شناسهٔ خبر: 35071367 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مراسم رونمایی از سامانه فرادید؛

افزايش شفافيت در کيفيت خدمات با افتتاح «فراديد»

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سامانه فرادید موجب افزایش شفافیت و کیفیت ارائه خدمات به کاربران شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، محمدجواد آذری جهرمی در مراسم معرفی و رونمایی سامانه سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات (فرادید) که با حضور همه معاونان و مسئولان این وزارتخانه برگزار شد، گفت: از روز نخست انتصاب رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به دنبال این بودیم که داشبوردی تولید شود تا با استفاده از آن هر شهروندی در هر نقطه کشور بتواند مطلع شود که خدمات با چه کیفیت و قیمتی در دسترس آنهاست.
وی افزود: جمع آوری داده‌ها یا دیتا از نقاط مختلف شبکه باید صورت گیرد و نظارت‌های دوره‌ای مبتنی بر اپراتور‌ها باید به نظام فنی جمع آوری اطلاعات تبدیل شود.
آقای آذری جهرمی با اشاره به اینکه خروجی داده‌های اطلاعات باید به الگوریتم‌های عیب یابی تبدیل شود، گفت: در این صورت گلوگاه شبکه قابل شناسایی خواهد بود.
وی افزود: هم اکنون 6 هزار سنسور در شبکه متصل شده است و جمع آوری اطلاعات می‌کند و ما امروز علاوه بر سامانه فرادید، اپلیکیشن موبایل محور "سلام" را هم رونمایی می‌کنیم که براساس آن کاربر اجازه پیدا می‌کند در لحظه‌های مختلف کیفیت شبکه را گزارش کند.
وزیر ارتباطات گفت: تا امروز با وجود 5 ماه از فعالیت این سامانه، ارتقاء ویژه در فرآیند‌های بهبود کیفیت ایجاد نشده است.
آقای آذری جهرمی افزود: درست است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، کیفیت را پایش می‌کند و به برخی اپراتور‌ها تذکر ماهانه می‌دهد، اما این گزارش‌ها باعث تغییر فرآیند برای بهبود کیفیت به صورت ملموس نشده است.
وی گفت: درخواست کردم که این سامانه به صورت آزاد در اختیار همه قرار گیرد که البته با مخالفت‌هایی در درون سازمان تنظیم مقررات و بدنه اپراتور‌ها مواجه هستیم چرا که اشکالات آشکار می‌شود.
وزیر ارتباطات، تضمین کیفیت شبکه را جزو حقوق اصلی 70 میلیون کاربر خواند و افزود: ما به مدت 45 روز به همه شرکت‌ها اجازه می‌دهیم که شرایط خود را ارتقاء دهند تا بازاری رقابتی ایجاد شود و 45 روز بعد این سامانه به طور عمومی در اختیار همه قرار می‌گیرد.
آقای آذری جهرمی گفت: سازمان تنظیم مقررات بر اساس وظیفه نظارتی اش هر دو هفته یک بار گزارشی درباره آخرین وضع خروجی سامانه‌ها ارائه می‌کند و مثلاً امروز شبکه نسل سوم اپراتور اول در برخی نقاط کیفیتی معادل یک سوم کیفیت اپراتور نسل دوم را دارد و همین اپراتور نسل چهارم کیفیتش 40 درصد بیش از اپراتور دوم است و همچنین ایراد عمومی در شبکه نسل سوم اپراتور نسل اول وجود دارد.
وی افزود: وقتی در یک شهر همه اپراتور‌ها مشکل داشته باشند یعنی شرکت مخابرات ایران مشکل دارد و اگر یک جا می‌بینیم روی یک سرویس همه شرکت‌ها مشکل دارند ایراد به شرکت زیرساخت برمی گردد.
وزیر ارتباطات گفت: حق همه مردم است که در هر نقطه‌ای بدانند چه خدماتی وجود دارد تا از این طریق قدرت انتخاب داشته باشند و ما در گام‌های بعدی سامانه، انعکاس نظر کاربران را هم اضافه و سامانه 195 را با این خدمت و سرویس ادغام می‌کنیم.
آقای آذری جهرمی افزود: بیشترین فشار مربوط به خود وزارتخانه و شخص وزیر است، ولی نباید از این فرآیند بترسیم.
وی گفت: وضع کیفیت شبکه در نقاط مختلف ارتقاء پیدا کرده است و عمده گلایه‌های مردم از موضوع کیفیت در خصوص ابزار‌های دور زدن فیلترینگ است.

افتتاح سامانه فرادید
سامانه فرادید (سامانه سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات) با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.
بر اساس این سامانه هر کاربری در هر نقطه می‌تواند از کیفیت و قیمت خدمات شبکه، آگاه شود.
البته وزیر ارتباطات فرصتی 45 روزه به شبکه‌ها و اپراتور‌ها داده است تا نواقص را برطرف کنند و در مرحله بعد این سامانه در دسترس مردم قرار می‌گیرد.
جمع آوری اطلاعات کیفیت خدمات، جمع آوری اطلاعات کاربران، تجزیه و تحلیل اطلاعات و رصد کیفیت خدمات و انتشار اطلاعات مقایسه‌ای برای بهره برداری کاربران از ویژگی‌های سامانه فرادید است.

نظر شما