شناسهٔ خبر: 35101288 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عدم پاسخ‌گویی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ابهامات اهالی موسیقی

وزارت ارشاد در ماه‌های اخیر نسبت به رخدادهای فرهنگی پاسخگو نبوده و ابهام‌های بسیاری در ذهن اهالی هنر و به خصوص موسیقی باقی گذاشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید عباس صالحی در حاشیه مراسم اختتامیه بر لزوم توجه بیشتر به جشنواره موسیقی جوان تاکید کرد و نسبت به افزایش بودجه این جشنواره وعده داد.

صالحی اما به پرسش خبرنگاران درباره قانون کسر 10 درصد از درآمد کنسرت‌های موسیقی به نفع خزانه دولت که واکنش اهالی موسیقی را برانگیخته است، پاسخی نداد.

بخشی از صحبت‌های یکی از هنرمندان موسیقی کلاسیک را با هم مرور کنیم: «من کنسرتی در یکی از سالن‌های کوچک تهران دارم که ظرفیتش حدود 200 نفر است. باید حدود پنج میلیون تومان اجاره سالن بدهم. پنج درصد از درآمد را هم باید به سایت بلیت‌فروشی بدهم. پول زیادی هم باید صرف تبلیغات کنم. دستمزد نوازندگان گروهم را هم باید بدهم. هزینه‌های جای تمرین و آمد و رفت و تدارکات را هم باید بدهم. در نهایت هم نه تنها دولت هیچ حمایتی از من نمی‌کند؛ بلکه 10 درصد از درآمد اجرای‌مان را هم می‌خواهد.»

صحبت‌های این هنرمند نشان می‌دهد که قانون 10 درصد به شدت موسیقی جدی را هدف گرفته است و عرصه را بر این اجراها تنگ و تنگ‌تر کرده و خواهد کرد.

در هفته‌های گذشته این مسئله مطرح شد که گویا قرار است بخشی از کنسرت‌های موسیقی جدی (موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی، موسیقی کلاسیک) از قانون کسر 10 درصد مُبرا شوند. اما واقعیت این است که این قانون هم اکنون درباره تمام کنسرت‌ها اجرا می‌شود. عباس صالحی در این باره نیز پاسخی نداده است.

وزیر ارشاد پاسخ‌گویی درباره عدم حمایت مالی از  جشنواره کهن آواهای تنبور را به مدیرکل دفتر موسیقی واگذار کرد که وی نیز گفت :انجمن موسیقی حمایت‌هایی را  از جشنواره کهن آواهای تنبور داشته است.

به هر روی وزارت ارشاد در ماه‌های اخیر نسبت به رخدادهای فرهنگی پاسخگو نبوده و ابهام‌های بسیاری در ذهن اهالی هنر و به خصوص موسیقی باقی گذاشته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما