شناسهٔ خبر: 35207972 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

«آب هرگز نمی‌میرد» در طرح مطالعاتی محرم

نمایشگاه کتاب در هیئت‌های مذهبی برتر سراسر کشور با عنوان طرح «حیات حسینی» برگزار می‌شود که به معرفی چند کتاب برتر طرح مطالعاتی محرم ۱۴۴۱ می‌پردازد. ر این میان کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» نوشته حمید حسام به عنوان یکی از کتاب‌های طرح مطالعاتی محرم ۱۴۴۱ معرفی شده است.

صاحب‌خبر -

کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» اثر حمید حسام در ۳۸۴ صفحه با شمارگان ۵۰۰۰  نسخه و قیمت ۲۸ هزار تومان در نشر صریر و ۲۷ بعثت چاپ شده است.

 در معرفی این کتاب آمده است: تاریخ شفاهی روایت شخصی یک نفر مبتنی بر دیده‌ها و شنیده‌های اوست اما گاهی ویژگی‌های شخصیتی راوی سبب می‌شود که او را در کلام دیگران نیز جست‌وجو کرد و این اسلوبی تازه و طرحی نو در تاریخ شفاهی است که حمید حسام  در کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» با محوریت خاطرات سردار میرزا محمد سلگی و روایت جمعی از رزمندگان گردان حضرت ابوالفضل (ع) و چهار فرمانده لشگر ۳۲ انصار الحسین (ع) آن را ارائه می‌دهد.

در این اثر حمید حسام موفق شده تصویرسازی از شخصیت‌ها و مکان‌ها را با توصیفات خود در ذهن خواننده جای دهد و روایتی برآمده از زندگی سردار جانباز میرزا محمد سلگی فرمانده گردان ۱۵۲ حضرت ابوالفضل (ع) لشگر ۳۲ انصار الحسین (ع) همدان را به مخاطبان کتابش عرضه کند؛ روایتی که ماحصل بیست ماه مصاحبت و همنشینی با میرزا محمد و همرزمانش است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:«کیست این سروقد تشنه‌لب مشک به دوش؟ تصویری محو از حماسه‌اش در ذهنم باقی مانده بود، اما همیشه تشنه مصاحبت با او بودم. هربار که می‌دیدمش، می‌دانستم که در پس این سیمای آرام و نجیب و قامت بی‌پا، قیامتی ایستاده است که باید میهمان خلوت او شد. اما چگونه می‌توانستم به اعماق اندیشه عاشورایی او نقبی بزنم و آیا می‌شد به شیوه متداول و سنت معمول خاطرات شفاهی، به لایه‌های تو در توی افکارش رسید و میراث عاشورایی آن را استخراج کرد؟

سردار میرزامحمد سلگی فرمانده شهیدانی است که خون قلب‌شان را نثار حسین کرده‌اند. او از تبار انصارالحسین است و حاضر نیست سرمایه گمنامی را با هیچ چیزی در این دنیا معاوضه کند. مشکل کار اینجاست که او بیان خاطرات خود را نوعی حدیث نفس می‌داند و از نظر او باید همچنان مهر سکوت بر لب زد و گمنام ماند و این معامله یعنی عملکرد خود در هشت سال دفاع مقدس را برای فردای خود و قیامت "یوم تبلی السرائر" گذاشت.»

نظر شما