شناسهٔ خبر: 35266548 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگوی کیهان با پدر دختری که خودسوزی کرد

هیچ احضاریه و حکمی برای دخترم صادر نشده بود

دختر جوانی که پس از خودسوزی در روز‌های گذشته تحت درمان بود، روز دوشنبه جان خود را از دست داد.

صاحب‌خبر -

هیچ احضاریه و حکمی برای دخترم صادر نشده بودبه گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان به نقل از روزنامه کیهان،  در روز‌های گذشته خبر خودسوزی یک دختر جوان در مقابل یکی از واحد‌های قضایی تهران بازتاب زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت. این دختر سرانجام پس از چند روز که تحت درمان بود روز دوشنبه جان باخت.


اما طی روز‌های اخیر برخی افراد و جریان‌ها با اظهارنظر‌ها و واکنش‌های غیردقیق به وِیژه در فضای مجازی سعی در جهت‌دهی خاص به ماجرا داشتند که با مرگ این دختر شدیدتر شد. علت این موضوع این بود که پلیس اسفندماه گذشته از ورود غیرقانونی این دختر با لباس مبدل به ورزشگاه جلوگیری کرده بود. همین موضوع باعث دامن‌زدن به حواشی و شایعات زیادی در فضای مجازی شد تا یک‌بار دیگر و البته این بار با بهره‌برداری از مرگ یک دختر جوان، موضوع ورود زنان به ورزشگاه را مطرح کنند.


در همین زمینه مرکز رسانه قوه قضائیه یازدهم شهریور گزارش داد: «یک مقام آگاه در دادگستری تهران با اشاره به خودسوزی یک خانم مراجعه‌کننده مقابل یکی از واحد‌های قضایی تهران در مورد سابقه پرونده فرد مذکور گفت: این فرد در اسفند ۹۷ و در حالی که پوشش نامناسب داشته است، با مأمورین نیروی انتظامی‌درگیر می‌شود و به آن‌ها توهین می‌کند که مستندات لازم در همین رابطه از ناحیه مأمورین تهیه و به دادسرای تهران تحویل می‌شود. بر همین اساس برای متهم مورد اشاره با عنوان جریحه‌دارکردن عفت عمومی و توهین به مأمورین پرونده قضایی تشکیل شده است که نامبرده از همان زمان تاکنون با صدور قرار تأمین آزاد بوده و امروز به دادگاه مراجعه می‌نماید. امروز و در هنگام مراجعه فرد مورد اشاره، رئیس دادگاه به واسطه فوت یکی از بستگانش در مرخصی به سر می‌برده و برای این فرد هیچ اقدام قضایی به عمل نیامده است و مقرر می‌شود در وقت دیگری به مرجع قضایی مراجعه نماید که نامبرده پس از خروج از واحد قضایی با بنزینی که از قبل تهیه نموده است، مبادرت به خودسوزی می‌نماید. وی بلافاصله به بیمارستان منتقل شده است.


گفتنی است، تاکنون برای فرد مورد اشاره دادگاهی برگزار نشده و فرد مورد اشاره حکم محکومیت ندارد.»


با این وجود، برخی افراد در اقدامی عجیب در حالی که طبق اعلام دستگاه قضا هیچ حکمی درباره این دختر صادر نشده بود، حتی از صدور حکم ۶ ماه حبس برای این دختر خبر داده و خودسوزی این دختر را به همین حکم خیالی نسبت دادند. حتی با استفاده از تصویر یک دختر دیگر به جای دختر فوت شده سعی در تحریک احساسات جامعه داشتند.


احضاریه‌ای برای دخترم
صادر نشده بود
پدر این دختر دیروز در گفتگو با خبرنگار کیهان با تأیید موضوع مراجعه دختر مرحومش به استادیوم با لباس مبدل و ممانعت نیروی انتظامی از حضور وی، گفت: در ماجرای اخیر اساساًً احضاریه‌ای برای دخترم صادر نشده بود و وی روز حادثه، خود برای پیگیری پرونده اسفندماه به دادگاه مراجعه کرده بود.


وی افزود: دختر من که ۳۰ سال سن داشت پیش از این موفق به کسب دو لیسانس شده بود، اما پس از آن و طی ۵- ۴ سال اخیر دچار مقداری مشکل روحی روانی شده بود و دارو مصرف می‌کرد.


این پدر با رد برخی اظهارنظر‌ها درباره صدور حکم ۶ ماه حبس برای دخترش، گفت: اصلا تا کنون حکمی صادر نشده بود.


وی افزود: دختر من طی سال‌های اخیر علاقه‌مند به فوتبال شده بود و حتی موقع تماشای بازی‌ها با تسبیح برای پیروزی تیم مورد علاقه‌اش صلوات می‌فرستاد.


این پدر که از جانبازان جنگ تحمیلی نیز است، با تأکید بر اینکه من و خانواده‌ام فدایی انقلاب هستیم، از سوءاستفاده برخی افراد از مرگ دخترش با اهداف خاص ابراز گلایه و ناراحتی کرد.


مرگ دخترم نباید مورد سوءاستفاده افراد خاص قرار گیرد
وی در پاسخ به اینکه آیا افرادی که چه در جایگاه مسئولیت و غیرآن با طرح موضوعات حاشیه‌ای و غیراولویت‌دار همچون طرح موضوع ورود زنان به ورزشگاه، دختران و جوانان را تحریک می‌کنند، در مرگ دختر خود مقصر می‌داند یا خیر، اظهارداشت: بله این افراد را مقصر می‌دانم، واقعاًً زنان چه نیازی به حضور در ورزشگاه دارند، حال اگر خودشان ورزش کنند موضوع دیگری است.


پدر دختر جان‌باخته در پایان تأکید کرد: مرگ دخترم نباید باعث سوءاستفاده کسانی که اهداف دیگری دارند شود.


رسیدن به اهداف مشکوک با هر وسیله
گفتنی است، با وجود اینکه مرگ این دختر باعث تأثر و تأسف همه شده است، اما برخی تحرکات برای سوءاستفاده از مرگ وی بر عمق ناگوار بودن ماجرا می‌افزاید.


اینکه عده‌ای با نادیده گرفتن موفقیت‌ها و جایگاه والای زنان و دختران این سرزمین در کسب مدارج و موقعیت‌های تحصیلی و اجتماعی در سایه توجه نظام جمهوری اسلامی، تنها با دامن‌زدن به یک موضوع دیکته شده و مشکوک همچون ورود زنان به ورزشگاه نظام را متهم به بی‌توجهی به زنان کنند اوج بی‌انصافی و کج‌فهمی است.


از سوی دیگر برخی مسئولان و نمایندگان مجلس که کارنامه درخشانی در توجه به اولویت‌های اساسی دختران و زنان ندارند با دامن‌زدن به مباحث حاشیه‌ای و کم اهمیت همچون لزوم ورود زنان به ورزشگاه یا موتورسواری و دوچرخه‌سواری بانوان که در بین اکثریت خود زنان نیز از اهمیتی برخوردار نیست دنبال اهداف خاصی هستند. در این بین برخی چهره‌های ورزشی و سلبریتی‌ها نیز با دامن‌زدن به ماجرا یک بار دیگر نداشتن صلاحیت و غیرقابل اتکا بودن خود از نظر اجتماعی را اثبات کردند.


مرگ این دختر که با تحریک همین افراد دچار اشتباه محاسباتی در اولویت‌بندی نیاز‌های واقعی شد و می‌توانست به جای وداع با زندگی، در سایه جوانی و تحصیل و موفقیت‌های اجتماعی زندگی موفقی داشته باشد، هشدار جدی بود درباره عواقب دامن‌زدن غیرمسئولانه به شو‌های تبلیغی و نامأنوس با قوانین و عرف و شرع جامعه.

منبع: روزنامه کیهان

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

نظر شما