شناسهٔ خبر: 35255568 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش فدراسیون جهانی از بسکتبال ایران

بازگشت بلند قامتان ایران پس از ۱۱ سال

فیبا:بسکتبال ایران بعد از یک دهه به این رقابت‌ها بازگشته است

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ سایت فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) در گزارشی به بازگشت دوباره تیم ملی ایران به المپیک بعد از ۱۱ سال پرداخته است و نوشت: ۱۱ سال از آخرین باری گذشته است که رویای المپیک ایران محقق شد و ایرانی‌ها با گذشت بیش از یک دهه به این رقابت‌ها بازگشته اند.
ایران بعد از پیروزی ۹۵ بر ۷۵ مقابل فیلیپین و باخت چین مقابل نیجریه به المپیک راه یافت.
حامد حدادی ستاره با سابقه این تیم می‌گوید: "بسیار خوشحال و شکرگزاریم که خدا به ما شانس دوباره‌ای داد. چین شانس داشت که چند تیم را شکست دهد و این کار را نکرد، ولی ما از شانس خود استفاده کردیم. "
در المپیک ۲۰۰۸ پکن، حدادی جوان و ناشناخته وارد صحنه بین المللی شد و شانس بازی در NBA برای او به وجود آمد.
حدادی بعد از میانگین ۱۶.۶ امتیاز و عنوان بهترین ریباندر جام با ۱۱.۲ ریباند و همچنین ۲.۶ بلاک شات در هر بازی موفق شد بعد از المپیک با تیم ممفیس گریزلیز قرارداد ببندد.
بازیکن ۳۴ ساله ایران گفت: "فکر می‌کردم هیچوقت نمی‌توانم دوباره به المپیک برگردم، چون تیم چین خیلی قوی است. به هیچ وجه فکر نمی‌کردم که این اتفاق بیافتد و حالا خیلی برای کشورم خوشحالم. "
وی افزود: "در دو ماه گذشته خیلی سخت برای آماده سازی تیم قبل از جام جهانی کار کردیم و فراز و نشیبی داشتیم که از آن عبور کردیم و کنار هم ماندیم. "
رکورد ۲ برد و ۳ باخت ایران به خوبی سطح بازی تیم ملی ایران را در جام جهانی ۲۰۱۹ نشان نمی‌دهد. ایران در پایان نیمه اول بازی مقابل پورتوریکو ۴۹-۳۱ پیش بود، اما دیوید هوئرتاس بازیکن پورتوریکو عملکرد خوبی نشان داد و ایران موفق به حفظ نتیجه برای پیروزی نشد.
تیم ایران همچنین رقابت خوبی با تونس داشت و در کمال تعجب با اختلاف تک رقمی ۷۳-۶۵ مقابل اسپانیا قدرتمند شکست خورد.
مهران شاهین طبع سرمربی ایران می‌گوید: " این شانس را داشتیم که بعضی از حریفان خود را شکست دهیم؛ اما در دقایق آخر بازی مقابل پورتوریکو و اسپانیا اشتباهاتی داشتیم. صعود به المپیک در نهایت ارزش همه آن مسابقات را داشت. "
حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی تنها بازمانده‌های المپیک ۲۰۰۸ هستند و ورژن ۲۰۱۹ ایران با ستون‌های فعلی و آینده این تیم ترکیب شده است. مایک رستم پور ۲۱۰ سانتیمتری اولین حضورش را در جام جهانی تجربه کرد. بازیکن ۲۷ ساله ایران بعد از صعود به المپیک می‌گوید: "در المپیک ۲۰۰۸ دبیرستانی بودم و بازیکنانی مثل صمد نیکخواه بهرامی و حامد حدادی را از تلویزیون به همراه پدرم تماشا می‌کردم. "
وی افزود:"جام جهانی و المپیک برای من مثل رویایی بود که به واقعیت تبدیل شد. درس‌های با ارزش زیادی داخل و بیرون از زمین یاد گرفتم و به نظرم همه بازیکنان تیم همین شرایط را دارند. "
حدادی و صمد ۲۶ ساله به احتمال زیاد آخرین حضورشان را در المپیک تجربه می‌کنند؛ اما حدادی امیدوار است بسکتبال به رشدش در ایران ادامه دهد و صعود به المپیک باعث مطرح شدن بیشتر این رشته در ایران شود.
حدادی می‌گوید: "سال ۲۰۰۸ هیچ حامی خاصی نداشتیم و امیدوار بودم که پول و حمایت زیادی وارد بسکتبال شود. بسکتبال ورزش بزرگی در دنیاست، امیدوارم دولت از این رشته حمایت کند و ما هم ۱۰۰ درصد توان خود را در هر بازی می‌گذاریم. "

نظر شما