شناسهٔ خبر: 35119912 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

گزارش آناج از آرزوی مردم جمهوری آذربایجان؛

نیاز آذربایجانی ها به تعطیلی رسمی روز عاشورا/پسماندهای ذهنی شوروی و تبلیغات ضدّ محرم

نوای دلنشین مداحان تبریزی و اردبیلی و البته مداحان خوش ذوق آذربایجانی زینت بخش محافل عزاداری در آذربایجان است که به لحاظ سبک عزاداری و نوع اشعار و مرثیه ها، شباهتهای زیادی با عزاداری مرسوم در ایران به ویژه مناطق آذری نشین دارد.

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل آناج: علیرغم اینکه در چند سال اخیر اسلامگرایان جمهوری آذربایجان با مشکلات فراوانی در خصوص نحوه برگزاری عزاداری های دهه ی محرم مواجه بوده اند، اما همچنان با شور فراوان در پی برگزاری هرچه بهتر این مراسمات هستند.

در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، آیین های عزاداری در مساجد تازه ‌پیر، حاجی سلطانعلی، گوی مسجد، مشهدی داداش، نارداران و نیز در اکثر حسینیه‌ ها با شرکت جمع کثیری از شیعیان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام به ویژه جوانان مومن آذری برپا می شود. در شهر گنجه ،لنکران و جلیلی آباد نیز از اول ماه محرم مراسم عزاداری شروع می شود.

 

فرهنگ عزاداری در جمهوری آذربایجان

هرچند دولت جمهوری آذربایجان سعی دارد تا با ممنوعیت های مختلف نظیر ممنوعیت نصب پرچم،ممنوعیت عزاداری خیابانی، ممنوعیت برگزاری مراسم عزا در منازل،ممنوعیت سخنرانی افراد خارجی و ... برنامه های ماه محرم را کم رنگ و در داخل حسینیه ها محدود کند اما همچنان مردم این کشور با نوحه خوانی و مرثیه سرایی، زنجیر زنی، سینه زنی، قربانی کردن، گستردن سفره احسان، پخش خرما و نذورات دیگر و گریه بر مصائب اهل بیت علیهم السلام سعی در احیای فرهنگ حسینی دارند.

اشعار مرحوم قمری دربندی،دخیل مراغه ای ،راجی تبریزی، قاسم بیک ذاکر و حاج سید عظیم شیروانی و نوای دلنشین مداحان تبریزی و اردبیلی و البته مداحان خوش ذوق آذربایجانی زینت بخش محافل عزاداری در آذربایجان است که به لحاظ سبک عزاداری و نوع اشعار و مرثیه ها، شباهتهای زیادی با عزاداری مرسوم در ایران به ویژه مناطق آذری نشین دارد.

 

عاشورا و مراسم با شکوه حسینی در باکو

بزرگترین مظهر عزاداری در جمهوری آذربایجان، مربوط به روز عاشورا و حضور پرشور مردم در مراسمات این روز است که مردم علی رغم عدم تعطیلی رسمی ادارات دولتی،باز هم سعیمی کنند تا دراین مراسمات شرکت کنند.

 برگزاری تجمع عظیم عاشورای سال گذشته در خیابان‌های منتهی به مسجد مشهدی داداش باکو و نیز تجمع عظیم عاشورا در محوطه اطراف مسجد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در منطقه یئنی گونشلی در حومه باکو و نیز تجمع عظیم تاسوعا و عاشورا در حرم امامزاده ابراهیم علیه السلام در گنجه، واکنش‌های تند و فضاسازی محافل لائیک در باکو را به دنبال داشت تا جایی که تلاشی جدی برای تصویب قانون محروم کردن خانواده‌های دیندار از حق سرپرستی کودکانشان،درصورت حضور کودکان در مراسمات عاشورا در آذربایجان نیز کلید خورد!

 

حرکت دینداران آذری به سمت تحقق تعطیلی رسمی روز عاشورا

امسال اما دینداران آذری قصد دارند تا پیش از عاشورا،همت خود را برای برگزاری باشکوه این مراسمات اعلام کنند.حاج ایلقار ابراهیم اوغلو رهبر جمعیت دینی جمعه جمهوری آذربایجان روز گذشته در مصاحبه ی اینترنتی خود با ینی مساوات گفته است:آذربایجانی ها همگی در دو روز از سال در یک جا تجمع می کنند. یکی در روز نوروز و دیگری در روز عاشورا. در هرجای دنیا آذربایجانی ها در این دو روز یک جا جمع می شوند. ان شاء الله با تعطیل رسمی عاشورا در کشور ، انسان ها بتوانند به راحتی به عزاداری برای امام حسین علیه السلام بپردازند.

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو گفته است مراسمات محرم در دهه های 1960 و 1970 حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، با تجمعات چهل هزار نفری در شهر گنجه برگزار می شد که ارتش شوروی برای مقابله با آن مامور می شد و امروز نباید جلوی برگزاری این مراسمات گرفته شود.

رهبر جمعیت دینی جمعه جمهوری آذربایجان گفته است تبلیغات علیه عزاداری ماه محرم را ناشی از پسماندهای ذهنی زمان حاکمیت الحادی کمونیستی شوروی و برخی تعصبات خاص در جمهوری آذربایجان و واکنش ها به احیای اسلام در این کشور درپی فروپاشی شوروی می باشد.

اداره مسلمانان قفقاز که به گفته ی علی حسن اف با ریاست شیخ الاسلام الله شکورپاشازاده،جمهوری آذربایجان را ازایرانیزه شدن رها کرده است و بارها درجهت پیشبرد اهداف دولتی، محدودیت های عزاداری را اعلام کرده است،روز گذشته بیانیه داده و از مردم این کشور خواسته است تا با آغاز ماه محرم و فرا رسیدن روز عاشورا، فارغ از تعلقات مذهبی در برپایی مراسم عزای حسینی شرکت کنند این در حالی است که چند روز پیش نیز، بیانیه ی ممنوعیت عزاداری خیابانی توسط اداره ی مسلمانان قفقاز منتشر شده بود.

 

گزارش از:امیرفاطمی

انتهای پیام/

نظر شما