شناسهٔ خبر: 35079857 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

سامانه فرادید پرده ها را کنار می زند / فرصت 45 روزه برای رصد مردمی/ بیشترین فشار بعد از راه اندازی این سامانه به وزیر ارتباطات می آید/ ابزارهای دور زدن فیلترینگ بر کیفیت شبکه تاثیر دارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از سامانه سنجش شاخص های کیفیت شبکه ملی اطلاعات، راه اندازی این سامانه را باعث کنار رفتن پرده ها و ایجاد رقابت بین شرکت های ارائه کننده خدمات به مردم عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی در مراسم معرفی سامانه سنجش شاخص های کیفیت شبکه ملی اطلاعات( فرادید) با اشاره به اهمیت کیفیت در شبکه، گفت: از زمان انتصاب رییس سازمان تنظیم مقررات از وی خواستم که داشبوردی ایجاد شود که هر شهروندی در هر نقطه ای در کشور ببینید که چه سرویس هایی را از چه شرکت هایی و با چه کیفیتی دریافت می کند.

وی سامانه فرادید را نتیجه اقدامات سازمان تنظیم مقررات در این حوزه عنوان کرد و افزود: از طریق این سامانه اطلاعات از نقاط مختلف کشور جمع آوری می شود و خروجی داده ها تبدیل به الگوهایی شده که به ما نشان می دهد گلوگاه های ایجاد مشکل در شبکه کجا است.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه شبکه ما یکپارچگی ندارد، تصریح کرد: حدود ۶ هزار سنسور جمع آوری اطلاعات را در نقاط مختلف کشور نصب کرده ایم تا وضعیت شبکه و کیفیت ارائه خدمات اپراتورها به صورت آنلاین قابل رصد باشد.

وی از اپلیکیشن «سلام» برای دسترسی کاربران به این سامانه خبر داد و افزود: این اپلیکیشن که یک برنامه موبایل محور است به کاربران اجازه می دهد اطلاعات خود را از کیفیت شبکه در نقاط مختلف گزارش کنند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه سامانه فرادید از چند ماه گذشته آماده سازی شده، تصریح کرد: در این چند ماهه با رصد کیفیت شبکه به برخی از اپراتورها برای بهبود کیفیت تذکراتی داده شده اما هنوز تغییراتی در کیفیت ارائه سرویس آنان ایجاد نشده است.

وی با اشاره به اینکه مردم هم باید بتوانند از طریق این سامانه کیفیت را رصد کنند، افزود: البته مخالفت هایی دراینباره وجود داشت چراکه در این سامانه ایرادها دیده می شود و پرده ها کنار می رود و امکان مقایسه بین اپراتورها و شرکت های ارائه کننده خدمات را می دهد، البته این تجربه در شرکت ارتباطات زیرساخت نیز وجود داشت و با مخالفت هایی که در ابتدا انجام شد اما در ادامه به یک حسنه تبدیل شد.

آذری جهرمی راه اندازی این سامانه را برای کاربران و تولید کنندگان محتوا، دارای اهمیت عنوان کرد و گفت: امروزه کیفیت یک شاخص مهم برای حوزه ICT است.

وی که در جمع مدیران اپراتورها و شرکت های ارائه کننده خدمات در بستر شبکه ملی اطلاعات صحبت می کرد، به این شرکت ها 45 روز مهلت داد که برای بهبود کیفیت تلاش کنند چرا که بعد از این مهلت این سامانه در اختیار عموم مردم قرار می گیرد و کاربران وضعیت ارائه خدمات را مشاهده می کنند.

وزیر ارتباطات به عنوان مثالی از رصد این سامانه به وضعیت شبکه نسل سوم همراه اول اشاره کرد که در برخی از مناطق یک سوم اپراتور دوم کیفیت دارد و در ادامه گفت: این در صورتی است که کیفیت نسل 4 اپراتور اول در برخی از مناطق 40 درصد بیشتر از اپراتور دوم است که باید این مشکلات در شبکه بررسی و رفع شود.

وی، شاخص تجربه واقعی کاربر را یکی دیگر از امکانات این سامانه عنوان کرد و افزود: حق هر فرد ایرانی است که در هر نقطه ای از کشور بداند چه سرویسی را با چه کیفیتی دریافت می کند تا حق انتخاب داشته باشد و بتواند با قیمت مناسب آن سرویس را دریافت  کند.

آذری جهرمی، راه اندازی بخش انعکاس نظرات کاربران را از دیگر برنامه های این سامانه در آینده بیان کرد و گفت: با راه اندازی این بخش، سامانه 195 نیز با آن ادغام می شود و نظرات کاربران از نحوه پاسخگویی و پشتیبانی و فروش شرکت ها و اپراتورها در این سامانه ارائه می شود.

وی افزود: بیشترین فشار بعد از راه اندازی این سامانه به وزارت ارتباطات و شخص وزیر می آید به دلیل اینکه همه کیفیت را از وزارت ارتباطات طلب می کنند و فشار کیفیت بر این وزارتخانه است.

آذری جهرمی درباره وضعیت شبکه در 6 ماهه نخست سال جاری نیز گفت:  در 6 ماهه گذشته شبکه ارتقای کیفیت داشته است و بعد از دریافت شکایت ها و بررسی ها متوجه شدیم ابزارهای دور زدن فیلترینگ بر کیفیت شبکه تاثیر داشته که این موضوع به ما بر نمی گردد و دیگران باید اثرات تصمیمات خود را در شبکه ببینند.

نظر شما