام غیر انسانی دولت آمریکا که مغایر با کنوانسیون ها و رویه های پذیرفته شده بین المللی از جمله ممنوعیت بازداشت خودسرانه است، را محکوم کرده و بر پایان دادن به این بازداشت غیرقانونی تأکید می کند و از تمامی مجامع علمی و دانشگاهی کشور و همچنین دستگاه های مسئول در حوزه بین‌الملل به ویژه وزارت امور خارجه درخواست دارد که این موضوع را با جدیت بیشتری پیگیری کنند.

نظر شما