شناسهٔ خبر: 35063702 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رونمایی از سامانه سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات

مراسم معرفی سامانه‌ سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات (فرادید) با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

صاحب‌خبر -

رونمایی از سامانه سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات(فرادید)

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز مراسم معرفی سامانه سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات (فرادید) با حضور محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونان و مدیران وزارتخانه مذکور، رئیس شرکت ملی مخابرات، مدیران اپراتورهای تلفن همراه و جمعی از اصحاب رسانه در محل ساختمان کلاه‌فرنگی وزارت ارتباطات برگزار شد.

آذری جهرمی در این مراسم گفت: از روز اولی که قرار بود مهندس فلاح برای سازمان تنظیم مقررات حکم انتصاب بگیرند و فعالیت‌شان را آغاز کنند، من به صورت مصداقی به ایشان گفتم در دوره مدیریت شما ما یک خروجی در حوزه معاونت نظارت از شما انتظار داریم و آن خروجی این است که داشبوردی طراحی شود که با استفاده از آن هر شهروندی در هر نقطه‌ای از کشور که قرار دارد بتواند مطلع شود چه سرویس‌هایی با چه کیفیت و چه قیمتی در دسترس خود دارد.

او افزود: مفهوم این مسئله اینست که بایستی جمع‌آوری دیتا از نقاط مختلف شبکه را داشته باشند و این نظارت‌های دوره‌ای مبتنی بر گزارش‌های اپراتورها به یک نظام فنی جمع‌آوری اطلاعات تبدیل شود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: این اطلاعات بایستی به صورت مشخص از تمام نقاط شبکه جمع‌آوری شود تا بتوان آن را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد؛ نکته مهم بعدی این است که خروجی داده‌های این اطلاعات به الگوریتم‌هایی که عیب‌یابی می‌کنند و گلوگاه‌های شبکه را شناسایی می‌کنند، تبدیل می‌شود. این الگوریتم‌ها به صورت کلی می‌گوید که گلوگاه‌های ایجادکننده مشکل در کیفیت شبکه در کجاها قرار دارند.

او افزود: امروز حدود ۶۰۰۰ سنسور در شبکه متصل شده که وظیفه جمع‌آوری اطلاعات را بر عهده دارد و همچنین زحمت مهمی که همکاران ما در سازمان تنظیم مقررات باید می‌کشیدند که اطلاعات را جمع‌آوری کنند، بخش مهم و اعظم آن در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است.

وزیر ارتباطات در ادامه گفت: اپلیکیشنی تحت عنوان "سلام" طراحی شده است که این نرم‌افزار، یک اپلیکیشن موبایل‌محور است که بر روی گوشی‌های تلفن همراه نصب می‌شود و به کاربر این امکان را می‌دهد که در لحظات مختلف کیفیت خود را گزارش کند و همچنین در کنار آن، فرد بتواند گزارش‌های مختلف وضعیت کیفیت شبکه را مشاهده کند.

آذری جهرمی افزود: امروز و با وجود گذشت حدود ۴ ماه از آماده‌سازی و استخراج این سامانه، شاهد ارتقای ویژه‌ای در فرآیند‌های بهبود کیفیت در شبکه نیستیم؛ درست است که سازمان تنظیم مقررات، مکانیزم‌ها را به طرز منطقی پیاده‌سازی کرده و در حال پایش کیفیت است و تذکرهایی نیز به صورت ماهانه به اپراتورها در رابطه با بحث کیفیت ارائه می‌کند اما این گزارش‌ها و فرآیند‌ها باعث یک تغییر فرآیند برای بهبود کیفیت به نحو ملموس نشده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه مطلب فوق گفت: وقتی مسئولان سازمان تنظیم این مشکل را مطرح کردند، به آن‌ها گفتم که این سامانه را به صورت آزاد در اختیار عموم مردم قرار دهید؛ البته مخالفت‌هایی از سوی برخی افراد در اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات در خصوص این پیشنهاد وجود داشت اما تصمیم بر آن شد تا با استفاده از سامانه فرادید این اطلاعات در اختیار کلیه مردم قرار گیرد تا شاهد یک فضای رقابتی برای ارتقای کیفیت شبکه باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما