شناسهٔ خبر: 35115098 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۲۰ فیلم عاشورایی جشنواره "عمار" که در اختیار مردم قرار گرفت

دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، ۲۰ اثر هنری را در قالب‌ مستند، داستانی، پویانمایی و نماهنگ به مناسبت ایام عزاداری امام حسین (ع) ارائه کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، همزمان با ایام محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار 20 اثر هنری را در قالب‌ مستند، داستانی، پویانمایی و نماهنگ ارائه کرده است. این آثار جهت نمایش در هیئت‌ها، حسینیه‌ها، مساجد و ... از طریق سایت عماریار در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. 

عزاداری شیعیان نیجریه در مستند «از خون جون»

مستند «از خون جُون» اثر دیگری در جبهه مقاومت است که همزمان با ایام محرم ارائه شده است؛ این مستند به فعالیت‌های دینی و عزاداری‌های شیعیان نیجریه می‌پردازدو در دو قسمت با برخی فعالان مسلمان و شیعیان از جمله رهبران جنبش اسلامی نیجریه گفت‌وگو شده است و تصاویری از راهپیمایی‌ها و عزاداری‌های شیعیان این کشور به نمایش در می‌آید. شیعیان نیجریه با تاثیر از انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به این مذهب گرویدند و رهبر مردمی آنان شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی است. این مستند به کارگردانی مجتبی رضوانی تولید شده است. 

در عاشورای سال 88 چه گذشت؟

مستند «زخم تازه» به کارگردانی سید محمدعلی صدری‌نیا یکی از فیلم‌هایی است که با ایام محرم مناسبت دارد. این فیلم مستند، روایتی از ناگفته‌های روز عاشورا در سال 88 است که از زبان شاهدان عینی این ماجرا که صبح تا ظهر آن روز را از نزدیک دیده‌اند و اکنون آن را در برابر دوربین بازگو می‌کنند. کارگردان این مستند برای اولین‌بار، پس از گذشت 8 سال از این ماجرا، به سراغ شاهدان عینی آن رفته تا حقیقت را از زبان آنان بشنود. علاوه بر این بسیاری از تصاویر آرشیوی که در این مستند آورده شده است برای اولین بار در در قالب یک فیلم مستند ارائه می‌شود.

یکی دیگر از مستندهایی که به همین مناسبت ارائه شده است، مستند «نار و انار» به کارگردانی حیدر بنی‌حمزه است. این مستند که به گویندگی ناصر طهماسب در واحد مستند عمار تهیه شده است، روایتگر مظلومیت روحانیت و اسلام‌خواهان شیعه در کشور جمهوری آذربایجان به ویژه منطقه نارداران است که به دلیل اعتراض به سیاست‌های ضد اسلامی دولت این کشور سرکوب می‌شوند. این مستند که سال گذشته به دلیل ناآرامی‌هایی در کشور جمهوری آذربایجان تولید شد به زبان ترکی آذربایجانی دوبله شده و کارگردان آن از ساخت قسمت دوم آن خبر داده است. 

شکوه عزاداری مردم بنگلادش برای امام حسین (ع)

اثر دیگری که به مناسبت عاشورای حسینی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است، مستند «امام باره» است. این فیلم مستند، پاسخی به سوال‌های بخشی از جامعه شیعیان جهان به خصوص ایران، در مورد برگزاری مراسمات عزاداری امام حسین(ع) و شیوه‌های آن در بین غیر شیعیان است.

محمدمهدی خالقی، کارگردان این مستند درباره علاقه مردم بنگلادش به امام‌حسین (ع) می‌گوید: برای تصویربرداری این مستند چند روز قبل از ماه محرم وارد بنگلادش شدیم. در آن‌جا متوجه شدیم که مراسمات محرم، به خصوص عاشورا، در بنگلادش بسیار باشکوه برگزار می‌شود. 

علاوه بر این آثار، مستندهای «غریبه در میغان» درباره فعالیت‌های تبلیغی- دینی طلبه‌ای به نام مجید سلمانیان و «با صبر زندگی» اثری در مورد شیعیان فوعه و کفریای سوریه و «فریاد خاموش» با محوریت شیعیان بحرین و مستند «زخم‌های استوایی» در مورد مسلمانان روهینگیا در کشور میانمار توسط دبیرخانه جشنواره عمار ارائه شده است. 

همچنین در این مجموعه، چهار اثر پویانمایی به نام‌های «در میانمار چه خبر است» «عصر روز دهم» «مردی که خودش را کشت» و «با اجازه خدا» و نماهنگ‌های «یمن» و «لبیک» نیز ارائه شده است. 

 عموم علاقه‌مندان و اکران‌کنندگان مردمی برای دریافت و اکران این آثار می‌توانند به سایت  Ekran.Ammarfilm.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 

نظر شما