شناسهٔ خبر: 35203552 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال جوانان در «سلام صبح بخیر»:

تیم ملی بدون برنامه نبود/ وقتی تیم‌ها برمی‌گردند باید تحلیل ادامه داشته باشد/ بردن فیلیپین برای ما سهل است

محسن شاه علی سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال جوانان برای بررسی عملکرد تیم بسکتبال ایران میهمان برنامه سلام صبح به خیر بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، شاه علی درباره اینکه چرا علی رغم شانس بالا دو بازی را نبردیم، گفت: هر بازی شرایط خودش را دارد. اینکه ما می توانستیم ببریم را فقط روی کاغذ نوشته اند. بازی اول را ما خیلی خوب شروع کردیم و ریتم بازی به نفع ما بود. تیم پورتوریکو از تیم های قوی جام است ولی در آن بازی ما شرایط متفاوتی داشتیم و در دوره اول و دوم و حتی سوم ریتم بازی به نفع ما بود اما هرچه از زمان بازی گذشت و به انتهای بازی می رسیدیم به نظر می رسید تمرکز بازیکنانی که از ابتدا خوب بودند از بین رفت و مدام با نگاه کردن به تابلو استرس پر کردن اختلاف امتیاز توسط تیم رقیب را داشتند.

وی افزود: بچه ها مسلما آماده بودند و در سه چهار سال گذشته این یکی از قوی ترین تیم هایی بوده که داشتیم. تدارک خوبی هم داشتند و آماده بودند که به اینجا رسیدند. تیم پورتوریکو هم حرفه ای است اما در دقایق آخر بازی از بازیکنان بسیار موثرمان اشتباه سر زد. در دو دقیقه آخر سه ترنبل بد داشتیم دو اقدام روی سبد داشتیم که گل نشد و همه چیز دست به دست هم داد که در روزی که می توانستیم پورتوریکو رو ببریم و روحیه و اعتماد به نفسمان برای برد تونس هم مساعد باشد شکست بخوریم.

سرمربی سابق تیم ملی جوانان بسکتبال با اشاره به اینکه ما تحلیل بدنی در تیم نداشتیم، تصریح کرد: اگر تیم به لحاظ بدنی مشکل داشته باشد برای کارشناس مشهود است اما چیزی که می توان به آن اشاره کرد مسئله روحی و روانی به خاطر قرار گرفتن در آن شرایط سخت است. مربی هم در جریان بازی است و  او هم متاثر از اتفاقات بازی است و نمی تواند کار خارق العاده ای بکند.

وی تاکید کرد: اگر در دقایق پایانی ما می توانستیم یکی از تایم هایمان را جلوتر بگیریم، می توانستیم روند گلزنی آنها را کاهش بدهیم. تیم مدیریت شده بوده که ما 15، 16 امتیاز جلوتر بودیم. بدون برنامه نمی شود سه پریود به اضافه 4، 5 دقیقه از پریود چهارم را با اختلاف 10 بالاتر باشید. 

شاه علی اذعان کرد: اگر ما بازی را در دقایق پایانی واگذار کردیم به معنای بی برنامه بودن ما نیست. من فکر می کنم تیم ما باید بیشتر در این شرایط قرار می گرفت. ما تا سه چهار سال قبل شرایط خوبی نداشتیم و اردوی مناسبی نبود اما این تیم شرایط خوبی داشت. در دقایق پایانی هم اتفاقاتی افتاد که کادر فنی هم می تواند منشا آن باشد اما اکنون که هنوز اتفاقی نیفتاده و تیم ما برای رفتن به المپیک شانس دارد، درباره پیدا کردن مقصر و انداختن تقصیر گردن بازیکن یا کادر فنی، کار زیبایی نیست. فردا هم بچه ها بازی مهمی دارند.

وی تاکید کرد: نباید مثل تمام رشته های ورزشی تا وقتی تیم ما در سفر است کارشناسان نظر بدهند اما وقتی تیم برمیگردد همه چیز فراموش شود انگار که اتفاقی نیفتاده است اما باید وقتی تیم برگشت تحلیل داشته باشیم.

سرمربی سابق تیم ملی جوانان بسکتبال، شاهین فر را یکی از مربیان برجسته کشور دانست و گفت: مسلما مربی موظف است پاسخ بدهد. تیم ملی تیم باشگاه نیست که شما به هوادار یا مدیر آن تیم پاسخ بدهید، بلکه تیم 80 میلیون ایرانی است و هرکس افتخار قبول کردن این سمت را دارد باید پاسخگوی کارشناسان، مردم و جراید بابت باختی که داده باشد.

وی اذعان کرد: صحبت من این است که ما همیشه وقتی تیم ها در سفر هستند درباره عملکردشان صحبت می کنیم اما وقتی آنها برگشتند، با حضور کادر فنی نه فقط آقای شاهین فر بلکه سه مربی که کنار ایشان هستند و کادر فنی باسواد و باتجربه ای که کار می کنند به بررسی اتفاقات بپردازیم. وقتی ما می بریم همه تیم برده اند اما وقتی می بازیم نوک انتقادها به سمت سرمربی است. این در همه رشته های ورزشی اجتناب ناپذیر است و من فکر می کنم در دو دقیقه پایانی بازی بازیکنانی اشتباه کردند که در همان بازی عملکرد خوبی داشتند.

وی درباره تاثیر بالا بودن سن بازیکنان گفت: به هیچ وجه تاثیرگذار نیست. ما دو بازیکن داریم که حدادی 33 سال و صمد 35 ساله است اما عملکرد آنها را ببینید. تمام تیم های بازیکنان 35، 36 ساله دارند. بازیکنان مسن اگر قرار باشد عملکرد زیر سوال برود از اول بازی مشخص می شود.

شاه علی در پایان تاکید کرد: امیدوارم فردا بچه ها بازی خوبی انجام بدهند، بردن فیلیپین برای ما سهل است با علم بر اینکه فیلیپین دیگر انگیزه ای برای رفتن به المپیک ندارد فقط بابت باختی که چند وقت پیش در کشور خود به ما داد شاید از نظر حیثیتی بجنگد ولی ما می توانیم این کشور را ببریم و امیدوارم در بازی همزمان چین به نیجریه ببازد و ما بتوانیم به المپیک برویم.

نظر شما