شناسهٔ خبر: 35261670 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

ضرورت حذف انحصار از خدمات اینترنتی

صاحب‌خبر - با وجود قرار دادن امکانات فیبر نوری مخابرات در اختیار شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت، به نظر می‌رسد هنوز هم در ارائه برخی خدمات انحصار وجود دارد، بر این اساس با راه‌اندازی سامانه سنجش شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات می‌توان مشخص کرد در کجای شبکه انحصار وجود دارد تا رگولاتوری با صدور پروانه یا ابزارهای دیگر، این انحصار را شکسته و اجازه دهد سایرین هم فعال شوند. امروزه و با گسترش استفاده از خدمات اینترنتی، شهروندان مایلند متناسب با نیازهای متفاوتی که دارند، خدمات اینترنتی متفاوت را دریافت کنند، ضمن این‌که علاوه بر کیفیت، قیمت آن هم برایشان به‌صرفه باشد. این شرایط می‌تواند تنها با وجود یک بازار رقابتی در عرصه اینترنت به وجود بیاید، به این صورت که شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت مجاز باشند به همه حوزه‌های ارائه خدمات اینترنتی ورود پیدا کنند. یکی از حوزه‌هایی که در انحصار شرکت مخابرات ایران قرار داشت، حوزه خطوط فیبر یا ONU و ‌PCMها بود که البته دو سال پیش محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از رفع انحصار آن در راستای اجرای بخشی از مصوبه ۲۵۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داد و گفت: «در گذشته مشترکان این خطوط تنها قابلیت دریافت سرویس از مخابرات ایران را داشتند و اکنون امکان ارائه سرویس برای سایر شرکت‌ها نیز فراهم شده است.» همچنین چند پیش از این حسین فلاح جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این‌که در حوزه ارائه خدمات ارتباطات ثابت سیمی - کابلی اقداماتی آغاز شده است، هرچند سرعت روند کار رضایت‌بخش نیست، گفت: «در این حوزه چند اقدام باید انجام می‌شد و یکی از آن‌ها بسترسازی مقرراتی بود که مصوبه ۲۶۰ مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره مقررات حاکم بر ارائه خدمات عمده‌فروشی بیت‌استریم در همین راستا بود.» با اجرای این مصوبه، زیرساخت‌های فیبر نوری در بخش دسترسی شرکت مخابرات ایران با شرکت‌های FCP و Servco به اشتراک گذاشته می‌شد و با رفع انحصار مخابرات در این بخش، کیفیت خدمات افزایش‌ یافته و امکان انتخاب برای مشترکین فراهم شدنی بود. با وجود این، اخیرا آذری جهرمی با اشاره به انحصار مخابرات در حوزه فیبر نوری در شهرستان‌ها که مانع خدمات‌رسانی شبکه‌های دیگر می‌شود، گفت: «این حرف درست و منطقی است و به وزارتخانه فشار می‌آورد که چرا در مناطق خاصی فقط یک اپراتور خدمات می‌دهد. با سامانه سنجش شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات، این مسئله شفاف خواهد شد که در کجای شبکه انحصار وجود دارد و فقط مخابرات ایران خدمت می‌دهد. وظیفه‌ی سازمان تنظیم مقررات است که با صدور پروانه یا ابزارهای دیگری که در اختیار دارد، انحصار را بشکند و اجازه دهد سایرین هم فعال شوند.» بنابراین به نظر می‌رسد موضوع انحصار در سرویس‌دهی به کاربران اینترنتی هنوز وجود دارد، هرچند مخابرات اعلام آمادگی کرده که زیرساخت‌هایش را در اختیار شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی قرار دهد و مسوولان ارتباطی هم معتقدند خدمات تلفن ثابت و پهنای باند اینترنت علاوه بر شرکت مخابرات توسط سایر شرکت‌های FCP و Servco نیز ارائه می‌شود.

نظر شما