شناسهٔ خبر: 35261405 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

با بازگشایی مرز خسروی

کرمانشاه در تب‌وتاب میزبانی زائران اربعین

کرمانشاه- پانزدهم شهریورماه مرز خسروی با حضور وزیر کشور، استاندار کرمانشاه و مقامات عراقی بازگشایی شد و حال این اتفاق مهم شور شعفی تازه در بین کرمانشاهی‌ها ایجاد کرده است زیرا حضور زائران اربعین در این استان نه‌تنها فرصت خدمت گذاری به عاشقان اهل‌بیت(ع) را فراهم کرده است بلکه بسترساز رشد اقتصادی و رونق برای آن‌ها خواهد بود.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: مرز خسروی از سال ۱۳۹۲ به دلیل مشکلات امنیتی در کشور عراق بسته شد. طی چند سال گذشته با تلاش‌های بسیار، تردد در این مرز تنها به‌صورت محدود صورت گرفت و امکان تردد کاروانی و گروهی زائران عتبات عالیات فراهم نبود.

اربعین سال گذشته برای تردد از مرز خسروی، حتی ویزا هم صادر شد وعده‌ای هم برای تردد به این مرز مراجعه کردند، اما در آخرین لحظات بازهم به دلیل چالش‌ها امنیتی از سوی طرف عراقی، مرز بسته ماند.

اما امسال مسئولان تصمیم گرفتند قبل از اربعین موضوع را حل‌وفصل کنند تا در دقیقه ۹۰ غافلگیر نشوند؛ پس از چندین سال تلاش مسئولان ایرانی برای بازگشایی این مرز، بالاخره انتظار ۶ ساله مرزنشینان ظهر جمعه ۱۵ شهریورماه امسال، با حضور وزیر کشور، استاندار و نمایندگان استان کرمانشاه، وزیر کشور عراق و هیئت همراه به پایان رسید و مرز به‌صورت رسمی بازگشایی شد و در همان ساعات اولیه با حضور مقامات، نخستین کاروان ایرانی عازم عتبات عالیات شد.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهرستان قصر شیرین به‌عنوان بزرگ‌ترین پایانه مرزی خاورمیانه، نزدیک‌ترین نقطه از کشور ایران به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست، این مرز تا بغداد، پایتخت کشور عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا نیز ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد.

علاوه بر سهولت تردد زائران عتبات به‌ویژه در ایام اربعین حسینی، برای مردم قصر شیرین و حتی استان کرمانشاه نیز بازگشایی این مرز ازنظر اقتصادی بسیار مهم است؛ کارکنان ده‌ها هتل و صاحبان کسب کار مختلف سال‌هاست که منتظر بازگشایی این مرز بوده‌اند.

زائران به شکل کاروانی تردد کنند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در این رابطه گفت: در راستای تردد زوار، چهار قرارگاه در مرزهای عبوری کشورمان به عتبات عالیات مستقرشده که یکی از این قرارگاه‌ها خسروی است.

هم‌اکنون مرز خسروی باز است و زائران می‌توانند در قالب کاروان‌های زیارتی از این مرز عازم عتبات عالیات شوندمحمدابراهیم الهی تبار بابیان اینکه هم‌اکنون مرز خسروی باز است و طبق هماهنگی‌هایی که با سازمان حج و زیارت صورت گرفته زائران می‌توانند در قالب کاروان‌های زیارتی از مرز خسروی عازم عتبات عالیات شوند ادامه داد: با توجه به اینکه در «منذریه» و «خانقین» عراق هنوز امکانات خودرویی برای تردد انفرادی زائران با مشکل مواجه است، زائران می‌توانند در قالب کاروانی از مرز خسروی تردد کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه گفت: هماهنگی‌های لازم با سازمان حج و زیارت انجام‌شده و کاروان‌ها می‌توانند از مرز خسروی عازم عتبات عالیات و کربلای معلا شوند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در حوزه زیرساختی، امنیتی، راه‌سازی، راهداری و شهرداری همه دستگاه‌ها در حال انجام اقدام‌های لازم هستند و تاکنون نیز کارهای خوبی انجام‌شده است.

اسکان و پذیرایی از زائران

فرماندار کرمانشاه بابیان اینکه مردم این استان با شور و شعف خاصی پذیرای زائران هستند بیان کرد: طی ایام اربعین در مسیر ماهیدشت به کرمانشاه، بیلوار به کرمانشاه و بیستون به کرمانشاه موکب‌های مردمی برپا خواهد شد.

«فضل‌الله رنجبر» اظهار کرد: در همین راستا کمیته‌های ۹ گانه ما در ستاد اربعین در بخش‌هایی چون اسکان زائران، هماهنگی برای دایر کردن موکب‌ها، روان‌سازی ترافیک، امنیت موکب‌ها و… برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام داده‌اند.

وی افزود: همچنین در بحث نیازهای موکب‌ها ازنظر زیرساخت‌های لازم چون آب و برق با ادارات مربوطه هماهنگ شده و این نیازها رفع خواهد شد.

فرماندار کرمانشاه با اشاره به لکه‌گیری جاده‌ها و ترمیم آسفالت مسیرهای تردد زائران افزود: تمام‌مسیرهای مذکور تا پیش از اربعین آماده‌سازی می‌شود.

فرماندار کرمانشاه از آمادگی برای پذیرایی از زائران حسینی خبر داد و گفت: در مسیر زوار موکب‌های مردمی برپا می‌شود و نظارت بر پخت و عرضه غذا در موکب‌ها از دیگر اقدامات مدنظر طی این ایام است.

وی با اشاره به استقرار۳ اکیپ در مبادی ورودی شهر کرمانشاه ازجمله میدان امام حسین(ع)، میدان آزادگان و میدان امام خمینی(ره)  افزود: با همکاری بسیج، شهرداری‌های مناطق و هلال‌احمر کار راهنمایی زائران انجام خواهد شد.

فرماندار کرمانشاه یادآور شد: اقدامات ستاد اربعین تقریباً از ابتدای سال آغازشده و هم‌اکنون به‌صورت جدی‌تر به این موضوع می‌پردازد. رنجبر در ادامه از آماده‌سازی سالن‌های ورزشی، نمازخانه‌های برخی ادارات و مدارس نیز برای اسکان احتمالی زائران خبر داد.

نظر شما