شناسهٔ خبر: 35024428 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

در مراسم بزرگداشت هنرمند پیشکسوت خوشنویسی عنوان شد:

پیشنهاد تاسیس یک موزه اختصاصی از آثار کیخسرو خروش

حبیب الله صادقی هنمند نقاش پیشکسوت و استاد دانشگاه پیشنهاد تاسیس یک موزه تخصصی از آثار کیحسرو خوروش برای بهر مندی علاقمندان هنرهای تجسمی را داد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار موج، مراسم بزرگداشت کیخسرو خروش از اساتید برجسته هنر خوشنویسی و نقاشی به پاس یک عمر آفرینش هنری و اعتلای هنر ایران به همت سازمان زیباسازی شهرداری تهران در موزه خوشنویسی عصر امروز، چهارشنبه ۶ شهریورماه برگزار شد. 

این مراسم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین اشراقی نوه حضرت امام خمینی (ره)، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین شاهمرادی، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و برزین ضرغامی مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران و جمع کثیری از اساتید و هنرمندان خوشنویسی همچون محمد ساحشور، حسین عطارچیان، امیر احمد فلسفی، عباس اخوین، احمد میرخانی، احد ترابی، احمد شیخانی، جواد بختیاری، عنایت‌الله نوری، ابراهیم حسنی، غلامرضا راه پیما و حبیب‌الله صادقی نقاش پیشکسوت نیز حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم هومن یوسفدهی مدیر موزه خوشنویسی گفت: خوشنویسان و نقاشان نزد ما جایگاه ویژه ای دارند چرا که به روشنی و شیرینی عواطف، احساسات و امیال ایرانیان را ثبت کرده اند و ما همیشه وظیفه خود می‌دانیم که از آنها تجلیل کنیم.

مراسم بزرگداشت کیخسرو خروش

*پیشنهاد ایجاد یک موزه تخصصی از آثار خروش

حبیب الله صادقی در ادامه این مراسم گفت: در اواخر دهه پنجاه  و سالهای منتهی به انقلاب و اوایل انقلاب، فرایند هنر جامعه در حال تبدیل شدن بود و از میان جریاناتی که در جرگه هنر روشنفکری بودند هنر اجتماعی شکل گرفت. در عین حال عرفان تشیع با حضور خوشنویسی در تاریخ ماندگار شد و در مقابل ترجمه عثمانی از دین مقاومت کرد. 

وی ادامه داد: استاد خروش انسانی تعالی خواهی است که به جامعه توجه می کند و می توان پختگی و صلابت هنر ایشان را در به تصویر کشیدن شهدا و پرتره های تکنیکی و حرفه ای که از حضرت امام کشیده اند، مشاهده کرد. استاد چهره‌های بزرگ این سرزمین را در مجموعه‌ای طراحی کرده اند که من در این آثار معنویت بسیاری دیده ام به ویژه چهره نگاری وی از سیمای حضرت امام، مقام معظم رهبری و شهید چمران بسیار حیرت آور است.

رییس اسبق موزه هنرهای معاصر افزود: این استاد، توانسته هنر والا و ربانی ایرانی را همراه با خُلق نیک ارائه کند و مجموعه کارهای ایشان ایجاب می کند که یک موزه تخصصی از آثار ایشان در امر هنر خوشنویسی، تصویرگری و نقاشی ایجاد کرد و جامعه تجسمی را از این دریای هنر بهرمند کنیم.

در ادامه این مراسم کلیپی در مورد کیخسرو خروش با حضور عباس اخوین، علی اکبر صادقی، محمد احصایی، حسین عطارچیان، استاد جلیل رسولی پخش شد.

*پیام نوه امام به خروش

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام سید حسین شاهمرادی پیام آیت الله سید حسن خمینی به این هنرمند را  قرائت کرد.

شاهمرادی گفت: آیت الله سید حسن خمینی کتاب دیوان شعر حضرت امام را به استاد کیخسرو خروش تقدیم کرده و در ابتدای آن این متن را نوشته اند:  

« بسمه تعالی

تقدیم با کمال احترام به استاد معظم حضرت آقای کیخسرو خروش

سرآمد هنر معاصر ایران که عشق به ایران و ارزش های مردم این سرزمین و احترام به کرامت انسان و روح دینداری که در آثار او همواره هویداست.

سید حسن خمینی‌»

*باید به خط سلام کرد

عنایت الله نوری هنرمند نقاش پیشکسوت نیز سخنران بعدی این مراسم بود که گفت: استاد خروش جامع الاطراف است، خوشنویس، سنگ شناس، رنگ شناس و نقاش است. همیشه مهرورز است و سنگ به دست ندارد که شیشه روح دیگران را بشکند.

وی در ادامه این مقدمه گفت: باید به خط، سلام کرد چرا که تنها هنری است که بر پرده خانه خدا نشسته است و جای خوشوقتی است که این هنر در ایران جایگاه دارد.

نوری سپس ادامه داد: استاد خروش از مربیان بزرگی بهره برده است و بزرگترین آنها ذات خوب خودش بوده است. انسان عاشقی است که با سپاه عشق کشور وجودش را فتح کرده و حسادت و کینه را از وجودش خارج کرده است.

*پرتره های رامبراند به آثار خروش نمی رسند

این هنرمند در ادامه گفت: چه کسی گفته که رامبراند و مانند او، از استاد خروش بهتر کارکرده اند. در حالی که در سال ۲۰۰۰ در موزه متروپلیتن، پرتره‌ای از رامبراند را دیدم اما متوجه شدم که با پرتره‌های استاد خروش از امام خمینی (ره) و حتی پرتره های که از افراد معمولی کشیده است خیلی فاصله داشت.

نوری اظهار داشت: اگر با دقت نگاه کنیم استاد خروش برگی از تاریخ هنر ایران است که آثارش باقی مانده است اما ما بیگانه پرستیم. اگر هیرونیموس و مونه باغ ها را کار کرده اند، استاد خروش مجموعه کوچه ها را کار کرده اند با ظرافتی که انسان فکر می کند سایه های آنها حرکت می کنند. خلق زیبای این استاد مثال زدنی است.

*کاش به جای ساخت برج آثار هنرمندان بزرگ ایرانی را چاپ می کردند

این استاد هنرمند افزود: آرزو می کنم که سرمایه گذاری پیدا شود که به جای ساخت برجهای بلندمرتبه بر روی آثار هنرمندان بزرگی همچون استاد خروش و چاپ آنها سرمایه گذاری کند تا فرهنگ ایرانی به دنیا معرفی شود.

وی در توصیف شخصیت خروش بیان کرد: اخلاق استاد خروش نیز مثل حریر، نرم است و هیچگاه کلام تلخی به کسی نگفته است و همیشه از شنیدن کلام تلخ نیز دوری می‌کند. افتخار می‌کنم هموطن استاد هستم.

وی در انتهای سخنانش گفت: هنرمندان تصاویر زیبایی برای چشمان ما خلق می کنند. ما باید قدر هنرمندان این مملکت را بدانیم همانطور که چهارصد سال پیش شاه عباس چراغ نگه می داشت تا رضا عباسی خوشنویسی کند و مشابه آن در تاریخ ما بسیار ذکر شده است. 

مراسم بزرگداشت کیخسرو خروش

*حتی بدخواهان ایران به ناچار به فرهنگ ایرانی تعظیم می کنند

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران نیز در ادامه این مراسم گفت: اخیرا دیدم که یکی از کسانی که همیشه از پایان ایران سخن گفته، سخن از ایران باعظمت و فرهیخته به زبان آورده است. آنچه که باعث می شود تا همه حتی به اجبار به عظمت ایران تن دهند، همان روح ایرانی است که با ادب و فرهنگ عجین شده است که از نمونه های برجسته اش خط، نقاشی، آواز و موسیقی است و هیچ بزرگی را نمی بینید که با این هنرها عجین نباشد.

وی افزود: مزیت نسبی ایران در همین حوزه است و سرفرازی ایران هم در همین زمینه است که همه را به تعظیم وادار می کند استاد خروش هم از همین دست افراد است که ادب و فرهنگ هنر ایرانی را به جهان معرفی کرده است. استاد شجریان نیز از افرادی است که دستی در خوشنویسی دارد و حوزه‌های دیگر هنری نیز افرادی نظیر شجریان هستند اما هیچ کسی را مانند استاد خروش نداریم که در دو رشته حایز رتبه بالایی باشد.

*یگانه هنرمندی که در دو رشته هنری استاد است

مسجدجامعی در ادامه  گفت: استاد خروش در عین اینکه به خط و نقاشی مسلط بوده و در جایگاه یک خوشنویس و نقاش ممتاز قرار دارد  و به مبانی آنها احاطه کامل دارد اما قوانین آنها را رعایت می‌کند و حریم‌ها را از هم جدا می‌کند. این دو را در هم نیامیخته و این کار، به واقع پاسداری از هنر کهن ایرانی است.

وی تصریح کرد: ما در کارهای استاد نقاشی خط نداریم چرا که حریم این ئورا حفظ می کند نه اینکه نقاشی خط مشکلی داشته باشد اما  استادی پیدا شده که شیوه برادران میرخانی را رعایت می کند. استاد میراث دار هنر کهن ایرانیان است که در هنر کتاب آرایی ایشان همیشه نقاشی و خطاطی در کنار هم قرار دارد و به عنوان مثال هر دوره تاریخی روایت خاص خود را از شاهنامه دارد. گرچه همه آنها به صورت کارگاهی و در نتیجه یک کار گروهی ایجاد می شده اند اما آثار استاد خروش پاسداری از یک سنت ایرانی است و با توجه به اینکه در هر دو حوزه تسلط دارد، به تنهایی یک مجموعه هنری است.

*نام اساتید را با احترام بیان کنید

در ادامه احمد شیخانی خوشنویس پیشکسوت، نیز در این مراسم درباره ویژگی کتابت استاد کیخسرو خروش سخن گفت و بیان کرد: احمد شیخانی گفت: استاد خروش کتابت را برگزیده اند که اوج دلدادگی، منش، روش، آهستگی و افتادگی است؛ پس ستونِ بزرگی و صیقلِ روح و رهایی از نفس است. کتابت نماز خوشنویسی است. کتابت ماندگاری، هویت، نور الهی و جاودانی است.

این هنرمند پس از این مقدمه ادبی به ذکر خاطره ای از یکی از اساتیدش پرداخت و گفت: استادم می گفت عمر آنقدر نیست که یک نفر در دو هنر به مقام استادی برسد مگر نابغه ای همچون استاد خروش.

وی سپس با انتقاد از رفتار سبک هنرجویان با اساتید بزرگ خوشنویسی گفت: یک سری افراد هستند که علاقمندند در بیلان کاریشان اساتید پیشکسوت باشند؛ طبیعی است که نفس این اساتید زندگی است که به نظر من خیلی کم لطفی است که بگوید من چند ماه در کلاس‌های فلان استاد حضور داشته ام بویژه با نام اساتیدی همچون استاد خروش که در نهایت افتادگی است باید با احترام برخورد کرد و به احترامشان ایستاد.

در انتها هم احمد عبدالرضا یمینی عضو شورای تخصصی موزه خوشنویسی ایران خاطره ای گفت و یک رباعی خواند.

پایان بخش این مراسم اخدای لوح نقدیر حناچی شهردار تهران به استاد کیحسرو خروش و رونمایی از سوره حمد جدیدترین اثر این استاد خوشنویسی بود.

نظر شما