شناسهٔ خبر: 35255589 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | لینک خبر

استقرار تیم پزشکان متخصص هلال احمر ایران در کربلا

صاحب‌خبر -

 

مسئول چادرهای درمانی جمعیت هلال احمر ایران در کربلای معلی از ارائه خدمات درمانی تیم ۲۵ نفره متخصص از ساعت پنج صبح عاشورا به زائرانی که در این شهر حضور دارند، خبر داد و گفت: هر سال درمان جراحات ناشی از قمه زنی بخش مهمی از خدمات درمانی این تیم در عراق است.

به گزارش وبدا به نقل از ایرنا محمد گنجه با اعلام این خبر افزود: این گروه ۲۵ نفره پزشکان هلال‌ احمر با تخصص‌های مختلف به خصوص جراحی با توجه به شرایط خاص عزاداری در روزهای عاشورا و تاسوعا در کربلا خدمت‌رسانی می‌کند.

تیم پزشکی هلال‌احمر شامل متخصصان داخلی، قلب، بیهوشی، تکنسین اورژانس، پرستار و نظایر آن است که تا پایان عاشورا خدمات درمانی لازم را به زائران ارائه می‌کند.

مسئول چادرهای درمانی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی با اشاره به اینکه برای ارائه این خدمات درمانی مشکلی در زمینه تامین دارو وجود ندارد، اضافه کرد: بیشترین مراجعات زائران در حال حاضر گرمازدگی، مشکلات گوارشی، اسکلتی و عضلانی است از این رو به زائران توصیه می‌شود باتوجه به گرمای هوا مراقب گرمازدگی و رعایت بهداشت باشند.

گنجه توضیح داد: در این تیم ۲۵ نفره دو تیم جراح هلال احمر ایران با همکاری عتبه امام حسین (ع) و هلال‌احمر عراق خدمات درمانی لازم را به زائران در تاسوعا و عاشورا ارائه می دهند.

وی قَمه‌زَنی را یکی از شیوه های مرسوم عزاداری هیات ها و دسته های عزادار ورودی و خروجی در روزهای تاسوعا و عاشورا حسینی به شهر کربلای معلی اعلام کرد و گفت: هر سال طی این روزها و به رغم توصیه هایی که در این خصوص انجام می شود، مداوای جراحات مصدومان ناشی از این شیوه عزاداری زمان زیادی را از گروه های پزشکی اعزامی جمعیت هلال احمر به خود اختصاص می دهد.

مسئول چادرهای درمانی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در کربلای معلی با بیان اینکه با اعزام این تیم پزشکی مقادیری هم انواع دارو و تجهیزات پزشکی برای درمان زائران یادشده به شهر کربلای معلی ارسال خواهد شد، اضافه کرد: بیشترین تجهیزات پیش بینی شده در این محموله دارویی وسایل مربوط به بخیه و پانسمان جراحات ناشی از جراحت قَمه‌زَنی است که برخی از زائران کشورهای مختلف در آن با شمشیر و قمه به سر خود ضربه می‌زنند تا خون جاری شود. مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به عنوان زیرمجموعه جمعیت هلال احمر و همکار سازمان حج و زیارت، ماموریت اصلی خود را تامین سلامت زائران حج تمتع، عمره و عتبات عالیات قرار داده و تمام تلاش خود را صرف می کند تا زائران سرزمین وحی و عتبات مقدس با اطمینان از حضور امکانات و متخصصان مجرب ایرانی عرصه پزشکی و سلامت در کنار خود، بدون نگرانی از وضعیت جسمانی خود هرچه بیشتر از سفر خود بهره ببرند.

این مرکز پزشکی عهده‌ دار همه مسائل بهداشتی و درمانی زائران ایرانی در سه کشور زیارتی عربستان، عراق و سوریه است که با جذب و بهره گیری از کادر بهداشتی و درمانی مجرب کشور در سطوح مختلف با ایجاد بیمارستان و درمانگاه ¬های عمومی و تخصصی در کشورهای هدف به زائرین ایرانی این کشورها خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می کند.

برچسب‌ها:

نظر شما