شناسهٔ خبر: 35247122 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اجتماع عظیم عزاداران حسینی مازندران در روز تاسوعا

اجتماع عظیم عزاداران حسینی استان مازندران همزمان با روز تاسوعای حسینی در جای جای این استان علوی تبار برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مازندران، استان مازندران با قدمتی دیرینه در علوی تباری و شیعه‌پروری از استان‌هایی بوده که همه ساله ایام محرم و صفر آن دارای سوز و گداز و عشق و حماسه است.

مراسمات متعددی از ابتدای ماه محرم تا انتهای ماه صفر در این استان علوی تبار برپا می‌شود. سنت‌های دیرینه عزاداری نظیر علم گردانی، سیاه‌پوشان، نخل‌گردانی، پیرعلم و ده‌ها سنت به‌جای مانده از نیاکان در ایام عاشورا و تاسوعای حسینی در مازندران رنگ و بوی دیگری می‌گیرد.

نقالی، مناقب‌خوانی، تعزیه‌خوانی اشعار شاعران آیینی مازندران نیز در حاشیه مراسم‌های عزاداری در شهر و روستاهای مازندران نیز دیدنی است.

امروز نیز همزمان با تاسوعای حسینی، مردم استان علوی تبار از نخستین ساعات روز خود را به مساجد، حسینیه‌ها و تکایای شهرها و روستاهای اطراف خود رساندند تا در کنار مسافران و گردشگران مذهبی در رثای سالار شهیدان عزاداری و سینه‌زنی کنند.

مراسم استانی عزاداران حسینی مرکز مازندران در قالب «یک شهر یک حسینیه» در امامزاده یحیی(ع) ساری برگزار شد. در این مراسم هیئت‌های عزاداری سطح شهرستان ساری با حضور در این مکان مقدس به عزاداری پرداخته و بر سر و سینه زدند.

امامزادگان واجب التعظیم نیز امروز مملو از حضور عزاداران حسینی از داخل و خارج استان بوده است. فوج حضور گردشگران مذهبی و توزیع نذورات از سوی آنان بین عزاداران حسینی نیز بسیار زیبا و وصف ناپذیر بوده است. با حضور عزاداران حسینی امروز در امامزادگان مازندران نماز ظهر تاسوعا نیز اقامه خواهد شد.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حیدری جناسمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران برنامه سوگواره بصیرت عاشورایی در 300 امامزاده و بقعه مازندران برگزار می‌شود و افزود: نماز ظهر روز تاسوعا و عاشورا به پیروی از امام حسین(ع) با حضور خیل عظیم عزاداران حسینی در امامزادگان اقامه می‌شود.

مراسمات عزاداری و دسته‌روی هیئت‌های مذهبی شهرهای مازندران عصر امروز، امشب و فردا تا شام غریبان عاشورا در جای جای این استان علوی تبار ادامه دارد.

انتهای پیام/ح

نظر شما