شناسهٔ خبر: 35261471 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

یک نفر از «تیم بی» کم شد؛

ترامپ جان بولتون را اخراج کرد

خبرگزاری تسنیم

رئیس‌جمهور آمریکا، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی این کشور را برکنار کرد.

صاحب‌خبر -

ترامپ جان بولتون را اخراج کرد

به گزارش «پارسینه»، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه با انتشار پیامی در توئیتر خود از اخراج جان بولتون، مشاور امنیت ملی، خبر داد.

ترامپ ظهر روز سه‌شنبه به وقت محلی در توییتر نوشت: «شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر در کاخ سفید به خدمات او نیازی نیست. من با بسیاری از پیشنهادهای او مخالف بودم و دیگر اعضای دولت نیز همین‌گونه [مخالف او] بودند.»

او اضافه کرد: «من از جان [بولتون] خواستم که استعفا کند و او امروز صبح استعفایش را به من تحویل داد. از جان [بولتون] برای خدماتش بسیار تشکر می‌کنم. هفته آینده نام مشاور جدید امنیت ملی را اعلام خواهم کرد.»

دقایقی پس از توئیت ترامپ، بولتون روایت جدیدی از این استعفاء را مطرح کرد. او در توئیترش نوشت: «من دیشب پیشنهاد استعفا دادم و رئیس‌جمهور ترامپ گفت فردا درباره آن صحبت کنیم.»

جان بولتون ۷۰ ساله از نهم آوریل سال ۲۰۱۸ به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید کار خود را شروع کرد و سومین مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در طول ۳۲ ماه ریاست جمهوری محسوب می‌شد.

بولتون از جمله ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکا است. او در مارس ۲۰۱۵ چند ماه پیش از توافق هسته‌ای با ایران، در مطلبی در روزنامه نیویورک تایمز با تیتر «برای از کار انداختن بمب ایران، ایران را بمباران کنید» اعلام کرد که فقط اقدام نظامی می‌تواند مؤثر باشد.

او همچنین در گردهمایی تیر ماه ۱۳۹۶ سازمان مجاهدین خلق (گروهک منافقین) در پاریس شرکت کرده و در سخنرانی خود در این نشست گفت: «نتیجه بازنگری دولت ترامپ در سیاست آمریکا در قبال ایران باید این باشد که انقلاب اسلامی آیت‌الله خمینی تا دو سال آینده دوام نیاورده و جشن چهلمین سالگردش را نبیند.»

او همچنین با تأکید بر اینکه رفتار و اهداف حکومت ایران به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد، تنها راه حل موجود را تغییر نظام در ایران دانست و گفت: «امیدواریم در سال ۲۰۱۹ چنین اتفاقی را در تهران جشن بگیریم.»

آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب، بعدها در واکنش به این سخنان و بدون نام بردن از بولتون گفت: «برخی دولتمردان آمریکایی این‌طور وانمود می‌کنند که دیوانه‌اند، البته بنده این را قبول ندارم اما آنها حقیقتاً «احمق‌های درجه یک» هستند.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم از جان بولتون در کنار بنیامین نتانیاهو، محمد بن سلمان و محمد بن زاید به عنوان «تیم بی» یاد می‌کند که هدایت سیاست های ضد ایرانی دولت آمریکا را در اختیار دارند.

نظر شما