شناسهٔ خبر: 35262708 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

اولین واکنش‌ها به خبر برکناری مشاور امنیت ملی آمریکا:

رند پال: با رفتن بولتون جهان ایمن‌تر خواهد شد

برکناری سومین مشاور امنیت ملی آمریکا در عرض یک ساعت بمب خبری به پا کرد و بازتاب گسترده ای در سطح سیاستمداران آمریکایی و جهان داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا ساعاتی پیش با دستور استعفای اجباری از سوی ترامپ اخراج شد. پمپئو و منوچین هر دو در کنفرانس خبری خود که پس از اخراج بولتون درباره تحریم های ایران برگزارش شده بود استقبال کردند. منوچین در این رابطه گفت تحریم ها شدیدتر می شود و پمپئو نیز گفت سیاست خارجی ما تغییر نخواهد کرد و به فشار به ایران ادامه خواهیم داد.

 وزیر خارجه آمریکا در اینباره گفت: با بولتون اختلاف نظر داشتم.او در پاسخ به این که بولتون استعفا داد یا برکنار شد، گفت: رییس جمهور از او خواست استعفا کند و او امروز استعفای خود را ارائه کرد.

او در پاسخ به این سوال که آیا پیش بینی می کند میان ترامپ و رهبران ایران ملاقاتی صورت گیرد، گفت: بله.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ایران تا تغییر رفتار ندهد، فشار ادامه خواهد داشت.

برکناری بولتون بازتاب گسترده ای بین فعالان رسانه ای و سیاستمداران آمریکایی و غیر آمریکایی داشت که بخشی از آن را از نظر می گذرانید:

به گزارش کانال توئیت پرس ، خبرنگاران می‌گویند بولتون شخصا به تک تک خبرنگاران پیامک زده و تاکید کرده است که ترامپ وی را اخراج نکرده، بلکه از وی خواسته تا استعفا دهد.

 خبرنگاران می‌گویند اوضاع دفتر مشاور امنیت ملی در کاخ سفید بغرنج است و بولتون سعی دارد نسخه اخراج توئیتری خود را کم رنگ جلوه دهد.

ابوهلاله مدیر سابق شبکه الجزیره در واکنش به برکناری مشاور امنیت ملی آمریکا در توئیترش نوشت:بدون شک به خاطر برکناری بولتون، غم و اندوه امارات و عربستان را فراگرفته است.

راند پال سناتور جمهوریخواه آمریکا روز سه شنبه پس از خبر برکناری بولتون از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید، افزود: من فکر می‌کنم تهدید جنگ در سراسر جهان با رفتن جان بولتون از کاخ سفید به طور مشهودی کاهش یابد.

خبرنگار نیویورک تایمز نیز در ارزیابی برکناری بولتون در توئیترش نوشت: 'برکناری بولتون' درست قبل از نشست مجمع عمومی سازمان ملل، [شاید] یک پیش‌شرط قبل از گفتگوهای ترامپ-روحانی در این نشست بوده باشد!

لازم به ذکر است که رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه در توئیتر اعلام کرد از مشاور امنیت ملی خود خواسته استعفا کند.

ترامپ در توئیتر نوشت: «شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر در کاخ سفید به خدمات او نیاز نیست. من و همین‌طور برخی از افراد دیگر در دولت با بعضی از پیشنهادهای او به شدت مخالف بودیم، بنابراین از جان خواستم استعفایش را تقدیم کند که او صبح امروز این کار را کرد. از جان بابت خدماتش بسیار متشکرم. هفته آینده مشاور امنیت ملی جدیدی معرفی خواهم کرد.»

جان بولتون لحظاتی بعد از این توئیت روایت جدیدی از این استعفا مطرح کرد. او در توئیترش نوشت: «من دیشب پیشنهاد استعفا دادم و رئیس‌جمهور ترامپ گفت فردا درباره آن صحبت کنیم.»

یک روزنامه آمریکایی بعد از اقدام «دونالد ترامپ» در عزل «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نوشته فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران روند فروپاشی را آغاز کرده است.

این روزنامه محافظه‌کار آمریکایی نوشت: اخراج جان بولتون شکاف‌های رو به ازدیاد در سیاست خارجی ترامپ را پر نخواهد کرد.

به گزارش فارس، این روزنامه در ادامه تحولات اخیر در دنیا نشان داده که سیاست دولت ترامپ در زمینه امنیت ملی، انسجام خودش را از دست داده است.

در این گزارش آمده است: «اولاً شاهد شکست آمریکا در توقیف نفتکش ایرانی آدریان‌دریا بودیم که بر خلاف وعده‌های خود محموله نفت خودش را به سوریه تحویل داد. وزارت دادگستری آمریکا حکمی برای توقیف این نفتکش صادر کرده بود اما هیچ اقدامی از طرف آمریکا در این راستا انجام نگرفت.»

در ادامه این گزارش، درباره دلیل عدم توقیق نفتکش ایرانی آمده است: «دلیل آن مشخص است. چون ترامپ به نیروی دریایی آمریکا اجازه انجام این کار را نداد. ولی نتیجه این کار مشخص است: با آنکه ترامپ به صورت شهودی بین سیاست‌های ترامپ و بولتون موازنه ایجاد می‌کند، راهبرد فشار حداکثری اورو به فروپاشی است.»

واشنگتن اگزماینر شکست سیاست‌های ترامپ در قبال کره شمالی و روسیه را هم مصادیق دیگری از عدم انسجام در سیاست‌های او دانسته است.

 

310311

نظر شما