شناسهٔ خبر: 35259866 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نگاهی به روز عاشورای حسینی در یزد «حسینیه ایران»+تصاویر

مردم دارالعباده یزد به مانند سال‌های گذشته، امسال نیز با حضور چند ده هزار نفری خود در مناطق مختلف به برگزاری مراسم عزاداری سرو و سالار شهیدان پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، مردم دارالعباده یزد که شهر عزاداری‌ها و حسینیه ایران معروف است روز عاشورای حسینی غرق در ماتم و عزا است و حسینیه‌ها، مساجد و تکایا مملو از عاشقان به سیدالشهدا است.

اقامه نماز ظهر عاشورا از جمله برنامه‌هایی بود که در تمام شهرستان‌های استان یزد برپا شد و حضور چند ده هزار نفری را به خود دید.

نخل برداری در سراسر شهرستان یزد

یکی از آئین‌هایی که همه ساله و مخصوصا در روز عاشورای حسینی در تمام شهرستان‌های استان یزد اجرا می‌شود، نخل برداری است که فلسفه این مراسم بر این اساس است که چون بدن مطهر سالار شهیدان کربلا را بدون تشییع به خاک سپرده‌اند، شیعیان همه ساله به جبران آن، رسم نخل گردانی را اجرا می‌کنند.

برگزاری بزرگترین آئین نخل برداری در شهرستان تفت

همه ساله در روز عاشورای حسینی یکی از بزرگترین نخل برداری‌های کشور با حضور هیئات مختلف استان یزد در شهرستان تفت برگزار می‌شود.

 

پوششی جدید بر کهن‌ترین نخل جهان در یزد

نخل امیرچقماق به‌عنوان قدیمی‌ترین نخل جهان با ۴۵۰ سال قدمت پس از بهسازی میدان امیرچقماق یزد سال 96 برای اولین بار بعد از ۷۰ سال در روز عاشورا از زمین بلند شد و طی دو سال گذشته هم با شور و حال خاصی از سوی عزاداران حسینی در میدان امیرچقماق یزد جابه جا می‌شود.

امسال در یک حرکت نو، پوشش جدید نخل امیرچقماق که در گذشته مزین به دعای عهد و زیارت عاشورا بوده، اکنون با استفاده از دو عنصر «آب» و «بابا» تهیه و رونمایی شد.

 

پخت و توزیع غذا بین هزاران عزاداران حسینی

مردم یزد از گذشته تا به حال برنامه‌های مختلفی را در روزهای مختلف ماه محرم و بالأخص روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در دستور کار خود قرار می‌دهند که یکی از این برنامه پخت و توزیع غذا بین هزاران عزادار سیدالشهدا است.

در این روزها علاوه بر اینکه در مساجد و تکایا برنامه پخت و توزیع غذا انجام می‌گیرد، توجه به روستاها و مناطق کمتر برخوردار نیز در اولویت مسئولان هیئات عزاداری قرار گرفته و مردم مستضعف و محروم را نیز فراموش نمی‌کنند.

حضور منظم هیئات در مساجد

حضور هیئات عزاداری از مناطق مختلف شهرستان یزد در مساجد و برنامه‌ریزی دقیق و پخش آن در صدا و سیمای مرکز یزد و شبکه‌های ملی از جمله برنامه‌های شاخص روز عاشورای حسینی در حسینیه ایران است.

آغاز مراسم عزاداری در دفتر نماینده ولی فقیه در استان یزد

صبح امروز نخستین روز از مراسم عزاداری عاشورای حسینی که به مدت سه روز در بیت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد خواهد بود، آغاز شد.

 

برگزاری مراسم عزاداری عاشورای حسینی در ابرکوه

شهرستان ابرکوه که زنجیرزنی آن، عزاداری این شهرستان را در کشور مطرح کرده، امروز نیز با حضور چند هزار نفری عاشقان و دلدادگان حسینی شاهد برگزاری مراسم زنجیرزنی و تعزیه خوانی عاشورای حسینی بود.

انتهای پیام/90013

نظر شما