شناسهٔ خبر: 35061133 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مراسم رونمایی از سامانه فرادید

شستا سرمایه گذاری جدی در شرکت رایتل انجام نداده است

وزیر ارتباطات: مدت هاست که شستا، سرمایه گذاری جدی در شرکت رایتل به عنوان آورده انجام نداده است

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه مراسم معرفی سامانه سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات (فرادید) در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر این وزارتخانه برای اجرای اهداف سامانه فرادید آمادگی دارد؟ افزود: یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها در ارایه خدمات به مردم در بحث خدمات اینترنتی و مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات، بحث کیفیت است که نگاه ما در درون وزارتخانه به این مقوله به عنوان حق الناس است.
وی افزود: شفاف سازی آمار‌های کیفیت شبکه به ما کمک می‌کند که رقابت مثبتی میان شرکت‌های مختلف ارایه دهنده خدمات بوجود آید که بخواهند مشکلات موجود در شبکه را به طور ریشه‌ای برطرف کنند.
<div id="video-display-embed-code_3895850"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2513072/3895850?width=350&height=250"></script></div>
آقای آذری جهرمی با اشاره به اینکه بیش از ۶ هزار سنسور در سراسر کشور اندازه گیری کیفیت پارامتر‌های شبکه را به عهده دارد، گفت: این اطلاعات به صورت لحظه‌ای جمع آوری و در یک سامانه نمایش داده می‌شود و حدود ۶ ماه این آمار را به صورت کیفی در دسترس داریم و با فرآیند‌هایی که داریم انگیزه لازم در اپراتور‌ها برای کیفیت ایجاد نشده است و ما تصمیم گرفته ایم آن را به صورت عمومی منتشر کنیم.
وی افزود: باید حق انتخاب را به مردم بدهیم تا در هر لحظه و در هر نقطه‌ای که هستند، کیفیت و قیمت خدمات شرکت‌های مختلف را ببینند و انتخاب کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این انگیزه بسیار بزرگ برای شرکت‌های ارایه دهنده خدمات داده یا دیتا و اینترنت است که یک مسابقه‌ای برای خدمت به مردم در راستای بهبود کیفیت داشته باشد.
آقای آذری جهرمی افزود: سامانه فرادید به صورت کامل آماده شد و از امروز به مدت ۴۵ روز به شرکت‌ها فرصت دادیم که آمار‌ها و اطلاعات همدیگر را بگیرند و با هم مقایسه کنند و ظرف این مدت اصلاحات موجود در شبکه را انجام دهند و پس از ۴۵ روز این اطلاعات به صورت لحظه‌ای در اختیار همه مردم قرار بگیرد.
وی گفت: بر همین اساس مردم میان خدماتی که وجود دارد، قدرت انتخاب خواهند داشت و در مرحله بعد به این سامانه، قابلیت پاسخگویی به مشکلات مردم هم اضافه می‌شود و میزان رضایت مردم از پاسخگویی را در گام بعدی اضافه خواهیم کرد.
آقای آذری جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مردم چقدر باید صبر کنند که برخورد‌ها با اپراتور‌ها جدی‌تر شود؟ افزود: این سامانه فقط مخصوص اپراتور‌های تلفن همراه نیست و اپراتور‌های ثابت هم حضور دارند و ضمانت آن آگاهی مردم است و وقتی مردم ببینند شرکتی کیفیت ندارد به سمت شرکت دیگری می‌روند که خدمات مناسب تری ارایه کند.
وی در پاسخ به سوالی با اشاره به انحصاری که شرکت مخابرات در بخش فیبر نوری در برخی شهرستان‌ها ایجاد کرده است، گفت: این حرف درستی است و فشاری هم بر ما وارد می‌کند مبنی بر اینکه در یکسری نقاط فقط یک اپراتور ارایه خدمت می‌کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: این وظیفه سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی است که با صدور پرونده یا ابزار‌های دیگر انحصار را بشکند.
آقای آذری جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حضور ایرانسل و پس از آن رایتل در بورس چه تاثیری در شفاف سازی عملکرد اپراتور‌ها دارد، گفت: درباره رایتل چندین بار توصیه کردیم در بورس عرضه کنند چرا که نیاز جدی به سرمایه گذاری دارد.
<div id="video-display-embed-code_3895851"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2513072/3895851?width=350&height=250"></script></div>
وی افزود: سرمایه گذار یا باید آورده صاحب سهام باشد که شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است یا باید سرمایه گذار خارجی باشد که در شرایط کنونی قابل طرح نیست و یک منبع مناسب بسیار خوب برای تامین منابع مالی، بازار بورس و بازار سرمایه داخلی است.
آقای آذری جهرمی گفت: ما درباره رایتل اصرار داریم این اتفاق بیفتد که البته این مساله به قرارداد ما با شرکت شستا مربوط می‌شود و میعادنامه ما پروانه آن است و اگر در پروانه ذکر شده باشد که باید به بورس بروند الزامشان خواهیم کرد.
وی افزود: در پروانه ایرانسل موضوعی درخصوص حضورش در بورس پس از گذشت مدت زمانی مطرح شده، اما این اتفاق رخ نداده است و آن‌ها استدلال‌هایی را دارند و ما هم استدلال‌های دیگر مطرح کردیم و در این موضوع باید تصمیم گیری کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: البته ما از خاطر نمی‌بریم که درباره پروانه ایرانسل هم دو سال دیگر باید تصمیم گیری جدی شود و ما اتاق فکری را تشکیل دادیم برای اینکه درباره بروزرسانی پروانه اپراتور‌ها به ویژه ایرانسل چه تصمیمی گرفته شود.
آقای آذری جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان شکایت از کیفیت اینترنت به استفاده کاربران از فیلترشکن برمی گردد؟ افزود: میان شاخص‌های کیفی شبکه و تجربه کاربر فاصله عمیق وجود دارد و وقتی به لحاظ فنی شاخص‌های فنی شبکه را می‌بینیم به این نتیجه می‌رسیم که شبکه در وضع مناسبی قرار دارد، اما وقتی شکایت مردم را بررسی می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تعداد زیادی از مردم به دلیل اینکه ابزار‌های دورزدن فیلترینگ را استفاده می‌کنند، کیفیت آن‌ها نیز نامناسب است، به همین دلیل با شکایت شان روبرو هستیم.
وی گفت: در هر حال موضوع فیلترینگ اثر جدی روی کیفیت شبکه گذاشته است که باید برای آن فکری کرد.
 
 افزایش شفافیت درباره کیفیت خدمات با افتتاح «فرادید» 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: سامانه فرادید موجب افزایش شفافیت درباره قیمت و کیفیت عرضه خدمات به کاربران می شود
محمدجواد آذری جهرمی در مراسم معرفی و رونمایی سامانه سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات (فرادید) که با حضور همه معاونان و مسئولان این وزارتخانه برگزار شد، گفت: از روز نخست انتصاب رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به دنبال این بودیم که داشبوردی تولید شود تا با استفاده از آن هر شهروندی در هر نقطه کشور بتواند مطلع شود که خدمات با چه کیفیت و قیمتی در دسترس آنهاست.
وی افزود: جمع آوری داده‌ها یا دیتا از نقاط مختلف شبکه باید صورت گیرد و نظارت‌های دوره‌ای مبتنی بر اپراتور‌ها باید به نظام فنی جمع آوری اطلاعات تبدیل شود.
آقای آذری جهرمی با اشاره به اینکه خروجی داده‌های اطلاعات باید به الگوریتم‌های عیب یابی تبدیل شود، گفت: در این صورت گلوگاه شبکه قابل شناسایی خواهد بود.
وی افزود: هم اکنون ۶ هزار سنسور در شبکه متصل شده است و جمع آوری اطلاعات می‌کند و ما امروز علاوه بر سامانه فرادید، اپلیکیشن موبایل محور "سلام" را هم رونمایی می‌کنیم که براساس آن کاربر اجازه پیدا می‌کند در لحظه‌های مختلف کیفیت شبکه را گزارش کند.
وزیر ارتباطات گفت: تا امروز با وجود ۵ ماه از فعالیت این سامانه، ارتقاء ویژه در فرآیند‌های بهبود کیفیت ایجاد نشده است.
آقای آذری جهرمی افزود: درست است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، کیفیت را پایش می‌کند و به برخی اپراتور‌ها تذکر ماهانه می‌دهد، اما این گزارش‌ها باعث تغییر فرآیند برای بهبود کیفیت به صورت ملموس نشده است.
وی گفت: درخواست کردم که این سامانه به صورت آزاد در اختیار همه قرار گیرد که البته با مخالفت‌هایی در درون سازمان تنظیم مقررات و بدنه اپراتور‌ها مواجه هستیم چرا که اشکالات آشکار می‌شود.
وزیر ارتباطات، تضمین کیفیت شبکه را جزو حقوق اصلی ۷۰ میلیون کاربر خواند و افزود: ما به مدت ۴۵ روز به همه شرکت‌ها اجازه می‌دهیم که شرایط خود را ارتقاء دهند تا بازاری رقابتی ایجاد شود و ۴۵ روز بعد این سامانه به طور عمومی در اختیار همه قرار می‌گیرد.
آقای آذری جهرمی گفت: سازمان تنظیم مقررات بر اساس وظیفه نظارتی اش هر دو هفته یک بار گزارشی درباره آخرین وضع خروجی سامانه‌ها ارائه می‌کند و مثلاً امروز شبکه نسل سوم اپراتور اول در برخی نقاط کیفیتی معادل یک سوم کیفیت اپراتور نسل دوم را دارد و همین اپراتور نسل چهارم کیفیتش ۴۰ درصد بیش از اپراتور دوم است و همچنین ایراد عمومی در شبکه نسل سوم اپراتور نسل اول وجود دارد.
وی افزود: وقتی در یک شهر همه اپراتور‌ها مشکل داشته باشند یعنی شرکت مخابرات ایران مشکل دارد و اگر یک جا می‌بینیم روی یک سرویس همه شرکت‌ها مشکل دارند ایراد به شرکت زیرساخت برمی گردد.
وزیر ارتباطات گفت: حق همه مردم است که در هر نقطه‌ای بدانند چه خدماتی وجود دارد تا از این طریق قدرت انتخاب داشته باشند و ما در گام‌های بعدی سامانه، انعکاس نظر کاربران را هم اضافه و سامانه ۱۹۵ را با این خدمت و سرویس ادغام می‌کنیم.
آقای آذری جهرمی افزود: بیشترین فشار مربوط به خود وزارتخانه و شخص وزیر است، ولی نباید از این فرآیند بترسیم.
وی گفت: وضع کیفیت شبکه در نقاط مختلف ارتقاء پیدا کرده است و عمده گلایه‌های مردم از موضوع کیفیت در خصوص ابزار‌های دور زدن فیلترینگ است.

 افتتاح سامانه فرادید 
سامانه فرادید (سامانه سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات) با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.
بر اساس این سامانه هر کاربری در هر نقطه می‌تواند از کیفیت و قیمت خدمات شبکه، آگاه شود.
البته وزیر ارتباطات فرصتی ۴۵ روزه به شبکه‌ها و اپراتور‌ها داده است تا نواقص را برطرف کنند و در مرحله بعد این سامانه در دسترس مردم قرار می‌گیرد.
<div id="video-display-embed-code_3894289"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2513072/3894289?width=350&height=250"></script></div>
جمع آوری اطلاعات کیفیت خدمات، جمع آوری اطلاعات کاربران، تجزیه و تحلیل اطلاعات و رصد کیفیت خدمات و انتشار اطلاعات مقایسه‌ای برای بهره برداری کاربران از ویژگی‌های سامانه فرادید است.

نظر شما